دارایی بانک‌ها ساختمان شده است

یک کارشناس اقتصادی وضع نظام بانکی را غیرعادلانه دانست و افزود: بخشی از دارایی های بانک ها به سرمایه های بدون حرکت مانند ساختمان تبدیل شده است و بانک ها مجبورند با جذب پول جدید سودهای سپرده های گذشته را بپردازند.

عصر بانک؛ به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبده تبریزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه در حوزه بانکی مشکل بسیاری داریم گفت: اگر بانک مرکزی نظارت جدی بر بانک ها نداشته باشد و همچنان مؤسسات غیرمجاز وجود داشته باشند مسائل پولی و بانکی حل نخواهد شد.

 

این کارشناس اقتصادی وضع نظام بانکی را غیرعادلانه دانست و افزود: بخشی از دارایی های بانک ها به سرمایه های بدون حرکت مانند ساختمان تبدیل شده است و بانک ها مجبورند با جذب پول جدید سودهای سپرده های گذشته را بپردازند.

 

عبده تبریزی گفت: بخشی از مؤسسات مالی کشور به مؤسسه هرمی تبدیل شده اند و برای اصلاح وضع باید نرخ سودها به نرخ تورم کاهش یابد.

 

وی افزود: بانک ها قرار نیست با یکدیگر در تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات هماهنگ باشند بلکه باید با هم رقابت کنند اما مدیریت آن با نظام نظارتی بانک مرکزی است.

 

عبده تبریزی گفت: کاهش نرخ سود بانکی می تواند موجب رونق بخش های راکد از جمله مسکن و بازار سرمایه شود.

 

وی افزود: زمانی که نرخ سپرده ها کاهش می یابد نرخ سود تسهیلات نیز کاهش خواهد یافت.

 

عبده تبریزی گفت: بانک مرکزی باید قوی تر عمل کند.

 

رنجبر فلاح کارشناس بانکی نیز گفت: کاهش سود تسهیلات موجب خروج اقتصاد از رکود می شود اما برای این موضوع تصمیم جدی گرفته نشده است.

 

وی افزود: رابطه ای میان نرخ سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات نیست که با کاهش سود یکی سود دیگری نیز کاهش یابد.

 

رنجبر فلاح گفت: بهترین کار برای کاهش نرخ سود بانکی فعال شدن بانک مرکزی در معاملات پایاپای است.

 

وی افزود: نرخ سود تسهیلات بانکی برای جلوگیری از وارد شدن شوک به اقتصاد و ایجاد تورم شدید با توجه به نقدینگی باید به تدریج کاهش یابد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.