خروج 109 میلیارد دلار سرمایه از بانک‌های چینی در 3 ماه

بانک تسویه حساب های بین المللی اعلام کرد بانک های چینی در سه ماهه نخست سال 2015، مجموعا شاهد خروج 109 میلیارد دلار سرمایه بوده اند و این روند ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.

عصر بانک؛به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران مالی در حال بازنگری در ارزیابی خود نسبت به چشم انداز رشد اقتصاد جهانی هستند، بانک تسویه حساب های بین المللی (بی آی اس) روز یکشنبه اعلام کرد، نگرانی ها در مورد اقتصادهای نوظهور مهم جهان و به خصوص چین در حال افزایش است.

 

پس از یک ماه آشفتگی در بازارهای بورس و کالا، گزارش سه ماهه این مجمع مستقر در سوئیس، مانع از پیش بینی در این زمینه شده که آیا آشفتگی موجود عمیق تر خواهد شد یا خیر.

کلودیو بوریو، رئیس دپارتمان پولی و اقتصادی بی آی اس، ضمن ارائه گزارشی کوتاه به خبرنگاران گفت، سقوط شاخص ها در بازار بورس چین را باید بخشی از یک واکنش گسترده به عدم توازن های مالی رو به افزایش شدید موجود دانست.

وی افزود: «ما این آشفتگی ها را  تکان های مجزا و منفرد نمی دانیم، بلکه این آشفتگی حاصل آزاد شدن فشاری است که به تدریج در طی سال ها روی هم انباشته شده بود.»

در این گزارش به ریسک های ناشی از انباشته شدن تریلیون ها دلار بدهی شرکت های مختلف در کل جهان در حال توسعه و رشد های سریع مرتبط در قیمت دارایی ها اشاره شده است.

بی آی اس همچنین آمارهایی را ارائه کرده که نشان می دهد بانک های چینی در سه ماهه نخست سال 2015، مجموعا شاهد خروج 109 میلیارد دلار سرمایه بوده اند و این روند ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.

در خلاصه ای از گزارش مفصل بانک تسویه بین المللی آمده است: «سرمایه گذاران به نحو فزاینده ای بر روی رشد شکنندگی در اقتصادهای نوظهور و به خصوص چین تمرکز کرده اند و در ارزیابی های خود از چشم انداز رشد اقتصاد جهانی تجدیدنظر نموده اند.»

در این گزارش همچنین به تغییراتی که چین در نحوه مدیریت یوان اعمال کرده به عنوان منبع دیگر بی ثباتی در بازارها اشاره شده است.

«تصمیم مقامات چینی در ماه اوت مبنی بر کاهش ارزش یوان در مقابل دلار تکان جدیدی به بازارها داده است.»

«این اقدام نگرانی های سرمایه گذاران در مورد چشم انداز رشد در چین و بازارهای نوظهور به صورت کلی و در نهایت اقتصاد جهانی را افزایش داده است.»

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.