پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی از آینده اقتصاد ایران چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی ایران با پیش بینی رشد 5 درصدی برای اقتصاد کشور در سال آینده گفت: زمانی که تحریم ها برداشته شوند، شرایط جدیدی برای ایران ایجاد خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت در نهایت لغو تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا یک «شرایط جدید» برای ایران ایجاد خواهد کرد.

عصر بانک؛با توجه به سقوط قیمت نفت، تحریم ها، رشد ضعیف اقتصادی و انبوهی از وام های معوقه، رئیس کل بانک مرکزی ایران دغدغه های زیادی دارد. اما ولی الله سیف اصرار دارد که لغو  تحریم های آمریکا و اتحادیه  اروپا، اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد.

 

وی که در حاشیه نشست صندوق بین المللی پول در پرو در مصاحبه با فایننشال تایمز سخن می گفت افزود: «زمانی که تحریم ها برداشته شوند، شرایط جدیدی برای ایران ایجاد خواهد شد.»

 

سیف در ادامه گفت: هیئتهای تجاری آسیایی و اروپایی ای که در ماه های اخیر به ایران در حال رفت و آمد هستند، با یک «نگاه و چشم اندازه جدید» در مورد جمهوری اسلامی آمده اند و «سوالات زیادی در مورد شرایط جدید می پرسند.»

 

به گفته سیف، بخشی از جذابیت ایران برای سرمایه گذاران خارجی به «سابقه بسیار خوب ایران به عنوان یک شریک تجاری» و عمل به تعهدات مالی اش با یک «حس موقع شناسانه و منظم» برمی گردد. «مزیت جغرافیایی منحصر به فرد» ایران و منابع معدنی وسیع آن نیز در این امر موثر است.

 

سیف اضافه کرد: «من فکر می کنم ایران یک مقصد بسیار مطلوب برای بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی خواهد بود.»

 

سیف می داند که قیمت نفت زیر 50 دلار فضای سختی برای کشورهای تولید کننده به وجود آورده است. به اعتقاد وی، درسی که باید از سقوط قیمت نفت گرفت این است که تولید کنندگانی نظیر ایران باید اقتصاد خود را متنوع سازند و در آینده وابستگی خود به نفت را از بین ببرند.

 

وی در این زمینه گفت: «کشورهای تولید کننده نفت باید تلاش کنند هویت های جدیدی برای خود ایجاد کنند و تلاش نمایند موقعیت های جدیدی در اقتصاد جهانی پیدا کنند.»

 

اقتصاد ایران پس از رشد 3 درصدی در سال گذشته شمسی، در شش ماهه نخست امسال کوچک شد.

 

سیف نیز همانند صندوق بین المللی پول، شوک نفتی را عامل این کاهش می داند و انتظار دارد اقتصاد ایران در سال آینده حدود 5 درصد رشد کند.

 

وی گفت: با توجه به شرایط موجود، باید به دولت روحانی فرصت داده شود تا بخشی از اعتماد از دست رفته در اقتصاد را باز گرداند و شوک هایی را که با آن مواجه بوده مدیریت نماید. به عقیده سیف، لغو تحریم ها همچنین نشان خواهد داد این محدودیت ها تا چه حدی مضر بوده اند.

 

وی افزود: «من فکر می کنم تاثیر تحریم ها در سال های آینده مشخص تر خواهد شد.»

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران پیش بینی کرد که در طول زمان سرمایه گذاری خارجی موجب افزایش بهره وری شود و حیات تازه ای به بخش تولید ایران و کل اقتصاد این کشور ببخشد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.