احتمال بررسی سیاست‌های جدید پولی در نشست شورای پول و اعتبار

شورای پول و اعتبار امروز بعد از ظهر در بانک مرکزی تشکیل جلسه می‌دهد که البته با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ سود فعلا نه در دستور کار شورا است و نه خارج از نوبت مطرح خواهد شد.

عصر بانک؛.هزار و دویست و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار سه‌شنبه در ساختمان میرداماد بانک مرکزی برگزار می‌شود. این جلسه که قرار بود دو هفته پیش برگزار شود به دلیل برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات دولت لغو شد.

بنابراین دستور کار فردای شورای پول و اعتبار همانند جلسه لغوشده قبل، بررسی ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط موسسات اعتباری، طرح ساختار سهامداران موسسات اعتباری و آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط است. البته در صورتی که طرحی خارج از نوبت در شورای پول و اعتبار ارائه شود، سیاست‌های جدید پولی برای کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌های منضبط و سیاست‌های اعتباری مانند اعطای تسهیلات خرید خودرو و کارت اعتباری است.

 

بحث کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار ندارد؛ چرا که رئیس کل بانک مرکزی دو روز پیش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در کنار سیاست‌های پولی جدید آیا کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد، گفت: سیاست دستوری جواب نمی‌دهد و باید فضا به سمتی برود که نرخ به سمت تعادل و میزان قابل قبول خود برسد.وی با اشاره به ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی گفت: تا چند ماه گذشته نرخ سود در این بازار 28 تا 29 درصد بود اما در 2 ماه اخیر به 26 درصد کاهش یافته و این سیاست ادامه می‌یابد و تنگنای مالی بانک‌ها کاهش یافته و متعاقبا نرخ سود هم تنزل خواهد کرد.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.