بانکداری هوشمند، از ATM تا VTM

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای استفاده از این فناوری‌ها، حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است.

عصر بانک؛به گزارش شهرفردا،جمعیت ایران از 80 میلیون فراتر رفت این  جمله به استناد منابع آماری است وبه این معناست که جمعیت شهری با رشد و به تناسب آن معضلات شهر نظیر ترافیک ، فعالیتهای اقتصادی ورفت وآمدها  نیز بیشتر خواهد شد. در این میان افزایش حجم رفت و آمدهای شهروندان به بانکها برای اموری مالی اجتناب ناپذیر است .

 

با یک حساب سرانگشتی و توجه به شرایط کشورمان و تأکید بر به‌کارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده و بهره‌گیری هرچه بیشتر از تکنولوژی‌هایی که اتلاف منابع را کاهش می‌دهند و ما را سریع‌تر به هدف خود می‌رسانند امری ضروری  است. تکنولوژیهای که حجم آمد و شد شهروندان را کاهش دهمد بدون آنکه در ارائه خدمات قصوری ایجاد شود!

 

بنابراین مطرح شدن مسائلی از قبیل شهر الکترونیک، دولت الکترونیک، شهروند‌الکترونیک راه‌حل‌هایی کارگشا در زمان حال محسوب می‌شوند.

 

توسعه سرویس‌های جدید الکترونیکی در قالب شهر مجازی به همراه زیرساخت‌های مناسب، پیشرفت و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته و جامعه را به‌سمت جامعه دانا محور رهنمون می سازد . بنابراین بهره‌گیری از نوآوری‌های الکترونیکی از جمله بانکداری مجازی و الکترونیکی که تجلی ارائه خدمات به صورت مجازی و الکترونیکی به شهروندان است، می‌تواند ما را برای دستیابی به این هدف یاری رساند.

 

ATM  نسل اول شهر الکترونیک

 

بانکداری الکترونیکی، نوعی خدمت بانکی است که اولین بار در سال 1995 درآمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سرعت در میان سایر کشورها گسترش یافت. استقرار بانکداری الکترونیک، علاوه بر ارتقای سطح کیفی خدمات، 60 تا 70 درصد هزینه‌های بانک‌ها را کاهش می‌دهد در طول چند سال اخیر، بانکداری الکترونیکی (اینترنت‌بانک، خودپردازها، پایانه‌های فروش و…) در زندگی روزمره مردم،  نقش اساسی ایفا می‌کند و به میزان قابل توجهی، از حجم صف‌های داخل شعب بانک‌ها را کم کرده ‌است.

 

یکی از مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک، سرعت آن  است که ما را از انتظار در صف‌های باجه‌های ‌شعب بانکی بی‌نیاز  می کند دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های صدور کارت هدیه، پایانه‌های پرداخت و دستگا‌ه‌های خوددریافت از نمونه‌های بارز بانکداری الکترونیکی هستند که توسط شهروندان زیادی برای انجام امور روزانه در شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

محققین در پژوهش «بررسی تاثیر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی بر رضایتمندی مشتریان» به بررسی تأثیر کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی و خدمات دستگا ه‌های خودپرداز بر رضایتمندی مشتریان از خدمات مذکور با استفاده از روش تحقیق توصیفی پرداخته ان و به این نتیجه رسیده اند که ترویج فرهنگ استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی با اطلاع‌رسانی و تشویق مشتریان به استفاده از این خدمات، رفع مشکلات و مسائل مربوط به زیرساخت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی جهت افزایش سرعت ارائه خدمات بدون اشکال، القا مسئولیت‌پذیری بانک در ارائه خدمت بانکداری اینترنتی به مشتریان، تسهیل دسترسی مشتریان استفاده از خدمات دستگاه‌های خودپرداز و خدمات پایانه‌های فروش باعث افزایش سطح رضایتمندی مشتریان می‌گردد.

 

مردم برای انجام اموری؛ مانند انتقال وجه، برداشت وجه نقد، دریافت مانده حساب، پرداخت اقساط تسهیلات، پرداخت قبوض، دریافت گردش حساب و خدماتی از این قبیل، به جای مراجعه به شعب بانک‌ها، به دستگاه‌های خودپرداز  (ATM) مراجعه می‌کنند؛ در واقع دلیل استقبال گسترده مردم از دستگاه‌های خودپرداز، عدم وجود برخی از محدودیت‌هایی است که هنگام استفاده از شعب، با آن‌ها مواجه هستند.

