ماجرای وام مسکن 100میلیون تومانی چیست؟

چند روزی است که اخباری از افزایش وام مسکن به میزان 100 میلیون تومان در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ میزان وامی که نسبت به تسهیلات افزایش یافته مسکن قابل‌توجه‌تر است و خریداران و سازندگان را نسبت به دریافت آن بیش از پیش ترغیب‌ می‌کند.

عصر بانک؛جمشید بزرگر ، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفته است که پیشنهاد وام 100میلیون تومانی مسکن با شرط اعطا به انبو‌سازان در کانون در حال توافق نهایی با بانک مسکن است.

 

او به رسانه‌ها گفته ‎است که افزایش سقف تسهیلات برای بخش ساخت بوده و به زودی تسهیلات 100 میلیونی برای تولید در این حوزه از سوی بانک مسکن به انبوه‌سازان ارائه خواهد شد. حال این پرسش مطرح می‌شود که هنوز بانک مسکن اعطای وام 80 و 60میلیون تومانی را آغاز نکرده است و بر اساس توفقات صورت گرفته مبنی بر راه‌اندازی صندوق پس انداز مسکن اعطای این وام‌ها از سال آینده آغاز خواهد شد، پس چگونه ناگهان اعطای وام‌های 100میلیون تومانی خبری شده است؟

 

آن طور که برزگر توضیح داده پیشنهاد کانون برای افزایش سقف تسهیلات 120 میلیون تومان بوده که با حدود 100 میلیون تومان آن موافقت شده است. این در حالی است که این تسهیلات به پروژه‌های بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص می‌یابد.

 

از طرفی دیگر برخی انبوه‌سازان از مراحل نهایی کار اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و گفته‌اند که تا زمان تصویب نهایی این پیشنهاد نظری ندارند، چرا که هنوز تصویب نهایی آن قطعی نشده است.

 

این وام به انبوه‌سازانی تعلق می‌گیرد که در فروش اقساطی به خریداران منتقل خواهد شد. به نظر می‌رسد سود وام 100 میلیون تومانی متعلقه به انبوه‌سازان برای ساخت، 14 درصد و مدت بازپرداخت آن 20 سال باشد.

 

از طرفی دیگر برخی انبوه‌سازان می‌گویند بانک‌ها بارها در اظهارات خود از نبود اعتبارات صحبت کرده‌اند، حال چگونه است که می‌خواهند به یکباره 100میلیون تومان تسهیلات دهند؟

 

در حالی طرح افزایش تسهیلات ساخت مسکن برای انبوه‌سازان مراحل نهایی را طی می‌کند که از سویی دیگر همراه با سایر پیشنهادات بانک مسکن برای تسهیلات‌دهی در این بخش طرح افزایش وام 35 میلیون تومانی خرید نیز در دست بررسی است.

 

دراین باره نیز پیش‌تر محمدهاشم بت‌شکن ، مدیرعامل بانک مسکن از طرح‌های پیشنهادی برای افزایش ظرفیت تسهیلات‌دهی این بانک و به دنبال آن بالابردن قدرت خرید مردم از طریق افزایش سقف وام مسکن خبر داده و گفته بود: در سال جاری تاکنون چند مصوبه در این رابطه از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و برخی دیگر در حال بررسی در بانک مرکزی و بانک مسکن است.

 

به همین منظور، ایرج رهبر به اقتصادنیوز گفت: من هیچ اطلاعی از وضعیت نهایی این تسهیلات و مذاکرات انبوه‌سازان با بانک مسکن ندارم اما آنچه واضح است، این که بانک‌ها با کدام اعتبار تضمین اعطای وام داده‌اند.چرا که چندی پیش در مذاکراتی با مسوولان بخش اعتبارات بانک مسکن‎اعلام شد که فعلا بانک‌ها اعتبار کافی برای اعطای تسهیلات ندارند.

 

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران تصریح کرد: سود این تسهیلات هم به نسبت افزایش میزان آنها بالا خواهد بود. در این شرایط سازنده چگونه می‌تواند سود این تسهیلات را با شرط و شروط پرداخت کند؟

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.