خبر خوش دکتر شهیدزاده برای کشاورزان چیست؟

دکتر مرتضی شهید زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی روز یکشنبه 22 شهریورماه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: افزایش سرمایه بانک کشاورزی تا سقف 8 درصد (استاندارد کمیته بال) معادل 20 هزار میلیارد ریال از سوی دولت و بانک مرکزی تصویب و مبلغ 5 هزار میلیارد ریال از این میزان در گام اول اجرایی شده است.

عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی ، دکتر شهید زاده در این نشست خبری که در محل ساختمان مرکزی بانک کشاورزی برگزار شد ، تصویب افزایش سرمایه این بانک و سرعت عمل دولت در رفع موانع تولید را خبر خوشی برای کشاورزان دانست چراکه با تحقق این مهم توان بانک کشاورزی  برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

 

وی همچنین از تاسیس صندوق یکم سرمایه گذاری در شرکت کارگزاری بانک با هدف استفاده از بازار سرمایه برای تامین منابع پروژه های بزرگ و پایدار خبر داد و تصریح کرد: مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از بازار سرمایه جذب کرده ایم که 30 درصد در بورس اوراق بهادار بخش کشاورزی و 70 درصد برای پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی هزینه شده است.

 

شهید زاده در ادامه سخنان خود اعلام کرد با توجه به سیاست های بخش کشاورزی در خصوص خرید محصولات کشاورزی و سیاست قیمت تضمینی ، مقرر است خرید تضمینی برخی کالاهای کشاورزی از طریق بورس کالای کشاورزی انجام شود.  وی افزود : در سال 83 بانک کشاورزی با کمک وزارت جهاد کشاورزی بورس کالای کشاورزی را راه اندازی کرد که متاسفانه در دولت نهم بسته شد ولی اخیرا با کمک جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی موفق شدیم بخش بورس کالای کشاورزی را در کارگزاری بانک کشاورزی فعال کنیم و بانک کشاورزی  نیز به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره بورس کالایی انتخاب شد.

 

وی با اشاره به کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی تصریح کرد: در سال های گذشته بانک کشاورزی از محل خط اعتباری بانک مرکزی ، تسهیلاتی با نرخ ترجیحی به بخش کشاورزی پرداخت می کرده است که به دلایل مختلف این خط اعتباری دچار نوسان شد و بانک را در مقطع دولت نهم و دهم با مشکلاتی مواجه کرد که منجر به 11000 میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی شد لیکن از آذرماه سال 93 تا کنون با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و مدیریت صحیح موفق شدیم روند اضافه برداشت را متوقف کنیم به طوری که در پایان مرداد ماه سال جاری این رقم به 6900 میلیارد تومان رسید.

 

وی افزود: همچنین  بدهی دولت به بانک کشاورزی از سنوات گذشته مبلغ 8000 میلیارد تومان است که مقرر شده این رقم توسط دولت محترم تعیین تکلیف شود.

 

شهیدزاده اظهار داشت: با کارکردی دینامیک و مدیریتی صحیح موفق شدیم  سرانه شعب ، نیروی انسانی ومنابع بانکی را افزایش دهیم و از این طریق  اضافه برداشت از بانک مرکزی را کاهش داده و پرداخت  تسهیلات به کشاورزان و تولیدکنندگان را بیشتر کنیم.

 

وی در باره صندوق بیمه کشاورزی و آینده شغلی کارگزاران این صندوق گفت: صندوق بیمه کشاورزی به عنوان بازوی پوشش ریسک در کنار وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی است و شعب بانک به عنوان ابزارهای تشخیص خسارت و ارزیابی و پرداخت غرامت به این صندوق یاری می رسانند. حدود 5300 میلیارد تومان از منابع ما برای پرداخت غرامت در اختیار این صندوق قرار گرفته است که خوشبختانه دولت تدبیر و امید پذیرفت به عنوان بدهی دولت به بانک این مبلغ را در بودجه سال آتی لحاظ کند.

 

شهیدزاده افزود: صندوق بیمه کشاورزی نیازمند بازنگری در ساختار مالی و تشکیلاتی است و با اصلاح این ساختار قطعا مشکل آینده شغلی کارگزاران بیمه این صندوق نیز مرتفع خواهد شد.

 

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی در بخش دیگری از این نشست خبری، سرعت عمل بانک کشاورزی در پرداخت وجه خرید تضمینی گندم به کشاورزان که با حمایت جناب آقای مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی محقق شد را در تاریخ خرید تضمینی  گندم بی سابقه دانست و گفت: بیش از 7950 هزار تن گندم به ارزش 9300 میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده است که تا کنون از طریق سامانه مکانیزه جامع پرداخت بانک کشاورزی مبلغ 8400 میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و مابقی آن نیز به کمک ارکان دولت تا پایان شهریورماه واریز خواهد شد.

