بزرگنمایی نقش موسسات غیرمجاز بانکی

مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه بهتر است مسئولان موضوع موسسات غیرمجاز را در بازنگری نرخ سود مطرح نکنند، گفت: موسسات غیرمجاز یا مجوز گرفته‌اند یا ادغام و منحل شده‌اند و دیگر نباید آنها را به عنوان یک عامل اثرگذار بر نرخ سود مهم دانست.

عصر بانک؛ غلامحسین تقی نتاج در گفت‌وگو با  فارس، با بیان اینکه موسسات غیرمجاز تقریبا یک مساله تمام شده است، اظهارداشت: بهتر است مسئولان این موضوع را مطرح نکنند زیرا با اقداماتی که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار پول انجام داده چالش فعالیت موسسات غیرمجاز حل شده است.

 

وی افزود: موسسات غیرمجاز یا مجوز گرفته‌اند یا ادغام و منحل شده‌اند و دیگر نباید آنها را به عنوان یک عامل اثرگذار بر نرخ سود دانست. سهم آنها از بازار پول آنقدر کم است که نمی‌توانند اثر چندانی داشته باشد.

 

مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: سیاست‌هایی اقتصادی در دو سال گذشته به‌گونه‌ای تنظیم شده که نرخ تورم به سطح 15 درصد رسیده است، اما سود انتظاری در ذهن سپرده‌گذاران متاسفانه کاهش نیافته است که این به نظر می‌رسد ریشه در تورم مزمن سال‌های گذشته دارد.

 

وی با بیان اینکه این نرخ سود مورد انتظار سپرده‌گذاران باید با یک برنامه‌ریزی در میان‌مدت کاهش یابد، گفت: همزمان باید نرخ سود بانکی متناسب با تورم به صورت شناور و مستمر کنترل شود.

 

نتاج گفت: تفاوت فعالیت بانک‌ها با سایر فعالیت‌ها در این است که بانک‌ها با متغیر جریان‌های پولی آزاد سر و کار دارند و اگر بانک منابع خود را به بخش پرداخت تسیهلات اختصاص دهد، سود بانک افزایش می‌یابد اما اگر منابع توسط بانک سرمایه‌گذاری شده باشد بازگشت سرمایه سخت خواهد بود.

 

وی ادامه داد: برخی بانک‌ها بخش قابل توجهی از منابع را در بخش زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با توجه به اینکه هر 4 تا 5 سال یکبار قیمت مسکن جهش می‌کند و حساب آن بانک‌ها هم تراز می‌شود، بنابراین مشکل هیچ وقت در صورت‌های مالی خودش را نشان نمی‌دهد.

 

مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه نرخ سود انتظاری جامعه باید توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی مدیریت شود، گفت: نرخ سود بانکی باید با هماهنگی وزارتخانه‌های اقتصادی و با محوریت بانک مرکزی به صورت مستمر مدیریت و متناسب با کاهش نرخ تورم، تعدیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.