نمودار وجدول/ سقوط بزرگان بورس همه‌گیر شد

جو منفی موجود در بازارسهام دیروز به غالب صنایع بورسی تسری پیدا کرد و فشار فروش سهامداران در معاملات موجب افت شاخص 31 صنعت از بین 37 صنعت بورسی شد.

عصر بانک؛چهار صنعت سبزپوش روز گذشته نیز رشد‌های ناچیز کمتر از 1/ 0 درصدی را ثبت کردند.در صدر صنایع مثبت دیروز گروه منسوجات و دباغی قرار داشتند. در مقابل گروه استخراج نفت با افت 85/ 2 درصدی خود در قعر جدول بازدهی صنایع قرار داشت. گروه‌های بانکی، خودرویی و قند و شکر به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشتند.

 

 رشد لیزینگ در گرو رونق بانک و خودرو
در حالی که شاخص گروه واسطه‌گری مالی در هفت روز معاملاتی اخیر افت 7/ 2 درصدی را ثبت کرده بود، دیروز شاخص این گروه به علت معاملات مثبت در نماد «ولصنم» تغییر جهت داد و در نهایت جزو صنایع سبز پوش بازار دیروز قرار گرفت. در حالی که از ابتدای سال کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند شاخص گروه لیزینگی بر مدار صعودی حرکت کند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شاخص این گروه در بازه مزبور افت 9/ 0 درصدی را ثبت کرد. در مورد وضعیت گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی و عدم تحقق پیش‌بینی کارشناسان در مورد سود‌آوری لیزینگی‌ها سلمان نصیر زاده، کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم گفت: گزارش‌های نامناسب سه ماهه خودرویی‌ها و کاهش تقاضا برای خودرو در کنار تامین مالی پرهزینه لیزینگ‌ها مانع از تحقق پیش‌بینی‌های ابتدای سال کارشناسان شد. وی افزود: عمده حوزه فعالیت این گروه در محصول پرتقاضای خودرو و دریافت آن از خودروسازان داخلی یا وارداتی و لیزینگ آنها خلاصه می‌شود. 

این شرکت‌ها یا تابعه‌ای از بانک‌های تجاری هستند یا به زیر مجموعه خودروسازها تعلق دارند، بر این اساس لیزینگ رایان سایپا به خودرو‌سازی سایپا، لیزینگ بهمن به گروه بهمن، لیزینگ ایرانیان به گروه صنعتی ایران خودرو، لیزینگ غدیر به ایران خودرو دیزل، لیزینگ ایران به بانک تجارت و لیزینگ صنعت و معدن نیز به بانک صنعت و معدن تعلق دارد و از این رو رونق این صنعت به میزان عملکرد خودرو ساز‌ها و توان اعتباردهی با نرخ‌های مناسب بانک‌ها ارتباط مستقیم دارد. نصیر‌زاده به دو چالش پیش روی این گروه اشاره کرد و گفت: چالش اول در بخش تامین مالی است که محاسبات نشان می‌دهد تامین مالی این گروه هزینه‌ای حدود 30 درصد را به همراه می‌آورد، این در حالی است که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار این گروه موظف به اعطای تسهیلات با کارمزد 21درصدی هستند، از این رو برای پرکردن این کمبود اقدام به دریافت تخفیف از خودروسازها می‌کنند، در عین حال برای تامین مالی نیز از راهکارهای دیگر از جمله انتشار اوراق تامین مالی بهره می‌برند که برایشان هزینه مضاعفی ایجاد می‌کند.  چالش دوم نیز تک محصولی بودن ارائه خدمات لیزینگ و وابستگی به صنعت خودرو است، از این رو وابسته بودن لیزینگ‌ها به محصول خودرو نیازمند افزایش تولید خودرو‌سازها و افزایش کیفیت و تنوع در تولید محصولات بوده تا این شرکت‌ها بتوانند با ایجاد بستر رقابتی به لیزینگ این محصولات بپردازند و این در حالی است که کمبود تولید، عدم تنوع و پایین بودن کیفیت همچنان در صنعت خودرو احساس می‌شود و با این شرایط همچنان نمی‌توان آینده این صنعت را روشن ارزیابی کرد. 

این کارشناس بازار سهام به پیش‌بینی وضعیت آتی این گروه اشاره کرد و گفت: دو صنعت بانک و خودرو که به‌عنوان تامین‌کننده‌های اصلی صنعت لیزینگ محسوب می‌شوند، اگر روی ریل توسعه و رونق قرار گیرند و قانون‌گذار نیز مجوز رقابت‌پذیری در صنعت لیزینگ را بدهد و این شرکت‌ها با افزایش سرمایه و دریافت مجوز‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های خود نظیر حضور در صنعت ساختمان و… بتوانند تنوع در ارائه خدمات ایجاد کنند، می‌توانند به‌عنوان موسسات مالی و اعتباری در حوزه بازار پول به خوبی نقش‌آفرینی کنند. وی ادامه داد: یکی از امتیازات صنعت لیزینگ در صورت افزایش توان تسهیلات‌دهی و دریافت منابع مالی ارزان قیمت این است که می‌تواند بستر لیزینگ محصولات با دوام و شناخته شده را بدون بار تورمی فراهم کند که این امر در نهایت به رشد و توسعه تولید داخل منتج خواهد شد.
 

