چرا طلا فروش ها تغییر شغل می دهند؟

قیمت طلا و سکه در مهرماه قیمت بالایی بوده و قابلیت خرید برای مردم آنچنان وجود نداشت.

عصر بانک؛یک کارشناس بازار طلا با بیان این که نرخ طلا در ماه جاری قیمت بالایی است، گفت: با کاهش نرخ دلار نرخ طلا کاهش ارزش قابل توجهی را به ثبت خواهد رساند و در پی رکود بازار 300 واحد صنفی تهران تغییر شغل داده‌اند.

 

تا چند روز آینده ماه‌های عزاداری محرم و صفر آغاز می‌شود در این ماه‌ها به خصوص ماه محرم برخی از افراد جامعه بر این عقیده هستند که از خریدهای غیرضروری پرهیز کنند و از سوی دیگر مراسم شادی برگذار نمی‌شود، به اعتقاد برخی افراد کاهش حجم خرید در بازار عاملی خواهد شد که قیمت طلا دستخوش تغییر شود اما برخی دیگر بر این باورند که نرخ طلا با توجه به آنکه تاثیرپذیر از نرخ جهانی انس و نرخ دلار است.

در پی کاهش حجم خرید تغییری نخواهد داشت، البته در این میان باید به نرخ کارمزد و حاشیه سود طلافروشان دقت کرد زیرا در زمان کاهش حجم خریدو فروش امکان دارد که برخی فروشندگان برای افزایش حجم معاملات خود حاشیه سود را کاهش خواهند داد که این موضوع خود تا حدودی قیمت تمام شده را در ماه‌های محرم و صفر کاهش می‌دهد.

در این مورد رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نرخ طلا برای ماه‌های آینده قابل پیش‌بینی نیست و برخی گفته‌ها مبنی بر این که در ماه‌های عزاداری و شادی تغییر حجم تقاضا بر نرخ طلا تاثیرگذار است آنچنان قابل قبول نیست.‌

احمد وفادار اظهار کرد: به دلیل آنکه طلا یک فلز جهانی بوده وابسته به بورس‌های جهانی است و از سوی دیگر در تعیین قیمت داخلی آن باید قیمت دلار مدنظر قرار گیرد که رویه دلار نیز برای ماه‌های پیش‌رو قابل پیش‌بینی نیست.

او ادامه داد: به طور مثال اگر با آغاز ماه محرم نرخ دلار از کانال 3500 تومان به 3400 تومان وارد شود نرخ طلا در بازار داخلی به شدت کاهش می‌یابد. نرخ دلار کاملا وابسته به سیاست‌های پولی بانک مرکزی است و جای سوال دارد که چرا در چند روز اخیر با توجه به عدم تغییر و تحول خاص در اقتصاد نرخ دلار روند افزایشی به خود گرفته است.

این کارشناس بازار طلا و جواهر با بیان این که طلا ارتباطی به تغییرات عرضه و تقاضا ندارد، گفت: حجم خرید و فروش در بازار سکه بر نرخ این نوع سکه تاثیرگذار است.

وفادار در پاسخ به این سوال که در هفت ماهه گذشته به خصوص مهرماه سال‌جاری بازار طلا چه رویه‌ای شاهد بوده است، گفت: بازار در هفت ماهه سال‌جاری شاهد رکود شدید بوده است که مالیات‌های سنگین و مالیات بر ارزش افزوده عاملی شده است تا 300 واحد صنفی در تهران تعطیل یا تغییر شغل داده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: قیمت طلا و سکه در مهرماه قیمت بالایی بوده و قابلیت خرید برای مردم آنچنان وجود نداشت. 

 

 

/خبرآنلاین

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.