نرخ سود تسهیلات بانکی در عمل 33 درصد است

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که موسسات مالی و اعتباری همه منابع مردم را جذب کرده‌اند، گفت: نرخ سود 24 درصدی در عمل تا 33 درصد افزایش پیدا می‌کند.

عصر بانک؛بیژن پناهی‌زاده با اشاره به عدم تزریق منابع مالی و محدود بودن بودجه‌های عمرانی اظهار کرد: برخی کارهای مربوط به بخش تولید، ارتباط مستقیمی با بودجه‌های عمرانی دارد به‌طوری که باید کار عمرانی انجام شده، پیمانکاران پول بگیرند و سفارش تولید به صنعتگران بدهند.

 

وی با بیان این‌که این یک زنجیره است، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود فکر نمی‌کنم در سال جاری اتفاق خاصی برای بخش تولید بیفتد.

 

به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران تا زمانی که دولت تصمیم نگیرد رکود را در کشور از بین ببرد، اتفاقی برای بخش تولید نمی‌افتد.

 

پناهی‌زاده همچنین با اشاره به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی اظهار کرد: موسسات مالی و اعتباری همه منابع مردم را با دادن سودهای بالا جذب کرده‌اند و بانک‌های دولتی پولی ندارند که به تولید‌کنندگان وام دهند؛ بنابراین ما از سیستم بانکی توقع داریم که اعتدالی در این زمینه به وجود آید.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا تولید‌کنندگان از بانک‌های خصوصی وام نمی‌گیرند؟ گفت: در وضعیت فعلی نه بانک‌ها واقفند که به تولید‌کنندگان تسهیلات پرداخت کنند و نه تولید‌کننده توان پرداخت سود‌های بانکی بالا را دارد.

 

به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران نرخ سودی که توسط بانک مرکزی 24 درصد اعلام شده است در عمل تا حدود 33 درصد افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل تولید‌کننده نمی‌تواند با این نرخ سود فضای رقابتی ایجاد کند.

 

پناهی‌زاده با اشاره به بلاتکلیفی اقتصاد کشور در وضعیت فعلی گفت: ماشین‌آلات صنعتگران فرسوده است و این وضعیت اقتصادی بیشتر وابسته به سیاست‌های دولت است که اگر این شرایط اصلاح نشود نمی‌توانیم از نظر قیمت تمام شده رقابت کنیم.

 

وی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی دست خالی انجام نمی‌شود، ادامه داد: باید واقع‌بین باشیم و از شعار به سمت عمل حرکت کنیم، چراکه اقتصاد مقاومتی با نرخ سود تسهیلات 30 درصدی منافات دارد.

 

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران افزود: همه تولید‌کنندگان به شعار اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارند و آماده‌اند در تحقق این شعار کمک کنند اما بدون ابزار نمی‌توان این کار را انجام داد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.