نرخ بهره منفی‌تر؟ چراکه نه

رئیس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد: حتی با وجود اینکه سیاست تطبیقی در تحریک تورم یا رشد اقتصادی ناموفق عمل کرده است، امکان منفی‌تر شدن نرخ بهره از آنچه در ماه فوریه 2016 ارائه شد، وجود دارد.

عصر بانک؛ اقتصاد نیوز نوشت:هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی در مصاحبه با روزنامه سانکی اعلام کرد: سیاست نرخ بهره منفی هنوز به حد نهایی خود نرسیده است.

 

کورودا در این مصاحبه اعلام کرد: «میزان نرخ بهره منفی معرفی شده توسط بانک مرکزی اروپا بزرگتر از ژاپن است. این موضوع نشان می‌دهد که جا برای کاهش بیشتر وجود دارد.»

 

بانک مرکزی ژاپن در ماه ژانویه و زمانی که نرخ سپرده را به منفی 0.1 درصد کاهش داد، بازارها را شوکه کرد.

 

در حالی که بانک مرکزی ژاپن امیدوار بود حرکت نرخ بهره به قلمرو منفی بانک‌ها را به وام‌دهی بیشتر تشویق کرده و موجب بالارفتن هزینه‌ها و تورم می‌شود،‌ هیچکدام از این اتفاق‌ها هنوز رخ نداده است.

 

کورودا اعلام کرد: بانک مرکزی ژاپن همچنین در نظر دارد طرح خرید دارایی سالانه 80 هزار میلیارد ینی را به اجرا بگذارد.  خرید دارایی یکی از طرح‌های کلیدی برنامه «تسهیل کمی و کیفی» بانک مرکزی بوده و در راستای رسیدن به هدف 2 درصدی بوده است. با وجود تسهیلات شدید، تورم هنوز از هدف دور بوده و اقتصاد رشد ضعیفی داشته است.

 

کورودا به این روزنامه اعلام کرد که بانک‌ مرکزی ژاپن در  نشست سیاستگذاری بانک‌مرکزی در ماه سپتامبر نتایج ارزیابی خود را منتشر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.