اعتراض در آستانه فاز 300 میلیونی

جریان اعتراض و تجمع سپرده‌گذاران ثامن الحجج بعد از حدود 9 ماه از آغاز تعیین تکلیف پرونده‌های آنها و در آستانه ورود به فاز جدید وجوه تا سقف 300 میلیون تومان همچنان ادامه دارد.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، امروز-دوشنبه- بار دیگر و در تکراری چند باره باز هم  سپرده‌گذاران ثامن الحجج مقابل بانک مرکزی تجمع کرده و حقوق خود را طلب کردند. افرادی که در طول سال های گذشته به دلایل مختلفی رو به امثال ثامن الحجج آوردند، اعتماد کرده و ارقام از کمتر از یک میلیون تا بیش از چند صد میلیون تومان را در آنها سپرده‌گذاری کرده‌اند.

 

ثامن الحجج از جمله موسسات غیرمجازی بود که بیش از 10 سال و بدون هیچ چارچوب قانونی به عنوان یکی از بزرگان بازارغیرمتشکل پولی فعالیت کرده و به هر طریقی و با هر حمایتی توانسته میلیون ها سپرده‌گذار جذب کند؛ از زمانی که محمود بهمنی-رئیس کل سابق بانک مرکزی- به همراه رحیمی-معاون اول دولت قبل- از عملکرد آن زمان این موسسه و مدیرعاملش تقدیر می کردند و مردم به این روابط اعتماد می‌کردند، تا وقتی که با پیشنهاد سودهای جذاب اما مخرب فعالیت سایر بانک‌ها، سپرده‌گذاران را به سمت خود می کشاند.

 

به هر حال رشد همراه با ابهام ثامن‌الحجج نیز تا سال گذشته بیشتر دوام نیاورد و با تشدید بحران های داخلی، این موسسه از هم پاشید و طی فرایندی اجرای تعهدات آن با بانک پارسیان به عنوان بانک عامل و کانال بانک مرکزی برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران ثامن الحجج تبدیل شد.

 

در شرایطی تجمعات سپرده گذاران  مقابل بانک مرکزی ادامه دارد که از بهمن ماه سال گذشته تا کنون  حدود 97 درصد از سپرده گذاران کمتر از 100 میلیون تومان این موسسه تعیین تکلیف و با خط اعتباری بالغ بر 2000 میلیارد تومانی بانک مرکزی بخش زیادی از وجوه  آنها طی فرایندی مرحله ای پرداخت شده است.   در عین حال که قرار است از هفته آینده پس از مشخص شدن وضعیت حساب‌های تا سقف 100 میلیون تومان، فاز جدیدی از تعیین تکلیف و بازپرداخت وجوه تا سقف های 200 و 300 میلیون تومان در دستور کار قرار گیرد.

 

این در حالی است که در پرونده موسسه ثامن الحجج  ردپای مسئولان و برخی ذینفعان موسسه در اقداماتی برای تحریک سپرده‌گذاران و کارکنان آن به منظور ایجاد تجمع و برهم زدن نظم عمومی دیده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.