اتاق فکر مشترک بانکداری اسلامی در بانک دی تشکیل می‌شود

اتاق فکر مشترک بانکداری اسلامی با هدف گفتمان‌سازی در حوزه مباحث نظری و روش‌های مورد عمل و پیشگیری از فعالیت‌های موازی در بانک دی تشکیل می‌شود.

عصر بانک؛به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی، بر اساس اعلام مرکز مطالعات و توسعه بانکداری اسلامی بانک دی، شورای فقهی بانک دی که از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارد که از جمله آنها تشکیل اتاق فکر مشترک بانکداری اسلامی است.

 

شورای فقهی در حوزه بانکداری اسلامی در کشور از سال 1383 در قالب "شورای مشورتی بانکداری اسلامی" در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی تشکیل شد و بعدها در اوایل سال 1388 تحت عنوان شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد.

 

شورای جدید با محوریت نظارت بر انطباق ابزارها، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و عقود بانکی جاری و پیشنهادهای جدید واصله از سوی فعالان شبکه پولی و بانکی کشور با موازین شرعی فعالیت خود را ادامه داد.

 

در زمینه تجربه نظارت شرعی در چند سال اخیر، برخی از بانک‌ها، موسسات اعتباری و همچنین بورس اوراق بهادار به صورت خودجوش به تاسیس شورای مشابه اقدام کردند.

 

بانک دی نیز از ابتدای تاسیس فعالیت خود را مبتنی بر عملیات بانکداری بدون ربا بنا گذاشت و در مدت زمان کوتاه تشکیل خود و پس از استقرار مدیریت جدید همراستا با شکل گیری و ایجاد مرکز مطالعات و توسعه بانکداری اسلامی، شورای فقهی (کمیته) خود را از اواسط سال 93 با مدیریت مدیرعامل و مشارکت صاحب نظران این حوزه بویژه با هدایت علمی و فقهی حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان استاد و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و مسئولان و مدیران گروه مالی دی راه اندازی کرد و تحقق همه جانبه عملیات بانکداری اسلامی را در دستور کار خود قرار داد.

 

این شورا در جلسات ابتدایی خود بر همسان سازی ادبیات نظری و گفتمان مشترک این حوزه را در تشکیلات خود و متعاقباً در سطح گروه مالی دی از طریق برگزاری جلسات تخصصی و تبیین مفاهیم کاربردی بانکداری اسلامی اعم از روش‌های رایج در اعطای تسهیلات و انعقاد قراردادها مبتنی بر شریعت اسلام تمرکز کرد.

 

تطبیق ابزارهای پولی و بانکی مورد استفاده در بانک دی با شریعت اسلامی و نهادینه سازی گام‌های مختلف بانکداری اسلامی در این بخش از دیگر تلاش‌های صورت گرفته توسط این شورا در دوران کوتاه عمر خود بوده است. همچنین می‌توان از مهمترین دستاوردهای شورای فقهی بانک دی به بررسی و تطبیق عقودی همچون عقد مرابحه، عقد سلف و دستورالعمل‌ها و ابزارهای تخصیص منابع همچون دستورالعمل مشارکت مدنی، کارت اعتباری تجدیدپذیر و کارت اعتباری تسهیلاتی بر اساس عقد مرابحه با موازین فقهی دین مبین اسلام اشاره کرد.

 

برگزاری نزدیک به 600 نفر ساعت جلسه آموزشی و مشورتی در 21 جلسه شورا در بانک دی شاخص مناسبی برای نمایش عزم جدی مدیریت ارشد این گروه مالی از آغاز شکل‌گیری آن تاکنون است.

 

از برنامه های آتی شورای فقهی بانک دی می‌توان به تشکیل اتاق فکر مشترک بانکداری اسلامی با هدف گفتمان‌سازی در حوزه مباحث نظری و روش‌های مورد عمل و پیشگیری از فعالیت‌های موازی در جهت ایجاد هم افزایی در رسیدن به آرمان مشترک، ایجاد کارگروه تخصصی بررسی و تطبیق شکلی، روشی و حقوقی محصولات و خدمات گروه مالی دی با موازین شریعت اسلام و بسترسازی تولید ابزارهای جدید بانکداری اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.