تقویت مالیه اسلامی با لغو تحریم‌های ایران

موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز طی گزارشی از بهبود اقتصاد ایران و تقویت مالیه اسلامی در جهان با توجه به سهم بزرگ ایران در سرمایه بانکداری اسلامی خبر داد.

عصر بانک؛موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز اعلام کرد: حصول توافق هسته‌ای می‌تواند در نهایت سبب بهبود اقتصاد ایران و کمک به تقویت مالیه اسلامی شود.

 

این موسسه در گزارشی با عنوان «پیش‌بینی بهبود اقتصاد ایران با برداشته شدن تحریم‌ها و تقویت مالیه اسلامی» نوشت: «ما معتقدیم که این توافق برای اقتصاد ایران خوب است اگر، تحریم‌ها برداشته شود و می‌تواند منجر به تقویت مالیه اسلامی شود. ایران یکی از بزرگ‌ترین بازیگران این صنعت است و حدود 40 درصد سرمایه بانکداری اسلامی جهانی را به خود اختصاص داده است.»

 

به نوشته عمان تایمز، در صورتی که ایران به تمام تعهدات خود عمل کند، تحریم‌ها احتمالا از نیمه نخست 2016 آغاز خواهد شد. بانک جهانی برآورده کرده است که لغو تحریم‌ها طی 8 تا 12 ماه صادرات نفت ایران را به سطح پیش از تحریم‌ها در سال 2012 برمی‌گرداند.

 

در بیانیه موسسه استاندارد اند پورز، برداشته شدن تحریم‌ها همچنین می‌تواند دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی را امکان‌پذیر کند و بر اساس برآوردهای بازار، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017  و 2018 در حدود 6 درصد در سال نوسان خواهد کرد.

 

اس اند پی در بخش دیگر گزارش خود آورده است: «ما انتظار داریم که دسترسی به بازار صکوک به ایران در افزایش سرمایه برای پروژه‌های خود کمک کند و این موقعیت از سوی سرمایه‌گذاری اسلامی در جهان به عنوان یک فرصت متنوع دیده شود. از آنجایی که پروژه‌های سرمایه‌گذاری پس از لغو تحریم‌ها بسیار خواهد بود، بازار مالیه اسلامی نیز از این حجم اثرات سود خواهد برد. این امر می‌تواند در میان‌مدت از رشد بازار حمایت کند.»

 

روی دیگر لغو تحریم‌ها، کاهش احتمالی در قیمت نفت است. این امر می‌تواند بر برخی از کشورهای صادرکننده نفت که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند، فشار مضاعف وارد کند .

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.