جدول نبض صنایع بورسی/ تضاد رفتاری در کوچک‌ترهای بورس

سایه رکود اقتصادی این روزها در روند صنایع بورسی به خوبی نمایان است.افزایش زیان در بسیاری از شرکت‌های تولیدی باعث به‌وجودآمدن فضای لیدر محوری در بورس و کل اقتصاد کشور شده که عمدتا زیان در صنایع کوچک را به همراه داشته است.

عصر بانک؛در این شرایط پیش‌بینی می‌شود صنایع بزرگ بتوانند با حمایت‌های کلان اقتصادی فضای بهتری را به‌دست بیاورند، اما این صنایع کوچک هستند که در شرایط رکود تنها حمایت بازیگران خرد بازار را در اختیار دارند. با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که وجود این شرایط در فضای بورس تهران دو نتیجه را به همراه داشته است. از یک سو در صنایع کوچک حجم معاملات به شدت کاهش یافته و معامله‌ای در آنها صورت نمی‌گیرد. به‌عنوان مثال در صنعت کاشی و سرامیک روز گذشته از میان 8نماد تنها دو نماد معامله شده است. از سوی دیگر در صنایع دیگری نظیر قند و شکر سفته بازان از شرایط رکود استفاده کرده و به دلیل حجم مبنای پایین این صنایع، سود‌های کاذب ایجاد کرده‌اند. در این میان بررسی روند شاخص شرکت‌های بورسی در روز گذشته حاکی از این است که در میان 37 صنعت بورسی؛ 23صنعت منفی، 10 صنعت مثبت و 4 صنعت دیگر بدون تغییر به کار خود پایان دادند.

 

حجم پایین خرید در سهام کاشی و سرامیک

 

تداوم رکود بازار مسکن و ساخت و ساز حاکی از آن است که تهدید‌های پیش روی صنعت کاشی و سرامیک همچنان ادامه دارد. این صنعت که سال‌ها است به خودکفایی در کشور رسیده، در سال‌های گذشته بازار هدف خوبی را در کشور‌های همسایه پیدا کرده بود. اما این روند نتوانست ادامه یابد و در یکسال اخیر صنایع کاشی و سرامیک را با رکود عمیقی مواجه ساخت، به‌طوری‌که در بررسی یکساله شاخص این صنعت دیده می‌شود که با افت 27درصدی همراه بوده است.

 

برهمین اساس، یاسر حمزه نژادی درخصوص روند این صنعت به «دنیای اقتصاد» گفت: صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایعی است که به‌طور مستقیم از شرایط اقتصادی کشور تاثیر می‌پذیرد. با توجه به رکودی که در حال حاضر بر اقتصاد و ساخت و ساز حاکم است چشم انداز مناسبی برای رونق این صنعت وجود نداردو این چشم انداز نامناسب موجب شده بازار توجهی به این گروه نداشته باشد. وی همچنین افزود: در این روزها شاهد هستیم حجم معاملات گروه بسیار پایین آمده و نقد شوندگی گروه نیز کم شده است، در برخی نمادها شکاف بین بهترین عرضه و بهترین تقاضا قابل توجه است. همچنین p/ e گروه با توجه به چشم انداز صنعت نسبتا بالا و حدود 4/ 9 است. پس در مجموع نبود چشم‌انداز مناسب و بالا بودن نسبت قیمت به درآمد باعث شده این صنعت مورد بی‌توجهی بازار قرار گیرد و حجم معاملات و به تبع آن نقد‌شوندگی گروه کاهش یابد.

 

اما صنعت کاشی و سرامیک روز گذشته در میان صنایع با بازدهی مثبت قرار داشت. بررسی 8 نماد فعال این گروه حاکی از آن است که تنها در دو نماد معامله صورت گرفت و دیگر نماد‌ها بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی ماندند. «کترام» و «کچینی» دو نماد فعال این گروه بودند که هر دو با رشد قیمتی همراه شدند و باعث رشد این صنعت در روز گذشته شدند. کترام که حجم معاملاتی حدود 616هزار سهم را در روز گذشته به ثبت رساند در 10 روز اخیر تنها دو روز مثبت را به ثبت رسانده و روندی نزولی داشته است. حمزه نژادی در این زمینه می‌گوید: اکثر نماد‌های این صنعت روز گذشته با صف فروش به کار خود پایان دادند. در این بین کچینی و کترام جزو نمادهایی بودند که متعادل و مثبت معامله شدند؛ اما این نکته را باید در نظر گرفت که حجم معاملات آنها نسبت به میانگین معاملات ماه نیز کم بوده است.

 

قند و شکر با واسطه‌گرها اوج می‌گیرد

 

صنعت قند و شکر که به دلیل داشتن بتای منفی در دوران رکود بازار و به واسطه فعالیت سفته‌بازان با رشد‌های زیادی همراه بوده است؛ از ابتدای سال با صعودی حدودا 30 درصدی در شاخص همراه بوده که به زعم بسیاری از کارشناسان هیچ دلیل بنیادی برای آن مشخص نشده است. با این حال این صنعت روز گذشته بعد از روزها سبز‌پوشی در میان صنایع نزولی قرار گرفت و افت 31/ 0 درصدی را به ثبت رساند.

 

مهم‌ترین‌ خبر درخصوص این صنعت، احتمال افزایش نرخ قند و شکر در روزهای آتی است. الهام خلیلی، تحلیلگر این صنعت در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: زمزمه افزایش قیمت این کالاها مطرح شده و پیش‌بینی می‌شود دولت مانند سال گذشته یارانه‌ای در رابطه با قیمت آن به کارخانه‌ها تخصیص دهد.

