در سمفونی کسب‌وکار، تکنوازی نکنید

هیچ‌کس نمی‌تواند یک سمفونی را به تنهایی اجرا کند. برای اجرای آن، نیاز به یک ارکستر کامل است.

عصر بانک؛کسب‌وکارهای خدماتی تنها توسط یک فرد انجام نمی‌شوند و به‌طور معمول برای انجام آنها به یک تیم کامل احتیاج است. همان‌طور که «هلفورد‌ای لوکاک» گفته است: «هیچ‌کس نمی‌تواند یک سمفونی را به تنهایی اجرا کند. برای اجرای آن، نیاز به یک ارکستر کامل است.» ما و تمام کسانی که در بخش خدماتی به فعالیت مشغول هستند، نیاز داریم که برای محقق کردن رویاهای مشتریان خود از کمک دیگر افراد حرفه‌ای و مجرب هم استفاده کنیم. 

ما به این شرکا متکی هستیم تا به ما در انجام بهتر پروژه‌ها و سفارش‌های کاری کمک کنند و به همین دلیل به آنها مدیونیم. برای ایجاد روابط موثر و بهره‌ور با تامین‌کنندگان و همکاران یک پروژه کاری، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در هفته گذشته به دو مورد از آنها اشاره کردیم: 

1. در خلال کار، به خوبی ارتباط برقرار کنید و هیچ اطلاعاتی (هر چند کوچک) را از هم دریغ نکنید.

2.به تخصص تامین‌کننده خود احترام بگذارید و در حوزه‌های حرفه‌ای آنها مداخله نکنید.

3. یک ظاهر واحد به مشتری خود نشان دهید

زمانی که با دیگران کار می‌کنید، تعارض‌ها خود را نشان می‌دهند. نمی‌توان از آن اجتناب کرد. همیشه سوءتفاهم و اختلاف در دیدگاه‌ها وجود داشته و اهمیتی ندارد که شما تا چه اندازه با دیگران همدلانه و با احترام رفتار کنید. شاید برنامه‌ریزی مهم‌ترین منبع ایجاد اختلاف باشد، ولی در هر صورت نباید در کار و خدمت نهایی شما کوچک‌ترین نشانی از اختلاف شما با همکارانتان وجود داشته باشد. این اختلاف‌ها طبیعی است و می‌توان راهی برای حل آنها پیدا کرد. اما مساله مهم آن است که نباید هیچ‌گاه این اتفاقات در مقابل چشم مشتریانتان رخ دهد. ما همیشه باید ظاهر مسنجم و بی‌نقصی از کارهای خود به مشتریانمان نشان دهیم و اختلاف‌ها نباید بر آن اثر منفی بگذارد.

گاهی در شرایطی بوده‌ام که یکی از همکاران قصد داشته است نظر مشتری را به سمت خود جلب کند و او را در اختلاف با یک همکار دیگر و در مقابل او قرار دهد. اگر حتی شما خودتان این موضوع را تجربه نکرده‌اید، به گفته من اعتماد کنید که عواقب این شرایط به هیچ‌وجه مساعد نیست. تمام افراد درگیر در انجام یک پروژه می‌خواهند که کار آنها مورد تایید مشتریشان باشد. اما نباید برای رسیدن به این منظور، دیگر همکاران را تخریب کرد. بسیار مهم است که به‌عنوان یک تیم در کنار یکدیگر بمانیم، از هم حمایت کنیم و اختلاف‌ها را بین خودمان حل کنیم. نشان دادن تعارض‌ها در پیشگاه مشتریان هم به ضرر ما است و هم به ضرر صنعت ما. ضمن آنکه بیشترین اجحاف در حق مشتریانمان می‌شود. تنها خواسته آنها، انجام موفقیت‌آمیز پروژه کاری و تجربه اوقاتی خوش در زمان اجرای آن است. ما نباید این خواسته آنها را با ماجراهای خود خراب کنیم.

