3 خواسته سرمایه‌گذاران خارجی از ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران شفافیت در اقتصاد، ثبات قوانین و امنیت سرمایه‌گذاری را سه خواسته سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد.

عصر بانک؛محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در نشست خبری با اشاره به تشکیل کمیته پساتحریم در اتاق ایران گفت: کمیته‌ای به این نام در تمام اتاق‌های سراسر کشور به صورت استانی تشکیل شده که سه وظیفه اصلی را دنبال می‌کنند.

 
وی افزود: شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی بنگاه‌ها در استان‌ها که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید دارند، همچنین تنظیم هیأت‌های ورودی به ایران بر اساس ظرفیت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری از جمله وظایف کمیته پساتحریم است و اتاق بازرگانی اعتقاد دارد کسانی که در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران پایداری کردند امروز ارجحیت دارند به سایر افراد.
 
وی از اعزام هیأت‌های تجاری به شهرستان‌ها خبر داد و گفت: به عنوان مثال هیأت اتریشی را برای آشنایی با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به اصفهان فرستادیم و اولویت ما در جذب هیأت‌های خارجی این است که هیأت‌ها به صورت تخصصی باشند و بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی ایران سفر نمایند و دیگر اینکه حداقل سه روز در ایران بمانند.
 
** اعزام هیأت‌های ایرانی از مهر ماه
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران از اعزام هیأت‌های ایرانی از مهر ماه به سایر کشورها خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هیأتی از فعالان اقتصادی ایران از مهر ماه به کشورهای دیگر جهت انجام مذاکرات سفر می‌کند.
 
به گفته جلال‌‌پور اولویت اتاق ایران این است که در شرایط پساتحریم از ظرفیت‌های جدید پیش آمده و تبادل با کشورهای اروپایی استفاده بکند و در این راستا کشورهایی مانند چک، اسپانیان و اتریش نیز خواهان اعزام هیأت‌های تجاری ایران به این کشورها هستند.
 
جلال‌پور در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه در شرایط جدید کشورهایی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند که در سال‌های گذشته حجم مبادلات تجاری ایران با این کشورها بسیار کم بوده، گفت: نباید این موضوع را فراموش کرد که در سال‌های گذشته ایران در تحریم به سر می‌برده است اما در شرایط جدید باید از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده شود و به عنوان مثال هیأتی از کشور اوکراین با 72 شرکت به ایران سفر کرد و هفته آینده نیز هیأت فرانسوی با بیش از 200 شرکت به ایران خواهد آمد.
 
وی تصریح کرد: دلیل حجم کم مبادلات تجاری ایران با برخی از کشورها تنها تحریم‌ها بوده و ما باید از شرایط جدید پیش آمده جهت افزایش مبادلات تجاری استفاده کنیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه در سال‌های گذشته تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها تسهیلات جدیدی نبوده گفت: در طی سال‌های گذشته تنها تسهیلات بنگاه‌ها تمدید شده و تسهیلات جدید کمتر از یک پنج رقم اعلام شده تسهیلات می‌باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه مسئله نقدینگی بنگاه‌ها یک موضوع جدی است، گفت: در طول پنج دهه گذشته کشور دچار تورم دو رقمی بوده و در این شرایط حسابداری تورمی اعمال نشده و بنگاه‌ها از این شرایط بسیار متضرر شده‌اند و در شرایط کنونی بنگاه‌های کوچک از کمبود نقدینگی رنج می‌برند.
 
به گفته جلال‌پور در شرایط کنونی پرداخت سود نیز ناشی از تورم است و به صورت سود واقعی نیست.
 
**پیشنهاد اتاق ایران برای حل مشکل بنگاه های کوچک
 
وی از ارائه طرحی به شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش 2 تا 3 درصدی ذخایر بانکها نزد بانک مرکزی خبر داد و گفت: اگر ذخیره بانک‌ها نزد بانک مرکزی از 13 درصد به 10 درصد کاهش بیابد و این مابه‌التفاوت به صورت تسهیلات جدید به بنگاه‌های کوچک پرداخت شود نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان می‌شود که این موضوع در شورای پول واعتبار در حال بررسی است که امیدواریم به نتیجه برسد.
 
