شیوه درآمدزایی یک استارت‌آپ مرموز

Palantir یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های جهان است.

عصر بانک؛  Palantir یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های جهان است. این استارت‌آپ که در زمینه ارائه نرم‌افزار و سرویس‌های تحلیل داده فعالیت می‌کند، در تابستان سال گذشته 450 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانش دریافت کرد که این اتفاق ارزش این شرکت را به 20 میلیارد دلار رساند. در میان استارت‌آپ‌های جهان که بیشترین و سریع‌ترین روند رشد را دارند، تنها Uber، Xiaomi و Airbnb هستند که ارزشی بالاتر از Palantir دارند. تجارت Palantir مدت‌ها است که به‌صورت مرموز نه چندان شفاف ادامه دارد. با این حال به‌عنوان شرکتی که دامنه فعالیت‌هایش را گسترش می‌دهد و به دنبال افزایش سرمایه است، جزئیات بیشتری درباره نحوه عملکرد آن به بیرون درز کرده است.

 

ابزاری قدرتمند برای تحلیل داده‌ها

 

مدل تجاری Palantir منحصربه‌فرد نیست. این استارت‌آپ یک شرکت فروشنده نرم‌افزار است. با وجود این، محصولات واقعی آن در گستره وسیعی از حوزه‌های حرفه‌ای هستند؛ از مبارزه با تروریسم و پیگیری جرائم مالی گرفته تا جلوگیری از گسترش بیماری‌های مسری و عفونی. با این اوصاف فهرست مشتریان این شرکت جالب و متنوع است، از نهادهای مختلف دولتی آمریکا گرفته تا سازمان‌های اطلاعاتی. Palantir را «پیتر تایل» که تجربه کار اجرایی در شرکت PayPal داشت، راه‌اندازی کرد. در سال 2000 که شرکت PayPal به سرعت در حال رشد بود، در عین حال چالش‌های مختلفی را هم پیش روی خودش داشت که یکی از آنها هزینه‌های جاری شرکت بود که برای هر ماه به بیش از 10 میلیون دلار می‌رسید. بالاخره مشخص شد که این موضوع به‌خاطر کلاهبرداری از کارت‌های اعتباری بوده است. پس از این اتفاق PayPal در هر دقیقه هزاران تراکنش مربوط به کارت‌های اعتباری را کنترل می‌کرد. متاسفانه بعضی‌ها از این شرکت کلاهبرداری می‌کردند و این شرکت مجبور بود با سارقان مقابله کند. در نهایت PayPal توانست این مشکل را حل کند، اما تنها بعد از توسعه یک راهکار امنیتی منحصربه‌فرد. PayPal به جای آنکه تنها به الگوریتم کامپیوتری تکیه کند، از تکنولوژی بهره گرفت که به آن ابزارهای تخصصی امنیتی را می‌داد که به کمک آنها می‌توانست تراکنش‌های مشکوک را تحلیل و نظارت کند.

 

دو سال بعد PayPal به شرکت eBay فروخته شد، اما روش امنیتی آن برای جلوگیری از کلاهبرداری در ذهن تایل ماند و او را تحت‌تاثیر قرار داد. در سال 2004 او به همراه «الکس کارپ»، Palantir را تاسیس و راه‌اندازی کرد. آنها می‌خواستند شرکتی را تاسیس کنند که ابزارهای تحلیل داده را در اختیار افراد قرار بدهد تا از طریق آنها بتوانند مشکلات پیچیده را حل کنند. نرم‌افزار Palantir شبیه به یک موتور جست‌وجوی استاندارد است، تنها با تاکید روی یافتن الگوها در اطلاعات و داده‌های پیچیده. این نرم‌افزار با هدف مهندسان حرفه‌ای ساخته نشده، بلکه با هدف افراد فنی و کارآزموده طراحی و تولید شده است. یک نماینده سازمان سیا که در جست‌وجوی یک مظنون است، می‌تواند اطلاعات مربوط به سوابق تماس و تلفن، تراکنش‌های کارت اعتباری و آدرس‌های مشکوک مربوط به او را بررسی کند. این نرم‌افزارها کاربردهای مختلف دیگری هم دارند. در سال 2010 مرکز کنترل بیماری آمریکا از نرم‌افزار Palantir استفاده کرد تا روند شیوع وبا در هائیتی را بررسی و تحلیل کند. پلیس شهر لس‌آنجلس از این نرم‌افزار برای مبازره با جرائم روزانه استفاده می‌کند.

 

حریم خصوصی، اصل تجارت Palantir

 

الکس کارپ یکی از موسسان شرکت Palantir در یک مصاحبه در سال 2012 اعلام کرد: «بسیاری از قراردادهای ما با مشتریان‌مان دارای بند عدم افشای اطلاعات است. این کار در روند تجارت ما که تحلیل اطلاعات برای یافتن مشکلات است، طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد.» با این حال مشخص نیست که چه تعداد از مشتریان Palantir چنین بندی را در توافق‌نامه‌شان دارند یا ساختار واقعی آن در تنظیم قراردادهای کاری چطور است. CNBC اعلام کرده است که درآمد سالانه شرکت Palantir حدود 8/ 1 میلیارد دلار است. به این ترتیب Palantir به سرعت در حال رشد است، اما این شرکت چندان تاکید و اصراری بر ایجاد بخش فروش یا بازاریابی مجزا و متخصص ندارد و در عوض بیشتر بر مدیریت مشتریانش از نزدیک تاکید دارد. بر اساس گزارش‌های مختلفی که در این زمینه منتشر شده‌اند، کارپ 25 روز در ماه را برای ملاقات با مشتریانش در جاده است. او اعلام کرده است:حجم معاملات ما از یک میلیون دلار تا 100 میلیون دلار متفاوت است، بنابراین در چنین ارقامی از معامله مشتری ترجیح می‌دهد به جای صحبت و مشورت با یک کارشناس فروش، با مدیرعامل صحبت کند. کارمندان Palantir از بهترین مهندسان جهان هستند که این به مشتریان اطمینان بیشتری می‌دهد و درنهایت اعتبار آن را بالا می‌برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.