در بررسی معاملات گروه مزبور در روز گذشته «ولیز» بیشترین افت قیمتی را ثبت کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات طبق روال گذشته در اختیار «ولساپا»‌ بود که در نهایت منجر به افت 15/ 1 درصدی قیمت این سهم شد. قیمت این سهم از ابتدای هفته جاری تا کنون بر مدار نزولی حرکت کرده و از ابتدای هفته افت 96/ 4 درصدی را ثبت کرده است. در این نماد حقیقی‌ها بیشتر خریدار و حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند.

شاخص گروه حمل‌و‌نقل در مدار نزولی

جو منفی موجود در بازار دیروز در معاملات حمل‌و‌نقلی‌ها مشهود بود؛ به‌طوری که به جز نماد «حتاید» سایر نمادهای معامله شده در این گروه، دیروز با ریزش قیمتی همراه شدند که در نهایت منجر به افت 48/ 0 درصدی شاخص گروه حمل‌و‌نقل شد تا به این ترتیب بازدهی اعجاب‌انگیز این گروه از ابتدای سال که پیش‌تر از مرز 60 درصد نیز گذشته بود، به 8/ 56 درصد کاهش یابد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه مربوط به «حتاید» بود. آنچه در سابقه معاملاتی نماد «حتاید» قابل مشاهده است نوسانات مثبت و منفی متناوب در این سهم است؛ به‌طوری که پس از ثبت دو روز رشد قیمت پس از آن با ریزش قیمتی مواجه شده است و برعکس. به اعتقاد کارشناسان تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات در انتقال پول در سال‌های گذشته فشار زیادی را به این صنعت تحمیل کرده است که انتظار می‌رود با حصول توافق و رفع تحریم‌های بین‌المللی، زمینه جذب سرمایه برای توسعه زیر‌ساخت‌های این صنعت فراهم شود و ارتباطات گسترده‌تر سبب شود ایران به مسیر ترانزیت کالایی برگردد. نشانه این امیدواری را می‌توان در معاملات روزهای اخیر بزرگ‌ترین شرکت این گروه یعنی «حکشتی» مشاهده کرد.

مقاومت برقی‌ها

شاخص گروه سایر دستگاه برقی به مدد رشد 89/ 4 درصدی قیمت «بنیرو» با وجود معاملات منفی سایر شرکت‌های زیر مجموعه خود با رشد 03/ 0 درصدی مواجه شد تا به این ترتیب بر خلاف جو منفی کلی در بازار سهام حرکت کند.بررسی سابقه شاخص گروه دستگاه برقی نشان می‌دهد که شاخص این گروه از ابتدای سال تا کنون رشد 2/ 51 درصدی را ثبت کرده است که در مقایسه با وضعیت کلی بازار رشد اعجاب انگیزی به شمار می‌رود. نماد «بکام» روز گذشته افت 74/ 4 درصدی را ثبت کرده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این سهم از ابتدای هفته جاری از 183 تومان به 160 تومان (معادل 5/ 12 درصد افت) رسیده است. به اعتقاد کارشناسان، بکام از زمان بازگشایی خود تا کنون در گیر و دار سفته‌بازی سهامداران حقیقی بوده است. معاملات نماد مزبور نشان می‌دهد عمده تحرکات این نماد در روزهای اخیر بر دوش معامله‌گران حقیقی بوده است.

فشار «فملی» بر ریزش شاخص

 
گروه فلزات اساسی که مدت‌ها است به دلیل رکود در بخش ساخت‌و‌ساز و افت قیمت‌های جهانی در مسیر نزولی در حال حرکت است، روز گذشته نیز با ثبت افت 62/ 0 درصدی مسیر روزهای سابق را ادامه داد تا افت هفت روز معاملاتی اخیر را به 2/ 8 درصد برساند.در معاملات روز گذشته گروه مزبور تنها نماد «فلوله» سبزپوش بود. «وتوکا» اما با افت 56/ 3 درصدی بیشترین ریزش قیمتی را در بین هم گروهی‌های خود ثبت کرد. نماد «فملی» که بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت با افت 15/ 1 درصدی خود ریزش 16 واحدی را به شاخص کل تحمیل کرد. قیمت این سهم پس از بازگشایی خود از اواخر مرداد ماه از 163 تومان به 137 تومان در روز گذشته رسید و در این مدت نیز موجب افت شاخص کل به میزان حدود 604 واحد شد.

 

اقبال کم سهامداران به شرکت‌های سیمانی 

جو منفی بازار دیروز همچون روزهای گذشته در عمده معاملات نمادهای فعال گروه سیمانی قابل مشاهده بود؛ به‌طوری که در نهایت افت 27/ 0 درصدی شاخص این گروه را رقم زد. شاخص این گروه از ابتدای سال تا‌کنون افت حدود 7/ 10 درصدی را ثبت کرده که نشان از اقبال کم سهامداران به شرکت‌های این گروه است. در این گروه روز گذشته سیمان بجنورد بیشترین ریزش قیمت را در بین هم‌گروهی‌های خود ثبت کرد. در مقابل تنها سیمان فارس نو و سیمان خاش مشمول رشد قیمتی شدند. بررسی معاملات سیمان فارس نو نشان می‌دهد که این نماد از 6 شهریور بر خلاف شرکت‌های همگروهی خود با رشد مواجه بوده است. در این گروه معتقدند زمزمه‌های روند آتی در بخش مسکن مبنی بر رونق آن می‌تواند سود آوری این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ هر چند تاثیر این عامل با فاصله زمانی صورت خواهد گرفت.

 

 

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.