تحریم بانک مرکزی بالاترین لطمه را به تجارت خارجی زد

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات صادرات در تحریم‌ها نهفته بود گفت: تحریم بانک مرکزی و بسته شدن سوئیفت بالاترین لطمه را به تجارت خارجی زد.

عصر بانک؛محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات صادرات در تحریم‌ها نهفته بود، گفت: تحریم‌های بانک مرکزی و بسته شدن سوئیفت بالاترین لطمه را به تجارت خارجی زد و عملا ما را از استفاده از سیستم‌های اعتباری مثل فاینانس و خطوط اعتباری LC محروم کرد.

 
وی افزود: تاجر ایرانی برای فروش کالای خود عملا نمی‌توانست پولش را دریافت کند و باید این پول به حساب شرکت ثالثی واریز می‌شد که این موضوع ریسک بالایی داشت و صادرکنندگان باید هزینه‌های سوخت پول را پرداخت می‌کردند.
 
لاهوتی ادامه داد: همچنین اگر یک تاجر می‌خواست کالایی خریداری کند مجبور بودند بخشی از وجه مورد نیاز را به عنوان پیش پرداخت بدون هیچ سند و مدرکی به فروشنده‌های خارحی پرداخت کنند و بقیه آن را در زمان تحویل کالا بپردازند که در این شرایط برخی از فروشندگان خلف وعده کرده و این موارد در بخش خرید ماشین‌آلات بیشتر پیش می‌آمد.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: این موارد تنها بخشی از مشکلات صادرکنندگان بود که آنها را با چالش مواجه کرد در کنار این موارد مشکلات ساختاری در داخل کشور در صنعت و معدن وجود داشت که صادرکنندگان را محدود می‌کرد.
 
وی با اشاره به رفع تحریم ها گفت: امیدواریم با رفع تحریم‌ها مشکلات صادرات نیز حل شود و بتوانیم از فرصت جدید پیش آمده به نحو قابل قبولی استفاده کنیم.
 
لاهوتی با اشاره به کاهش صادرات در شش ماهه نخست سال گفت: پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال وضعیت صادرات به همین روال ادامه پیدا کند و در پایان سال اگر شاهد کاهش صادرات در مقایسه با سال گذشته نباشیم ممکن است به میزان رقم صادرات در سال 93 نیز دست نیابیم.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات به حضور هیأت‌های تجاری خارجی جهت سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده شود و دولت بتواند این شرایط را درست مدیریت کند و هیأت‌های تجاری را به صورت هدفمند به سمت بخش‌هایی که در آن ظرفیت و پتانسیل داریم هدایت نماید.
 
وی افزود: همچنین باید به صنایع کوچک و متوسط که پتانسیل بسیار خوبی دارند توجه شود و از حضور بخش خصوصی واقعی در صنایع کوچک استفاده شود.
 
به گفته لاهوتی مهم‌ترین مسئله در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک با هدف انتقال دانش فنی و خطوط تولیدی مدرن و بالا بردن بهره‌وری تولید و همچنین کاهش قیمت‌های تمام شده است تا بتوانیم توسط شرکای خارجی به بازارهای جهانی ورود کنیم و از محدودیت بازارهای داخلی به سمت بازارهای خارجی حرکت نماییم.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات تأکید کرد: دولت باید برای صادرات برنامه ویژه ای داشته باشد تا در پایان سال شاهد کاهش حجم صادرات نباشیم.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صادرات گفت: برگزاری این مراسم بیشتر جنبه نمادین دارد و می‌تواند موجب قوت قلب صادرکنندگان شود که دولت به این بخش از اقتصاد کشور اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.
 
وی ادامه داد: اگر چه روزهایی بوده که در روز ملی صادرات وعده‌هایی داده شده اما هنوز اجرایی نشده و همچنین در کنار تشویق‌های صادرکنندگان تهدید هم شده‌اند.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.