کاهش نرخ سود تصمیم درستی است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود با توجه به کاهش نرخ تورم تصمیم صحیحی است، گفت: لازم است نرخ سود و بهره واقعی یعنی تفاوت بین نرخ سود و بهره با نرخ تورم مدنظر قرار بگیرد که در حال حاضر این نرخ بالا است و لازم است کاهش پیدا کند که این امر می‌تواند به کاهش تورم نیز کمک کند.

عصر بانک؛مهدی تقوی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات با وجود کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر امر درستی است، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ سود واقعی یعنی نرخی که از تفاوت نرخ سود اسمی و نرخ تورم به دست می‌اید حدود 5 درصد است که با توجه به نرم و معیار جهانی بالا است.

 

وی با اشاره به اینکه کاهش دو درصدی این نرخ می‌تواند به کنترل بیشتر تورم کمک کند، افزود: در همه جای دنیا نرخ واقعی سود سپرده بین 1.5 تا 2 درصد و نرخ واقعی بهره حدود 3 درصد است که با کاهش دو درصدی نرخ سود، اقتصاد ایران نیز به این نرم نزدیک می شود.

 

این کارشناس اقتصادی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بالا است در نتیجه گرفتن وام برای سرمایه گذاران گران تمام می‌شود و آن‌ها نیز این گرانی را با افزایش قیمت کالا جبران می کنند.

 

وی ادامه داد: بنابراین اگر نرخ سود سپرده و تسهیلات کاهش پیدا کند می توان از این طریق تورم را نیز کمتر کرد.

 

تقوی در ادامه درباره دستوری بودن تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات تصریح کرد: اگر این مجوز را به بانک‌ها و موسسات مالی بدهند که هر طور که می‌خواهند نرخ را تعیین کنند باعث به هم ریختگی اقتصاد می شود، در حالیکه بانک مرکزی مسئول سیاست‌های پولی اقتصاد و هدف‌گذاری برای بانکها است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش دوباره نرخ سود می تواند به خروج سپرد‌ه‌های بانکی منجر شود، گفت: سپرده گذار سرمایه‌های مازاد خود را وارد بانک می‌کند و این امر را می‌سنجد که در مقابل سود بیشتر ریسک بازارهای غیر رسمی بالا است در حالیکه بانک‌ها سپرده وی را تضمین می‌کنند.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سپرده‌گذاران با نرخ سود واقعی دو درصدی نیز حاضر به ورود سرمایه‌های خود به بانک هستند، خاطرنشان کرد: در دوره احمدی‌نژاد که نرخ تورم 40 درصد و نرخ سود اسمی 20 درصد بود در واقع نرخ واقعی سود منفی 20 درصد بود و با این حال مردم هنوز به دلیل ریسک ورود سرمایه به سایر بازارها حاضر به ورود سرمایه‌های خود به بانک بودند.

 

 

/ایسنا

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.