بانک ها از شرایط بادوام خود خارج شده اند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بررسی روند سلامت شاخصهای بانکی نشان می‌دهد وضعیت بانکی از شرایط بادوام خود خارج شده و در صورت عدم عکس‌العمل مناسب وضعیت بدتر نیز می‌شود.

عصر بانک؛ به گزارش  تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی در افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس و بیمه که روز یکشنبه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: مهمترین دستاورد دولت در سالهای گذشته روند کاهنده نرخ تورم بوده است که امروز تک رقمی شده است.

 

وی افزود: با توجه به کاهش نرخ تورم انتظار می‌رفت که نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد.

 

سیف تاکید کرد: مطالبات بانکها از دولت، مطالبات وصول نشده بانکها از مردم و داراییهای غیرمالی که در سالهای گذشته در ترازنامه بانکها انباشته شده است باعث شده قدرت تسهیلات‌دهی بانکها کاهش یابد.

 

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: بانک مرکزی سعی کرده است با ورود به بازار بین‌بانکی در زمینه تسهیلات‌دهی بانکها جهش ایجاد کند.

 

سیف تصریح کرد: دولت تصمیم گرفته است در نهایت شفافیت، تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام دهد.

 

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که در شرایط فعلی با سه لایه از مشکلات مواجه هستیم که عبارتند از معضلات ساختاری، تنگنای اعتباری بانکها و لایه سوم معضل جریان نقدینگی بانکهاست که باید در این زمینه اقدامات جدی انجام گیرد.

 

وی افزود: بررسی روند سلامت شاخصهای بانکی نشان می‌دهد وضعیت بانکی از شرایط بادوام خود خارج شده و در صورت عدم عکس‌العمل مناسب وضعیت بدتر نیز می‌شود.

 

سیف تاکید کرد: در این زمینه لازم است دولت و بانک مرکزی در بخشهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی اقداماتی در جهت اصلاح وضع موجود انجام دهند.

 

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: برای اصلاح وضع موجود یک‌سری اقدامات اولیه باید انجام شود و این برنامه مقدماتی باید به‌گونه‌ای باشد که تورم را افزایش ندهد تنگنای اعتباری به تدریج تقلیل پیدا کند و منجر به افزایش تورم در فضای اقتصادی نشود.

 

وی گفت: برای رفع انجماد دارایی ها، ساماندهی بدهی و افزایش بدهی بانکها برنامه 10 گانه‌ای تدوین شده است که با همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور عملیاتی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.