نمودار / روند سکه و ارز

در اولین روز هفته، دو راهی فروش یا دپوی ارزی دو دسته از معامله‌گران با «احساس»‌های متفاوت موجب شد که حجم معاملات کاهش یابد. روز شنبه دلار در نبود متقاضی قابل‌توجه، 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3460 تومان رسید.

عصر بانک؛در اولین روز هفته، دو راهی فروش یا دپوی ارزی دو دسته از معامله‌گران با «احساس»‌های متفاوت موجب شد که حجم معاملات کاهش یابد. روز شنبه دلار در نبود متقاضی قابل‌توجه، 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3460 تومان رسید. 

این کمترین نرخ فروش شاخص بازار ارز از 13 مهرماه بود. به گفته فعالان بازار «تصویب نهایی برجام در مجلس» و «آغاز دهه محرم»، امیدهای افزایشی معامله‌گران را کمرنگ کرده است. در این اوضاع، برخی از بازیگران غیررسمی انتظار دارند، قیمت‌ها پس از دهه محرم با ورود تقاضا در مسیر افزایشی قرار بگیرد؛ در مقابل گروه دیگر معتقدند با تصویب برجام و نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن آن، امکان افزایش بیشتر قیمت دور از ذهن است. این سردرگمی در روز شنبه معامله‌گران ارزی را در دو راهی فروش یا دپوی ارز قرار داد و موجب کاهش حجم معاملات و افت قیمت دلار شد. همسو با دلار، قیمت سکه نیز راه کاهشی در پیش گرفت و با 8 هزار تومان افت به قیمت 950هزار تومان رسید. در کنار دلار، پایین بودن قیمت اونس نسبت به بعدازظهر روز پنج‌شنبه عامل دیگری بود که به این فلز گران بها برای رسیدن به کف کانال 950 هزار تومانی فشار وارد کرد. 

شنبه آرام 

روز گذشته فضای بازار ارز آرام بود و دلار بیشتر گرایش به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3475 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه نداشت. این موضوع تا حدی نشانگر سردرگمی معامله‌گران در رابطه با جهت قیمتی بازار بود؛ آنها معمولا سعی می‌کنند در روزهای تعطیل و در ساعات پایانی بازار، با تحرکات خود در معاملات پشت خطی، قیمت را به سمت و سوی مورد نظر خود سوق دهند، اما همانگونه که اشاره شد، روز شنبه بازار شرایط متفاوتی داشت و گیجی معامله‌گران بیش از پیش مشهود بود. 

در حالی که برخی پس از تصویب برجام انتظار دارند قیمت در محدوده پایین‌تری قرار گیرد، دسته دیگری در انتظار پایان دهه اول محرم و آغاز ورود تقاضای جدید هستند.

 
از آنجایی که احساس هر دو گروه همراه با تردید است، موقعیت معامله‌گران در روز شنبه،‌ بیشتر انتظاری بود تا سرانجام بین دو راهی دپو یا فروش ارز یکی را انتخاب کنند. در نهایت روز شنبه گرایش بیشتر به سمت فروش ارز غالب شد تا دلار 15 تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت 3460 تومان برسد. این قیمت در شرایطی ثبت شد که معامله‌گران فردایی در نقطه 3468 تومان مقاومت زیادی در برابر افت قیمت کرده بودند.

شرایط نوسان‌گیران

اما در این روزهای کم‌نوسان و عمدتا کاهشی دلار، وضعیت نوسان‌گیران چگونه است؟ شنیده‌ها و مشاهدات نشان‌دهنده آن است که برخی از این افراد در انتظار ورود تقاضای آربیتراژی و استفاده از آن برای بالا بردن دوباره قیمت‌ها هستند، اما گروه بزرگتر کسانی هستند که چشم خود را به اخبار و استفاده از جو روانی پیرامون آن دوخته‌اند. آنها روز شنبه سعی کردند با ایجاد هیجان پیرامون برخی اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مسیر بازار را تغییر دهند، ولی در این راه موفق نشدند. به گفته برخی بازیگران باتجربه، نوسان‌گیران قصد دارند با بالا بردن قیمت در زمانی که کمترکسی انتظار افزایش دارد، موجب غافلگیری بازار شوند.

 

 

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.