حداقل سرمایه تاسیس بانک در مناطق آزاد

حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک برون‌مرزی در مناطق آزاد از 25 میلیون یورو به 150 میلیون یورو افزایش یافت.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، شورای پول و اعتبار در مصوبات اخیر خود به افزایش شش برابری حداقل سرمایه برای تاسیس بانک در مناطق آزاد رای داده است. بر این اساس با در نظر گرفتن نرخ روز یورو در بازار آزاد(3900 تومان)، میزان سرمایه لازم برای تاسیس بانک در مناطق آزاد از حدود 97 میلیارد و 500 میلیون تومان به 585 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

ظاهرا شورا با رویکرد تمهید شرایط حضور و فعالیت بانک‌هایی معتبر، برخوردار از سرمایه مکفی و توانمند برای انجام عملیات بانکداری برون‌مرزی در مناطق آزاد که قادر به جبران زیان‌های احتمالی وارده، پوشش ریسک‌ها، تضمین ثبات و پایداری و دارای ظرفیت اعتباری و تسهیلات‌دهی کافی باشند، در مورد افزایش سرمایه بانک در مناطق آزاد اقدام کرده است.

 

همچنین اعضا در جلسه خود در هشتم تیرماه امسال، تصویب کردند تا انجام عملیات بانکی برون‌مرزی از طریق یک واحد مستقل تنها معطوف به تأسیس بانک باشد و ایجاد مؤسسه اعتباری غیربانکی در خصوص چنین عملیاتی منتفی شود.

 

این در حالی است که در مردادماه سال گذشته نیز بعد از تصویب شورای پول و اعتبار، «دستورالعمل اجرایی ناظر بر تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال واحدهای بانکی برون مرزی در مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران» به شبکه بانکی ابلاغ شد. این دستورالعمل با تاکید بر لزوم توسعه مناطق آزاد و  با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل عملیات پولی و بانکی لازم برای توسعه این مناطق مصوب شده بود.

 

بانکداری برون مرزی انجام عملیات بانکی منحصرا با پولی غیر از ریال است که از طریق واحد بانکی مستقل یا ایجاد شعبه قابل انجام  خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.