صدور گواهی سپرده در قبال خرید املاک ممنوع شد

بانک مرکزی صدور گواهی سپرده در قبال خرید املاک و مستغلات مشتریان توسط نهادهای پولی فاقد مجوز را غیرقانونی اعلام کرد.

عصر بانک؛در توضیح بانک مرکزی آمده است که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و اطلاعات دریافتی، مشخص شده که برخی نهادهای پولی فاقد مجوز از بانک مرکزی، نظیر تعدادی از تعاونی‌های اعتبار موسوم به موسسات مالی و اعتباری، اقدام به صدور گواهی سپرده در قبال خرید املاک و مستغلات مشتریان می‌کنند. بر این اساس این نهادها اموال مشتریان را اغلب با قیمتی بیش از ارزش متعارف خریداری کرده و در ازای بهای اموال خریداری شده نسبت به صدور گواهی سپرده با نرخ‌هایی بیش از سقف سود علی‌الحساب اعلامی از سوی بانک مرکزی اقدام می‌کنند.

 

این در حالی است که این اقدام با قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) و سایر مقررات موضوعه، مغایر است زیرا که افتتاح حساب سپرده یا صدور گواهی سپرده در نظام بانکی کشور بایددر قبال دریافت وجه نقد از مشتریان انجام شود. به نظر می‌رسد که انجام چنین اقداماتی توسط این نهادها، به دلیل مشکلات نقدینگی آنها یا انجام عملیات متقلبانه باشد که در هر صورت به هیچ وجه مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیست و مسئولیت عواقب ناشی از این امر مستقیماً به عهده نهادهای یاد شده و دارندگان اینگونه گواهی‌های سپرده خواهد بود.

 

بانک مرکزی از مردم خواسته است تا از فروش املاک و مستغلات خود به چنین نهادهایی امتناع کرده و منابع مالی خود را با مخاطره جدی مواجه نکنند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.