رونق اقتصادی، تورم تک رقمی هم می‌آورد؟!

یکی از بخش‌های مهم بسته جدید اقتصادی دولت برای "تسریع رونق اقتصادی" در کنار افزایش تقاضا، رسیدن به تورم تک رقمی است؛ سیاستی که تحقق آن از دیدگاه فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی چندان واقع بینانه به نظر نمی‌رسد.

عصر بانک؛در تبیین سیاست‌های دولت برای تسریع در رونق اقتصادی و خروج از رکود، یکی از برنامه‌هایی که مورد تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت، رسیدن به تورم تک رقمی بود. طیب‌نیا در این خصوص عنوان کرده که اقتصاد ایران در آستانه تک‌رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه قرار دارد و در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به حدود 11 درصد رسیده که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک این نرخ، تک رقمی شود.

 

به طورکلی سیاست کاهش تورم از حدود دو سال گذشته تا به امروز یکی از برنامه‌های اصلی تیم اقتصادی دولت بوده است تا جایی که نرخ تورم در دو سال گذشته بیش از 25 درصد کاهش یافته و به کمتر از 15 درصد رسیده است.

 

به اعتقاد برخی از ناظران و کارشناسان اقتصادی تحقق این سیاست یکی از مهمترین دستاورد‌های اقتصادی دولت بوده است. اما در مقابل، کارشناسان دیگری هستند که انتقادات جدی نسبت به این رویکر اقتصادی دارند و معتقدند "کاهش تورم با این شیب زیاد با اتخاذ سیاست‌های انقباضی از سوی دولت بوده است و نه در اثر رونق و بهبود چرخه تولید در کشور".

 

بخشی از انتقادات نسبت به این سیاست دولت که به نظر می‌رسد به نوع دیگر در بسته جدید اقتصادی دولت برای رونق اقتصادی و خروج از رکود هم وجود دارد، از سوی فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی مطرح می‌شود.

 

بهادر احرامیان از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که اقتصاد ایران توانایی و ظرفیت حرکت به سوی تورم تک رقمی را ندارد و اگر اقتصاد ایران بخواهد به سوی تورم تک رقمی برود، به دلیل مشکلات ساختاری که با آن روبرو است دچار رکود شدید خواهد شد.

 

به گفته وی در زمانی که تحقق تورم تک رقمی هدف‌گذاری شد کسی فکر نمی‌کرد که رکود شدید در اقتصاد به وجود آید.

 

احرامیان اعتقاد دارد که می‌توان با اتخاذ سیاست‌های انبساط مالی در کوتاه مدت و میان مدت به رشد اقتصادی دست یافت؛ هر چند باید در کنار این سیاست از تعدیل نرخ ارز غافل نشد، چراکه در غیر این صورت ضربه بزرگی به توان صادراتی کشور وارد خواهد شد.

 

همچنین حامد واحدی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران تاکید دارد که دولت برای خروج از رکود باید سیاست انبساطی را دنبال کند؛ هر چند این ترس وجود دارد که با اتخاذ سیاست انبساطی تورم افزایش یابد، اما به اعتقاد کارآفرینان و تولیدکنندگان راه دیگری برای خروج از رکود وجود ندارد.

 

به گفته وی جذب نقدینگی می‌تواند باعث شفافیت شود، اگربه دنبال این هستیم که مالیات به شکل درست دریافت شود باید به بازار سرمایه توجه شود، چراکه بازار سرمایه شفاف‌ترین بازار مالی و پولی در کشور است.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز بسته سیاست‌های دولت برای تسریع در رونق اقتصادی را حرکت بر لبه تیغ عنوان می‌کند و معتقد است که در این بسته امکان رفتن به سوی رکود عمیق‌تر و از سوی دیگر تورم لجام گسیخته وجود دارد و بهترین اقدامی که می‌توان در این بسته جدید دنبال کرد، پرداخت بدهی‌های دولت است.

 

از سوی دیگر محمد حسین برخوردار، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازررگانی تهران در خصوص تک رقمی شدن نرخ تورم می‌گوید که برنامه‌ریزی‌ها نباید در جهت تک رقمی شدن تورم باشد، چرا که زمانی که رونق اقتصادی دنبال شود باید مقداری تورم وجود داشته باشد.

 

به اعتقاد برخوردار تا حد معقولی نرخ تورم کنترل شده است؛ بنابراین باید اجازه داد رونق شکل بگیرد.

 

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، تورم تک رقمی برای کشور‌های صنعتی است که اقتصادشان سال‌های زیادی با ثبات همراه بوده است و این ثبات باعث شده که تورم‌ آن‌ها‌ بین یک تا سه درصد باشد اما برای اقتصادی ایران تورم فعلی هم می‌تواند قابل قبول باشد برای همین باید برنامه‌ها به سمت رونق اقتصادی باشد.

 

باید دید با وجود این انتقادات نسبت به ادامه روند سیاست کاهش تورم و هدف گذاری تورم تک رقمی از سوی فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، آیا می‌توان در کنار این هدف، رونق و رشد اقتصادی را به شکل مطلوب دنبال کرد؟ و آیا بهبود روند تولید و افزایش تقاضا بدون افزایش تورم امکانپذیر است و تیم اقتصادی دولت می‌تواند در قالب بسته جدید خود، این دو هدف کلیدی با یکدیگر پیش ببرد؟

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.