همه چیز درباره ارزهای رمزنگاری شده ( cryptocurrency )

ارزهای رمزنگاری شده، نوآوری در زمینه پرداخت محسوب می‌شوند.

عصر بانک؛ارزهای رمزنگاری شده پولهای دیجیتالی هستند که برای جلوگیری از جعل و تقلب و امنیت بیشتر رمزنگاری می شوند. ارزش این ارزها را کشورها و بانک های مرکزی تعیین نمیکنند بلکه ارزش آنها توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود.

ارزهای رمزنگاری شده

در چند سال گذشته بیت کوین و شمار دیگری از ارزهای رمزنگاری شده (cryptocurrency) به یک اکوسیستم چند میلیارد دلاری تبدیل شده و صدها شرکت تازه تاسیس و بیش از 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر را جذب کرده‌اند. ارزهای رمزنگاری شده، نوآوری در زمینه پرداخت محسوب می‌شوند. در نظام مالی سنتی، بانک‌ها کنترل همه تراکنش‌ها را با تغییر اطلاعات دفتر کل در اختیار دارند، اما در نظام بیت کوین اختیار دفتر کل در دست یک بانک مرکزی نیست. به همین دلیل برخی مراجع از بیت کوین با عبارت «ارزهای رمزنگاری شده» یاد می‌کنند. هر بیت‌کوین و هر کاربر بیت کوین به وسیله یک هویت یکتا، رمزنگاری شده‌اند و همه تراکنش‌ها در دفتر کل عمومی ثبت شده‌اند که برای همه رایانه‌های شبکه قابل مشاهده است، اما اطلاعات هیچ شخصی را برای سایر طرف‌ها افشا نمی‌کند. دفتر کل عمومی تایید می‌کند که انتقال دهنده اولین بیت‌کوین، مالک حقیقی بیت کوین خرج شده بوده و در نتیجه تراکنش تایید شده و پذیرنده بیت کوین مالک جدید بیت‌کوین است. در ادامه نکات قابل توجه در زمینه رشد ارزهای رمزنگاری شده و آینده نوآوری آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

1. اعتبار غیرمتمرکز از پتانسیل بالایی برخوردار است.

 

یکی از جالب ترین جنبه‌های پروتکل بیت‌کوین، توانایی آن برای ارائه اعتبار، حتی درصورت نبود یک نهاد معتبر واحد در شبکه است؛ این مساله، فرض سنتی را که اعتبار نیازمند جریانی از یک منبع متمرکز و واحد است دستخوش وارونگی می‌کند. تاکنون از اعتبار غیرمتمرکز برای تسهیل معاملات مالی استفاده می‌شد، اما این اعتبار می‌تواند عملکردی فراتر داشته باشد. اعتبار غیرمتمرکز می‌تواند هنرمندان را قادر سازد تا به طرفداران خود اجازه دهند، آثار دیجیتالی را بدون نیاز به ساخت و مدیریت زیرساخت برای رسیدگی به انتقال دیجیتال، مجددا به فروش برسانند.

 

2. نوآوری می‌تواند غیرمتمرکز باشد.

 

از زمانی که ساتوشی ناکاموتو در مقاله‌ای فناوری بیت کوین را معرفی کرد، نوآوری در ارزهای رمزنگاری شده با سرعت فوق العاده در گوشه و کنار جهان به‌وقوع پیوستند. هیچ شرکت یا منطقه جغرافیایی نمی‌تواند ادعا کند که دارای فضای ارز رمزنگاری شده مخصوص خود است؛ برعکس این اکوسیستم شامل صدها شرکت در قاره‌های مختلف است که در حال کمک به ‌ایده‌ها، محصولات، خدمات و پلت فرم‌های جدید به‌صورت روزانه هستند. بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند. هر کیف پول شامل تعدادی جفت کلید عمومی و خصوصی است. کلیدهای عمومی به آدرس‌های بیت‌کوین تبدیل می‌شوند که به‌عنوان آدرس برای دریافت بیت‌کوین به پرداخت‌کننده اعلام می‌شوند. این آدرس‌ها در حالت قابل خواندن برای انسان‌ها به رشته‌ای با تقریبا 33 نویسه تبدیل می‌شوند که همیشه با عدد 1 یا 3 شروع می‌شوند.

