بانک دی عملیات قرض‌الحسنه‌ای را وظیفه اجتماعی خود می‌داند

رییس صندوق قرض الحسنه بانک دی ضمن بررسی جایگاه قرض‌الحسنه در سیستم بانکی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، عملیات قرض‌الحسنه‌ای در بانک دی را به عنوان یک وظیفه اجتماعی دانست.

عصر بانک؛به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی، اکبر عباسی ملکی که سابقه فعالیت 30 ساله در نظام بانکی کشور دارد معتقد است تورم سال‌های اخیر مردم  به ناچار از قرض‌الحسنه دور کرده است و باید برای گسترش آن بانک‌ها با کمک بانک مرکزی تدابیری جدیدی بیاندیشند.

 

وی در گفت‌وگویی که با فصلنامه توسعه بانکداری و مالیه اسلامی بانک دی داشت، با اشاره به اهمیت و جایگاه قرض‌الحسنه در بانکداری اسلامی اظهار کرد: بحث قرض الحسنه در دین ما یک مسئله اساسی است؛ چراکه خداوند در  سوره حدید آیه 11 می‌فرمایند «کیست آن کس که به خدا وامى نیکو دهد تا [نتیجه‏اش را] براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد.» لذا با توجه به این آیه خداوند قرض به خلقش را قرض به خود می‌داند در صورتی که بی نیازی خداوند یکی از صفت‌های والای حق است. بنابراین بحث قرض‌الحسنه در جامعه اسلامی بخصوص بانک‌های اسلامی باید از اهمیت زیادی برخوردار باشد چراکه با قرض‌الحسنه می‌توان بسیاری از مشکلات مردم بخصوص مردم آسیب‌پذیر در زمینه نیازهای ضروری مانند بیماری، ازدواج، تحصیل فرزندان جامعه را حل کنیم.

 

ملکی با بیان اینکه در هشت سال اخیر به دلیل تورم بسیار بالا و شتابنده مردم به ناچار برای حفظ ارزش پول و قدرت خریدشان بیشتر به سمت سپرده‌های مدت‌دار یا سودده رفتند، تصریح کرد: به نظر می‌سد این سنت حسنه در بانکداری ما در حال کم‌رنگتر شدن است. به نظر بنده بانک مرکزی هم تلاشی برای احیای این سنت انجام نمی‌دهد چراکه ممکن است به دلیل تورم بالا، امیدی به افزایش منابع قرض‌الحسنه نداشته باشد.

 

به گفته وی بانک مرکزی و کلیه بانک‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی  این سنت را در جامعه جاری کنند چراکه این سنت تا سال 82 یا 83 در جامعه جاری بود و حداقل تا 20 درصد منابع کل بانک‌ها را قرض‌الحسنه شامل می‌شد.

 

رییس صندوق قرض‌الحسنه بانک دی درباره عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه‌ای که به تازگی شکل گرفته‌اند، گفت: این فکر خوبی بود اما به شرطی که می‌توانستند تورم را کنترل کنند تا انگیزه در مردم برای افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه ایجاد شود و این سنت حسنه ادامه پیدا کند اما تورم بالا سبب شد منابع بانک‌های قرض‌الحسنه تاسیس شده توسط دولت تزریق شود. حتی در همان دوره قرار بر این شد تا منابع قرض‌الحسنه سایر بانک‌ها بخصوص بانک‌های دولتی در اختیار این بانک‌ها قرار گیرد که حتی متاسفانه این منابع به درستی به سمت اهداف غنی قرض‌الحسنه سوق داده نشد. البته به این معنی نیست که بانک‌های قرض‌الحسنه فعالیتی انجام نمی‌دهند بلکه نیاز جامعه را به درستی تامین نکردند و حتی به نظر بنده آن وظیفه اجتماعی صنعت بانکداری ایران که یک بانکداری اسلامی است را به درستی انجام نداده‌اند.

 

ملکی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه وظیفه دولت و بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که این سنت در دین ما هست و رضایت خداوند را می‌توانند کسب کنند و خداوند مضاعف بر آن بر می‌گرداند. حال سوالی پیش می‎آید که این فرهنگ را به چه سمتی سوق دهد به سمت کسب نعمت‌های اخروی یا کسب منفعت‌های دنیوی. برای اینکه یک مسئله‌ای در جامعه نهادینه شود باید معادل آن را کنار مسئله قرار دهیم چراکه می‌توان با استفاده اهداف خوب دنیوی به اهداف بلند اخروی دست پیدا کرد. بالاخره این‌گونه نیست که همه مردم و در همه مواقع و برای همه مسائل روز زندگی خود فقط به اهداف اخروی فکر کنند. هیچ ایرادی هم ندارد که به مسائل دنیوی فکر شود.

 

ملکی در ادامه به تشریح چگونگی فعالیت صندوق قرض‌الحسنه در بانک دی پرداخت و گفت: بانک دی اجازه بانک مرکزی را برای ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در اسفند سال 92 کسب کرد و در ابتدای سال 93 و به دستور مدیریت محترم بانک دی شروع به کار کردیم که خوشبختانه تاکنون منابع صندوق نزدیک به سه برابر رسیده است. برای تعیین اهداف و برنامه‌های صندوق ابتدا اهداف کلان بانک را در نظر گرفتیم. بانک عملیات قرض‌الحسنه‌ای را به عنوان وظیفه اجتماعی خود می‌داند و در کنار آن می‌تواند همانند همه بنگاه‌های اقتصادی کسب انتفاع کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.