 

شهید زاده راه اندازی مجدد حساب های قرض الحسنه ویژه کشاورزی با هدف تامین منابع ارزان قیمت برای کمک به کشاورزان در فصل کشت را از دیگر اقدامات بانک کشاورزی در دولت تدبیر و امید دانست و افزود: در ارتباط با تسهیلات ارزان قیمت، در سال 93 صندوق توسعه ملی حدود 16700 میلیارد ریال  معادل 2.5 برابر سال 92 منابع به بانک کشاورزی تخصیص داد که 94.5 درصد از این منابع با نرخ 14 و 10 درصد با اولویت فعالیت های توسعه ملی ، صنعتی و کشاورزی، توسعه گلخانه ها ،پرورش ماهی در قفس، دامداری های صنعتی، صرفه جویی در مصرف انرژی ، مصرف بهینه منابع آبی، ارائه تکنولوژی جدید ، توسعه کشاورزی صنعتی و … به تولیدکنندگان پرداخت شد که این میزان جذب بالغ بر 5 برابر سال قبل بود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت بانک دیگری را به عنوان بانک تخصصی کشاورزی اضافه خواهد کرد گفت: بحث بانک جدید در بخش کشاورزی محال است زیرا بانک کشاورزی با تمام توان و نیرو در خدمت بخش کشاورزی  است ، خدمات کامل،‌تخصصی و بی رقیبی را به این بخش ارائه میدهد، عنوان برترین بانک کشور از لحاظ اجرای صحیح و نظارت شده طرح ها با 98.8 درصد موفقیت متعلق به این بانک است و همچنین دولت از عملکرد بانک کشاورزی رضایت کامل دارد .

 

شهید زاده در ادامه این نشست خبری،  میزبانی یازدهمین اجلاس کمیته اجرایی اتحادیه بین المللی آپراکا در مهرماه سال جاری را فرصتی مغتنم برای توسعه روابط با 23 کشور عضو و استفاده از منابع ارزان قیمت خارجی برای توسعه بخش کشاورزی ایران در دوران پساتحریم دانست.

 

وی با بیان اینکه بخش بین الملل این بانک در دوران تحریم همچنان فعال بود گفت: در سال 93 بیش از 3 میلیارد دلار گشایش اعتبار، 2.3 میلیارد دلار حواله ارزی و 535 میلیون دلار ثبت سفارش برای مشتریان انجام شد و در حدود 12 میلیارد دلار برای سایر بانک ها عملیات ارزی انجام داده ایم که این ارقام بیانگر توان تخصصی و ظرفیت های بالای بانک کشاورزی است.

 

شهید زاده افزود: در دوران پساتحریم با برنامه ریزی انجام شده قصد داریم  از طریق  ابزارها و فناوری های جدید نظام بانکداری ، با ارائه خدمات روزآمد و توسعه تولید در بخش کشا.رزی، در خدمت کشاورزان و تولیدکنندگان باشیم.

 

وی با بیان اینکه 132،468 میلیارد ریال از بدهی تسهیلاتی کشاورزان تمدید شده است تصریح کرد: بانک کشاورزی تولیدکنندگان بخش کشاورزی را جهادگران عرصه اقتصادی می داند بنابر این  نقش حمایتی بانک کشاورزی ایجاب میکند تا با در نظر گرفتن قوانین پولی کشور و مصالح مملکت، در چارچوب نظام بانکی از کشاورزان بدهکار حمایت کند بنابراین سعی میکنیم با تعامل، مذاکره، پرداخت سرمایه در گردش، بخشودگی دیرکرد، تجمیع و تقسیط، امهال و تمدید بدهی به مساله مطالبات معوق بانک کشاورزی رسیدگی کنیم.

 

شهید زاده در خصوص رویکرد حمایتی بانک کشاورزی از کشاورزان خرده پا  گفت: در سال 93 بالغ بر 253 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده ایم که بیش از 96 درصد آن تسهیلات کمتر از 500 میلیون ریال بوده است و 93 درصد تضامین به صورت ذمه ای و ضمانتی و 7 درصد نیز با قبول وثایق متنوع از جمله زمین زراعی بوده است.

 

وی افزود: بانک کشاورزی بیش از 700 شعبه در شهر ها دارد که دو سوم منابع این شعب شهری برای توسعه بخش کشاورزی در اختیار شعب روستایی قرار می گیرد و جمعا 90 درصد منابع این بانک در اختیار بخش کشاورزی است.

 

شایان ذکر است دکتر شهید زاده در این نشست خبری  اصحاب رسانه را رکن ناظر و چشم های ملت، هدایت گر سیستم های اجرایی  و تسهیل کننده شعار سال مقام معظم رهبری دانست و از همکاران خود در مدیریت استان ها خواست تا نهایت همکاری را با رسانه ها داشته باشند.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.