 

4. پس از پایان کار، گزارش بدهید

پس از آنکه پروژه کاری به انتها رسید، با دیگر همکاران و تامین‌کنندگان بر سر یک میز بنشینید. در این مورد صحبت کنید که کار چطور پیش رفت و چه مشکلاتی در انجام آن وجود داشت و در نهایت چگونه هر کدام از شما می‌توانید در آینده خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنید. این اقدام، راهکاری بسیار موثر برای تقویت روابط خود با تامین‌کنندگانتان است. به این طریق می‌توانید به آنها نشان دهید تا چه اندازه نسبت به کار خود تعهد دارید و برای بهبود نتیجه به بازخوردهای آنها بها می‌دهید. این فرآیند یادگیری مشارکتی باعث ایجاد اعتماد می‌‌شود. زمانی که میزان تعهد شما را به کارتان مشاهده کنند، چه کسی نمی‌خواهد که باز هم با شما همکاری کند؟

5. بهترین تامین‌کنندگان خود را به مشتریانتان معرفی کنید

پیشنهاد دادن تامین‌کنندگانی که از کار آنها راضی هستید و می‌دانید که چقدر حرفه‌ای هستند، بهترین راه برای تقویت روابطتان با تامین‌کنندگان است. ضمن آنکه از این راه باعث می‌شود که آنها هم مشتریانی را به شما ارجاع دهند. اما فقط اقدام به ارجاع دادن نکنید و مطمئن شوید آنها می‌دانند که این کار را برایشان انجام داده‌اید! آگاهی تامین‌کنندگانتان از این اقدام شما، باعث می‌شود که در آینده اقدام به جبران لطف شما کنند و از طرفی فرصتی خواهد بود که به‌طور عملی از حرفه‌ای بودن آنها تشکر کنید. (البته به هیچ وجه نباید برای این ارجاع‌ها و معرفی همکارانتان به مشتریان خود، کمیسیونی دریافت کنید.)

6. پس از پایان کار هم با آنها در ارتباط بمانید

اگر با شخصی در یک پروژه کاری مشارکت داشته باشم و از کار آنها واقعا راضی باشم، ارتباطمان را حفظ می‌کنم؛ به‌طور معمول ماهی یک بار به آنها زنگ می‌زنم یا یک قرار برای صرف قهوه یا شام با آنها تنظیم می‌کنم. زمانی که دور هم جمع می‌شویم، در مورد فرصت‌های پیش رو صحبت می‌کنیم یا اگر پروژه‌ای در دست داریم، آن را مطرح می‌کنیم و پیشنهادها را هم می‌شنویم. شاید بتوانیم دوباره همکاری مشترک داشته باشیم.
این روابط زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که همکار شما در کار خود بسیار خبره باشد. یکی از تامین‌کنندگان من یک حرفه‌ای تمام عیار است و همیشه در حال یادگیری و آشنایی با جدیدترین فناوری‌ها و اطلاعات بازار است. در کنار او بودن، علاوه بر لذت و سرگرمی فراوان، باعث می‌شود که چیزهای زیادی هم بیاموزم.

7. وفادار بمانید

هیچ‌گاه به اعتماد همکاران و تامین‌کنندگان خود خیانت نکنید. حرفه‌ای‌هایی که حرفه‌ای‌های دیگر را استخدام می‌کنند معمولا وابسته به تامین‌کنندگان مورد اعتماد خود هستند که به بهترین شکل می‌توانند به پیشبرد پروژه‌های کاری کمک کنند و طرح‌ها و ایده‌ها را به‌طور کامل پیاده‌سازی کنند. اگر یکی از تامین‌کنندگانی که با آنها کار می‌کنیم، تصمیم بگیرند که به ارتباط و همکاری خود خاتمه دهند، جای نگرانی وجود دارد. دلیل این دلهره هم واضح است. زمانی که با یک فرد کار می‌کنید، از بسیاری از رموز کار او و ایده‌هایش اطلاع می‌یابید. از این اطلاعات به هیچ وجه سوءاستفاده نکنید. خودتان هم مراقب دیگر همکارانتان باشید.

 

نویسنده: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی
منبع: کتاب تجارت کردن با قلب

nikoueimahdi@gmail.com

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.