دستکاری دستگاه کارتخوان و سرقت از دارندگان عابربانک

رییس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری سارقانی که با شیوه‌ای خاص و دستکاری دستگاه کارتخوان اقدام به سرقت 700 میلیون تومانی از دارندگان عابربانک کرده بودند، خبر داد.

عصر بانک؛سرهنگ محمدی کاکوان اظهار کرد: در تاریخ 15 تیرماه امسال 11 فقره پرونده که در آن اقدام به برداشت از حساب شهروندان شده بود به پلیس فتا ارجاع شد و در تحقیقات ماموران مشخص شد که کارت عابربانک این افراد نزد خودشان بوده و برخی از آنان رمز دوم نیز نداشتند.

 

وی با بیان اینکه با کسب این اطلاعات رسیدگی به موضوع وارد فاز دیگری شده و تیمی ویژه از کارآگاهان بررسی پرونده را در دستور کار خود قرار دادند گفت: در تحقیقات تکمیلی مشخص شد در حالی که کارت عابربانک این افراد نزد خودشان بوده برداشت‌هایی از حساب‌شان در شهرهای مشهد، زاهدان، تهران، ساری و … انجام شده است که به همین دلیل کارآگاهان با ماموران پلیس در این شهرها نیز اقداماتی مشترک را انجام داده و به نتایج قابل توجهی رسیدند.

 

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به اخذ مجوز قضایی برای دستگیری عامل یا عاملان این سرقت خاطرنشان کرد: سرانجام کارآگاهان پلیس فتا به اطلاعات دقیقی از عاملان برداشت از حساب شهروندان دست یافته و در تاریخ هشتم مهرماه امسال سه متهم را دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند.

 

کاکوان با بیان اینکه یکی از سه متهم دستگیر شده پیش از این دارای سه فقره دستگیری در پلیس فتا بود خاطرنشان کرد: در تحقیقات اولیه مشخص شد که این افراد در 11 فقره برداشت از حساب شهروندان 320 میلیون تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

 

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به تحقیقات تکمیلی از متهمان اظهار کرد: کارآگاهان فتا در بررسی از سیستم‌های رایانه‌ای و تجهیزات این افراد به اطلاعات 30 حساب بانکی دیگر نیز دست پیدا کرده که در نهایت مشخص شد این افراد در مجموع اقدام به 41 فقره سرقت از حساب شهروندان و برداشت مبلغ 700 میلیون تومان از حساب این افراد کرده‌اند.

 

کاکوان با بیان اینکه برخی از مال باختگان متوجه برداشت از حساب خود نشده و برخی دیگر نیز موضوع را به پلیس گزارش نداده بودند خاطرنشان کرد: پلیس فتا اکثر مال باختگان را شناسایی کرده و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.

 

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به شیوه سارقان برای خالی کردن حساب مال باختگان نیز گفت: این افراد در فروشگاهی دستگاهی کارتخوان نصب کردند و با اعمال تغییراتی و دستکاری در سیستم کارتخوان کاری کرده بودند تا اطلاعات روی کارت در حافظه دستگاه ذخیره شده و قابل انتقال به کارتی دیگر باشد.

 

کاکوان اضافه کرد: پس از کپی کردن اطلاعات کارت به نوعی کارتی مشابه عابر بانک مال باخته طراحی می‌شد و تنها مرحله داشتن رمز حساب بود که این افراد به بهانه کوتاه بودن سیم دستگاه کارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند که رمز را اعلام کند تا خودشان نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند. پس از آن با به دست آوردن رمز کارت این افراد در فرصتی مناسب اقدام به برداشت وجه از حساب شهروندان می‌کردند.

 

کاکوان با اشاره به وقوع این حادثه به شهروندان هشدار داد که اگر چنانچه قصد خرید از طریق دستگاه‌های کارتخوان را دارند حتما رمز خود را شخصا وارد کرده و از اعلام آن به فروشنده خودداری کنند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.