** لزوم توجه جدی به خروج از رکود
 
جلال‌پور به این نکته نیز اشاره کرد که در شرایط کنونی اقتصاد خروج از رکود حتی در ازای افزایش 2 تا 2 درصدی تورم برای کشور ضروری است و تورم در سال‌ اول دولت یازدهم با سیاست‌های انقباضی کنترل شد که اقدام بسیار مناسبی بود اما امروز باید خروج از رکود در اولویت قرار بگیرد.
 
وی از حمایت اتاق بازرگانی ایران از بنگاه‌های کوچک خبر داد و گفت: در طی سال‌های گذشته برخی بنگاه‌ها به دلیل تحریم و سوء تدبیر با مشکلاتی مواجه شدند که این موضوع را در شورای اقتصاد مطرح کردیم تا نگاه خاصی به این بنگاه‌ها صورت بگیرد.
 
به گفته جلال‌پور اتاق ایران در طی این سال‌ها به بررسی شرایط و ارائه راهکار جهت حمایت از بنگاه‌های داخلی پرداخته است.
 
**شفافیت در اقتصاد لازمه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی
 
جلال‌پور با اشاره به اینکه هیأت‌های خارجی در سفر به ایران سه موضوع را مطالبه می‌کنند، گفت: شفافیت در اقتصاد اولین مطالبه هیأت‌های خارجی است.
 
جلال‌پور ثبات و امنیت قوانین را دومین خواسته سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد و گفت: متأسفانه تعداد بخشنامه‌ها در سال‌های گذشته به نقطه ضعف ما تبدیل شده است.
 
وی افزود: امنیت سرمایه‌گذاری و شرایط مناسب فضای کسب و کار دیگر مطالبه سرمایه‌گذاران خارجی از ایران است و دادگاه‌های اقصتادی ما باید به روز فعال و جدی عمل کنند و در بحث سرمایه‌گذاری و امنیت قوه قضاییه باید بیش از پیش فعال شود و در راستای افزایش شفایت باید فضای اقتصادی ایران رقابتی شود چرا که شفافیت در رقابت به وجود می‌آید.
 
** برگزاری اجلاس مشترک 15 کشور همسایه در ایران
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت و موقعیت مناسب ایران در بین کشورهای همسایه گفت: ما شرایط امروز خود را در بین کشورهای همسایه آسان به دست نیاورده‌ایم و برای آن هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده‌ایم و در شرایط کنونی باید کشورهای اروپایی از ظرفیت ایران در منطقه استفاده کنند و تکنولوژی روز را به این منطقه بیاورند و شرکت‌های فعال در بخش خدمات فنی و مهندسی از خواسته‌های اولیه ما است و اتاق ایران نگاه دو جانبه و چندجانبه را جدی گرفته و پیگیر این موضوع هستیم که اجلاس مشترک اقتصادی را به دور از مسائل سیاسی در ایران برگزار کنیم.
 
** دیدار فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: صحبت هایی با رئیس دفتر مقام معظم رهبری انجام داده‌ایم تا در هفته‌های آتی ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشته باشیم و از رهنمودهای ایشان استفاده نماییم
 
وی افزود: همچنین در ستاد اقتصاد مقاومتی که در دولت تشکیل شده است ما نیز عضو هستیم.
 
جلال‌پور با اشاره به ارائه طرح بخش خصوصی به شورای اقتصاد برای حضور بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه تمام گفت: طرح ارائه شده از سوی ما بر این اصل استوار است که ملاک واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است و انجام کار باید باشد و در این بخش نباید نگاه تنها به درآمد و پول باشد.
 
وی افزود: ایجاد اشتغال و رونق در اقتصاد باید جایگزین نگاه دریافت ریال به ریال باشد که بخشی از این طرح را که ارائه کرده‌ایم مورد پذیرش واقع شده و بخش دیگر نیز در دست بررسی است.
 
