جایگزینی کارت‌های اعتباری به عنوان وجه نقد به صلاح نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: چاپ اسکناس به دلیلی هزینه‌های بالایی که دارد و جایگزین شدن کارت‌های اعتباری به جای وجه نقد به صلاح اقتصاد امروزی نیست

عصر بانک؛غلامرضا کیامهر کارشناس اقتصادی در خصوص تأثیر چاپ اسکناس در موقعیت کنونی بازار اظهار داشت: در زمانی که هنوز پول الکترونیک (ITM) وارد بازار نشده بود به دلیل افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش ریالی چاپ اسکناس‌های درشت ضروری بود.

 
وی ادامه داد: چاپ اسکناس‌های صدهزارتومانی باعث کاهش ارزش ریالی شده ولی می‌تواند بسیاری از معاملات نقدی روزانه را تسریع ببخشد اما وقتی به تدریج کارت‌های اعتباری وارد جامعه شود و به موازات آن دستگاه‌های کارت خوان را بانک به جریان بیاندازند بسیاری از نیازهای مردم به اسکناس کاهش می‌یابد.
 
وی گفت: امروزه نیاز جامعه به اسکناس کمتر شده و در حال حاضر با کاهش چشمگیر اسکناس این نقدینگی رایج در جامعه رو به رو هستیم و حجم اسکناس روند نزولی را پیش رو دارد و علت کاهش رواج روبه افزایش کارت‌های اعتباری و روی آوردن مردم به این پول الکترونیک است.
 
کیامهر در ادامه اظهار داشت: به دلیل هزینه‌های بالایی که چاپ اسکناس از نظر کاغذ حساسیت چاپ دارد کاهش چاپ اسکناس باعث صرفه جویی اقتصادی خواهد شد.
 
وی در پایان گفت: بانک مرکزی با فرهنگ سازی پول الکترونیک در جامعه و استفاده از آن به جای پول نقد می‌تواند نقش چشمگیری در جمع شدن حجم اسکناس داشته باشد.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.