وام دهی بانک‌ها 127 هزار میلیاردی شد

بانکها در پنج ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 127 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت کردند که بیانگر رشد وام دهی آنها نسبت به دوره گذشته است.

عصر بانک؛تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 5 ماهه سال 1394 به بخشهای اقتصادی127 هزار و 600 میلیارد تومان بود که در مقایسه با 5 ماهه سال گذشته (112 هزار میلیارد تومان) 12.4 درصدافزایش دارد.

 

آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی در مدت مورد بررسی 81 هزار و 700 میلیارد تومان معادل 64 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با 5 ماهه سال گذشته مبلغ 21.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن 38.6 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به 5 ماهه سال گذشته 6.2 درصد رشد یافته است.

 

طبق این آمار، سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 5 ماهه سال جاری معادل 31.4 هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از تخصیص 38.5 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی است.

 

بانک مرکزی با اعلام این آمار توضیح داده است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان خلق پول بانکها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانکها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانکها، افزایش بهره‌وری بانکها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانکها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرحهای اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.