جدول/ افزایش نرخ بیکاری و کاهش تولید رسماً تأیید شد + جدول

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش جدید از افزایش یک‌درصدی نرخ بیکاری و رشد مقرری بگیران بیکاری، کاهش صادرات و افت تولید بیشتر کالاهای صنعتی و معدنی خبر داد و نوشت: تولید روزانه نفت ایران در پایان سال 93 به دومیلیون و 773هزار بشکه کاهش یافت.

عصر بانک؛مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روند تحولات شاخص‌های منتخب اقتصادی کشور در سه‌ماهه چهارم 1393 را منتشر کرد.

در دهه 1980، کشورهای عضو “سازمان همکاری اقتصادی و توسعه”، مجموعه‌ای از نماگرهای آینده‌نگر را برای تجزیه و تحلیل وضعیت روز اقتصاد و انتظارات توسعه اقتصادی در آینده پایه ریزی کردند.

نماگرهای آینده‌نگر شاخص‌های پیشرو، نماگرهایی هستند که دوره‌های رونق و رکود و نقاط برگشت حرکت کلی اقتصاد را از قبل، پیش‌بینی می‌نمایند، به‌عبارت دیگر نماگرهایی هستند که از یک سو وضعیت موجود را نشان داده و از سوی دیگر تحولات آتی را می‌توانند تبیین نمایند. این نماگرها شامل تعدادی از نماگرهای کلیدی در اقتصاد می‌باشند که جهت پیش‌بینی کوتاه‌مدت فعالیتهای اقتصادی به کار برده می‌شوند.

از آنجا که هر یک از این نماگرها به‌تنهایی برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کافی نمی‌باشند، به‌طور معمول ترکیبی از این نماگرها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر متغیرهای پیشرو در کشورهای مختلف براساس آمار و اطلاعات موجود هر کشور، متفاوت است. در گزارش حاضر نیز پس از بررسی‌های صورت گرفته، 41 شاخص به‌عنوان متغیرهای پیشرو که می‌توانند در کشور نشان دهنده تغییر و تحولات اقتصادی باشند، شناسایی شده است. لازم به ذکر است، ملاک انتخاب شاخص‌ها، دسترسی به آمار و اطلاعات، قابل اعتماد بودن و قابلیت تولید مستمر در بازه‌های زمانی یکسان بوده است. شاخص‌های گزارش مذکور از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها مانند مرکز آمار ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نفت و گمرک جمهوری اسلامی ایران استخراج شده است.

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.