** تشکیل کمپین نخرین کالای داخلی به صلاح نیست
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران درادامه صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل کپمین نخریدن کالای‌های داخلی گفت: رسیدن به کیفیت بهتر و افزایش بهر‌ه‌وری بسیار مناسب است و مردم باید آن را از تولیدکنندگان مطالبه کنند زیرا ایجاد یکی فضای رقابتی به افزایش کیفیت منجر می‌شود.
 
وی تصریح کرد: کمپین نخرین و کالای تولید داخل در شرایط امروز به صلاح کشور نیست اما کمپین مطالبه کیفیت بالاتر امری پسندیده است و بهتر است مردم به جای نخریدن کالا تولیدکنندگان را ملزم به افزایش کیفیت کالا نمایند.
 
جلال‌پور در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد: در شرایط امروز در دنیا مرزهای اقتصادی برداشته شده و ما باید از این شرایط استفاده کنیم.
 
** پرداخت 75 هزار میلیارد تومان مالیات توسط بخش خصوصی 
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ابلاغ قانون جدید مالیات گفت: در این قانون بخشی از ان که منجر به شفافیت می‌شود بسیار خوب و مورد تایید ما است چرا که برخی بنگاه‌های زیرزمینی که مالیات پرداخت نمی‌کردند در شرایط کنونی و با ابلاغیه این قانون ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند اما بخش دیگری از این قانون نیاز به اصلاح دارد.
 
وی افزود: در سال گذشته بخش خصصی 75 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد اما متاسفانه به جای اینکه این مبلغ صرف پروژه‌های عمرانی و زیر بنایی شود صرف هزینه‌های جاری دولت و پرداخت حقوق کارمندان که خود کسب وکار را با مشکل مواجه کرده‌اند شد.
 
** سه راهکار بخش خصوصی برای بهبود شریط تولید کنندگان
 
رئیس اتاق ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با تزریق نقدینگی به بنگاه‌های کوچک تولید افزایش می‌یابد اما بازار مناسبی برای تولید وجود ندارد گفت: فضای بعد از جمع بندی مذاکرات به گونه‌ای شده  که مردم علاقه مند به کاهش قیمت هستند و این امر موجب محدود شدن تقاضا شده است و از طرفی تحریک تقاضا از طرف دولت موجب تورم می‌شود.
 
جلال‌پور ادامه داد: در این راستا بخش خصوصی به سه راهکار را برای بهبود شرایط پیشنهاد داده که هر سه مورد قبول قرار گرفته است و تسهیل فضای صادرات کشور اولین راهکار ارائه شده می‌باشد به این صورت که هم صادرات تسهیل شود و هم مشوق‌ها به کمک این بخش بیایند چرا که در شرایط کنونی برخی از تولید کنندگان نزدیک به 10 ماه است که تولیداتشان در انبارهای باقی مانده است و با افزایش صادرات تقاضای خارجی را تحریک می‌کنیم تا بازار داخلی رونق بیابد.
 
جلال‌پور پرداخت بن کالا به جای یارانه نقدی را دومین راهکار عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی با توجه به پرداخت مبلغ ناچیز یارانه می‌توان برای کمک به تولیدکنندگان بن کالا را جایگزین یارانه نقدی کرد.
 
وی تصریح کرد: راهکار سومی این است که در اقتصاد کشور آنقدر آزادی و رقابت به وجود بیاید تا بازارعرضه و تقاضا از فضای توهمی به سمت مردم برودو مهمترین موضوع در بخش عرضه و تقاضا این است که در کشور یک فضای سالم وجود داشته باشد.
 
جلال‌پور به این نکته نیز اشاره کرد که تحریم‌ها برای اقتصاد کشور یک آفت بود اما با همه سختی ها نتوانست جلوی حرکت را بگیرد و قطعا با ادامه تحریم ها شرایط سخت تر می‌شود و تحریم ها ادامه یابد انتظار ما این است که هزینه‌ها سر شکن شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.