 

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای استفاده از این فناوری‌ها، حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است اما نکنه آنجاست که در سال‌های اخیر، ابزارهای موجود برای بانکداری الکترونیکی با وجود تمام مزایایی که دارند به یک نقطه بن‌بست رسیده‌اند؛ نقطه‌ای که ضعف آن‌ها در برابر شعب بانک است و آن، عدم توانایی خودپردازها در ارائه خدماتی می‌باشد که نیاز به تعامل دو طرف -هم مشتری و هم بانک- دارد؛ از جمله خدماتی مانند: افتتاح انواع حساب بانکی، دریافت چک‌های بین بانکی، دریافت یا وصول چک‌های بانکی، دریافت تسهیلات یا حتی آگاهی یافتن از شرایط لازم برای دریافت تسهیلات خاص، دریافت مشاوره برای سرمایه‌گذاری.

 

وابستگی‌روز افزون شهروندان به دستگاه‌های خدمات نوین بانکی، نیازهای جدیدی را مطرح نمود که این‌دستگاه‌ها قادر به پاسخگویی به آن نبودند بنابراین ایده‌ها به سمت ایجاد دستگاهی رفت که توانایی رفع حداکثر نیاز مطرح شده توسط شهروندان را دارا باشد از دستاوردهای جدید در بانکداری الکترونیک، دستگاه‌های   VTM محسوب می‌شوند. دستگاه‌های VTM همانند یک شعبه بانکی ایفای نقش می‌کند و شهروندان در هنگام استفاده از آن به صورت مستقیم با رئیس شعبه مجازی ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. به دلیل ارتباط مستقیم با کاربر بانکی (رئیس شعبه بانک مجازی) این دستگاه نارسایی سایر دستگاه‌های بانکی را پوشش می‌دهد و طیف وسیعی از خدمات بانکی را در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان با این دستگاه ‌به شهروندان عرضه نمود و مسیر حرکت به سوی شهر الکترونیک را هموارتر کرد. از جمله خدماتی که این دستگاه ارائه می‌کند عبارتند از: افتتاح انواع حساب بانکی، دریافت چک‌های بین بانکی، دریافت یا وصول چک‌های بانکی، دریافت تسهیلات یا حتی آگاهی یافتن از شرایط لازم برای دریافت یک تسهیلات خاص، دریافت مشاوره برای سرمایه‌گذاری و…. .

 

این دستگاه می‌توانند به صورت شبانه‌روزی مورد استفاده قرارگیرد و محدودیت زمانی شعب بانکی را نخواهد‌ داشت همچنین استفاده از این دستگاه‌ ‌نیازمند انتظار در صف‌های طولانی بانک‌ها ‌ ندارد و  در نتیجه مقدار زیادی در زمان‌های شهروندان صرفه جویی خواهد شد؛ همچنین هزینه‌های ارائه خدمات به شهروندان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

VTM تقریباً مشابه یک شعبه کامل بانکی است که حتی در ساعات غیراداری، یک کارشناس بانکی به شکل ویدیویی (رئیس شعبه مجازی)، برای انجام امور تعاملی، با مشتری ارتباط برقرار می‌کند. با یکپارچه‌سازی امکان ارتباط ویدیویی اچ‌دی، مراقبت ویدیویی، پایانه‌های خودکار مالی، امضای دستی رمز شده، شناسایی با کارت و ارتباط ویدیویی رودررو، می‌توان بسیاری از خدمات عرضه‌شده در شکل سنتی بانک‌ها را به‌ وسیله گزارش‌هایی که از بانک‌هایی مانند کویت بانک در دست است، نشان می‌دهد VTM حدود 30 تا 40 درصد هزینه‌های پرسنلی را کاهش داده و 320 درصد، زمان سرویس‌دهی را افزایش داده است و تا 90 درصد امکانات شعبه را ارائه کرده است.

 

نتیجه گیری

 

با کاهش هزینه‌های ارائه خدمات، به‌شهروندان می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتری در طرح‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی، به عمل آورد و این امر، به رشد و توسعه اقتصاد شهری می‌انجامد. قدرت اقتصاد ملی، به توانایی و موجودی زیرساخت آن، بستگی دارد وکیفیت و کارایی این زیرساخت‌ها، بر تداوم فعالیت‌های تجاری و اقتصادی جامعه و کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی، تأثیرگذار است. بدین‌منظور می‌توان با استفاده از این نوآوری‌های جدید که با بانکداری الکترونیک تحقق می‌یابد در راستای نزدیک‌شدن به شهر و شهروند الکترونیک گام بزرگی برداشت و همچنین صرفه‌جویی‌های کلانی در ارائه خدمات به شهروندان انجام داد که از اهداف اقتصاد مقاومتی و هم‌راستا با استفاده بهینه از منابع  است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.