 

ایجاد یک آدرس جدید عملی کاملا محلی و بی‌نیاز از اتصال به شبکه همتا به همتای بیت‌کوین است. در واقع هر فرد می‌تواند بیت کوین‌های خود را به یک آدرس بیت کوین دیگر ارسال یا اصطلاحا واریز کند. اکثر آدرس‌های بیت کوین بی‌معنی به نظر می‌رسند، اما امکان ایجاد آدرس‌های شخصی‌تر به وسیله نرم‌افزاری که به سرعت آدرس‌های بسیاری تولید می‌کند و آدرس‌هایی را که با الگوی مورد نظر همخوانی دارند، ذخیره می‌کند، وجود دارد. مطالب زیادی درخصوص مراکز فناوری از جمله سیلیکون ولی (Silicon Valley) منتشر شده اند؛ مکانی که شرکت‌های فناوری موفق، مستعد و دارای سرمایه، یک چرخه بازتولید مثبت ایجاد می‌کنند که سرمایه‌گذاری و موفقیت بیشتری را خلق می‌کنند. ارزهای رمزنگاری شده نشان می‌دهند که یک مدل دیگر نیز وجود دارد: نوآوری فوق سریع زمانی رخ می‌دهد که یک صنعت دارای نیروهای انسانی باشد که در دنیای کاملا دیجیتالی شده، رشد پیدا کرده‌اند.

 

3.کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی دیجیتال، دریچه‌های جدیدی به‌سوی راه‌های کاملا جدید برای طراحی سیستم‌ها می‌گشاید.

 

در گذشته نه چندان دور، ذخیره‌سازی دیجیتال بسیار گران و هزینه بر بود که ارزش ذخیره‌سازی اطلاعات مهم را نشان می‌دهد. طراحی سیستمی با قابلیت ذخیره‌سازی هزاران نسخه از همان اطلاعات کمی عجیب به نظر می‌رسد. تمامی تراکنش‌های بیت‌کوین در مجموعه‌ای از بلوک‌های مرتبط ریاضی اتفاق می‌افتند. این بلوک زنجیره‌ای به منزله یک دفتر عمومی است که در دسترس همه افراد قرار داشته و در هزاران رایانه مختلف در سراسر جهان تکرار می‌شود. پروتکل بیت‌کوین یک مثال فوق‌العاده از کاهش حداکثری هزینه‌های ذخیره‌سازی است که امکان ذخیره‌سازی هزاران نسخه از همان اطلاعات را فراهم می‌کند و این مساله، اساس روشی جدید برای طراحی سیستم‌ها است. پیشرفت‌های مستمر در ذخیره‌سازی، ارتباطات و قابلیت‌های محاسباتی، فرصت‌های بیشتری برای ایجاد سیستم‌های جدید با استفاده از رویکردهایی کاملا متفاوت فراهم می‌کند.

 

4. آموزش گسترده‌تر درخصوص نوآوری به اندازه خود نوآوری حائز اهمیت است.

 

بزرگ‌ترین مانع برای فراگیر شدن مجموعه‌ای از نوآوری‌هایی که به لطف ارزهای رمزنگاری شده در حال ظهور هستند، نبود فناوری‌های زمینه‌ای است. نحوه برخورد تنظیم‌کنندگان، قانون‌گذاران و مطبوعات با تغییرات فناوری به‌ویژه در عصر اینترنت بسیار حائز اهمیت است. نوآوری در فضای ارزهای رمزنگاری شده بسیار سریع‌تر از سایر حوزه‌های فناوری روی می‌دهد که باعث تشدید شکاف بین تصورات و واقعیت می‌شود. در این محیط بسیار پویا، نوآوری‌هایی موفق می‌شوند که نه تنها از لحاظ فنی قابل توجه هستند، بلکه با خواست مردم برای به‌کارگیری در خط‌مشی‌های گسترده‌تر، مورد حمایت واقع می‌شوند.

 

/دنیای اقتصاد

فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.