 

وی همچنین می‌گوید: در سال گذشته قیمت تعیین شده برای شکر 2100 تومان بود، اما بسیاری از کارخانه‌ها مجبور بودند محصول خود را به قیمت پایین‌تر و حدود کیلویی 1900 تومان به بازار عرضه کنند و این سبب شد بالغ بر 75 درصد صنایع قند و شکر زیان‌های سنگینی را متحمل شوند، در همین زمینه دانایی‌فر، دبیر انجمن صنفی این صنعت نیز خبر از ادامه ممنوعیت واردات شکر به کشور داد و این مسیر را تنها راه بازیابی رشد شرکت‌های داخلی در آینده دانست.

 

برهمین اساس، روز گذشته «قشکر» جایگاه بیشترین رشد معاملات را به خود اختصاص داد، شکر شاهرود که 100درصد معاملات خود را در میان معامله‌گران حقیقی به ثبت رساند؛ در سابقه معاملاتی خود بیشتر روزهای گذشته با روند مثبت همراه بوده است. همچنین روز گذشته درصد بیشترین رشد قیمتی را «قشهد» با 29درصد رشد به ثبت رساند، نماد قشهد که از اواسط تیرماه متوقف شده بود روز گذشته با سیگنال‌های مثبتی در پیش‌بینی‌های سال 95 بازگشایی شد. قشهد که در آخرین صورت مالی خود برای سال جاری، 450 ریال سود در نظر گرفته بود در اولین پیش‌بینی خود برای سال آینده، 1757ریال سود را در نظر گرفته است. همچنین قپیرا روز گذشته بیشترین افت قیمتی را در حدود 5 درصد به ثبت رساند تا اولین روز منفی بعد از 3 روز مثبت را رقم بزند.

 

ماه‌هاست که خبرهای صنعت خودرو درخصوص تغییر قیمت تمامی ندارد. تعیین قیمت جدید خودرو که هر ساله به‌طور سنتی در فصل تابستان صورت می‌گرفت در ماه‌های جاری با اختلاف‌ها بین شورای رقابت و وزارت صنعت و معدن به اوج خود رسید تا این روزها به اظهارات ضد و نقیض مقامات مسوول برسد. در روزهای اخیر دبیر انجمن قطعه سازان در گفت‌وگویی خبر از تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی داد. ساسان قربانی همچنین بیان کرده بود که واحد‌های قطعه‌سازی در شرایط کنونی با 50 درصد ظرفیت خود به فعالیت می‌پردازند. همچنین روز گذشته رئیس ایدرو که متولی صنعت خودرو به شمار می‌رود در گفت‌وگویی با «ایسنا» بیان کرد: صنعت خودرو 22 هزار میلیارد تومان انواع قطعه را در داخل کشور تهیه می‌کند و بنگاه‌های عظیم تولیدی به این صنعت متصل هستند. بنابراین نمی‌توان به سادگی از این بازار بزرگ گذشت.

 

با این وجود صنعت خودرو در بازده شاخص روزانه در روز چهارشنبه 05/ 0 درصد افزایش داشته، ولی همچنان افت از ابتدای سال 14درصدی را در کارنامه خود دارد. برهمین‌ اساس بیشترین حجم معالات را در روز گذشته و بعد از روزهای متوالی کماکان «خپارس» در اختیار دارد.(در حدود 18 میلیون سهم). جابه جایی سهم‌ها در این نماد به گونه‌ای بود که بیش از 97 درصد از حجم خرید از سمت حقیقی‌ها و تنها 3/ 0درصد از فروش با حضور کمرنگ حقوقی‌ها صورت گرفت. بررسی سابقه معاملاتی این نماد در 10 روز اخیر نشان می‌دهد که فعالیت خپارس در 5روز کاری با روند منفی همراه بوده است. بیشترین رشد قیمتی روز چهارشنبه را «خکمک» (46/ 4درصد) به ثبت رساند. رشد قیمتی این نماد در روز گذشته در حالتی به ثبت رسید که این نماد در 4 روز گذشته روند منفی داشته است. در مقابل«خکار» بیشترین افت قیمتی را به رقم 25/ 3 درصد به همراه داشت. در بررسی سهام سهامداران فعال این گروه در روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری سمند از ابتدای هفته در حدود 130‌هزار سهم از قطعات اتومبیل ایران خریداری کرده است. همچنین این شرکت در سه روز کاری اخیر در حدود 4میلیون و 300 سهم از شرکت ایران خودرو را نیز خریداری کرده است.

 

سبزپوشی برای بیمه‌ای‌ها

 

صنعت بیمه روز گذشته با رشد 18/ 0 درصدی همراه بود تا رشد یک سال اخیر خود را به حدود 5 درصد برساند. این صنعت که در روزهای گذشته بیشترین خبرها را حول تغییر مدیریت بزرگ‌ترین‌ شرکت بیمه‌ای ایران داشته، در هفته‌های گذشته از عملکرد قابل توجهی در میان صنایع دیگر برخوردار نبوده است. برهمین اساس روز گذشته «دانا» بیشترین حجم معاملات و بیشترین رشد قیمتی را به‌خود اختصاص داد. بیمه دانا که روز گذشته 100 درصد معاملات آن توسط بازیگران حقیقی صورت گرفت در سابقه معاملاتی خود در 10 روز اخیر تنها سه روز مثبت را داشته است. بررسی 6نماد فعال این گروه در روز گذشته حاکی از این است که تنها دو نماد مثبت و دیگر نماد‌ها با روندی منفی به فعالیت خود پایان دادند.

 

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.