نمودار روند بهای دلار و سکه / سه خبری که دلار را کاهش دادند

روز گذشته، شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر فشار اخبار کاهشی قرار داشت تا دلار با 5 تومان افت به قیمت 3400 تومان برسد.

عصر بانک؛ روز گذشته، شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر فشار اخبار کاهشی قرار داشت تا دلار با 5 تومان افت به قیمت 3400 تومان برسد. اخباری مانند «افزایش تعداد سناتورهای حامی برجام»، «اظهارات وزیر اقتصاد مبنی‌بر کوتاه‌مدت بودن نوسانات بازار ارز» و «شایعه برداشته شدن تحریم‌های سوئیفت از سوی یک بانک آلمانی» از جمله موضوعاتی بودند که موجب افت دلار در روز چهارشنبه شدند. با افت دلار، قیمت سکه هم در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان افت به 916 هزار تومان رسید. سکه در هفته جاری که اونس نوسانات قیمتی چندانی نداشته است، بیشتر همسو با دلار حرکت کرده است.

 

در پنجمین روز هفته، دلار مانند روزهای پیشین معاملات خود را با قیمت‌های بالای 3430 تومان آغاز کرد، اما این بار بهای این ارز تحت‌تاثیر اخبار اثرگذار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا در ابتدای روز از قیمت 3434 تومان به قیمت 3428 تومان برسد. این در حالی بود که اکثر معامله‌گران در روز سه‌شنبه انتظار افزایش بیشتر قیمت را داشتند.

یکی از اخبارهای کاهشی که مسیر دلار را در روز چهارشنبه تحت‌تاثیر قرار داد، اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که در صحبت با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «نوسانات نرخ ارز کوتاه‌مدت خواهد بود.» این اظهارات موجب شد که برخی معامله‌گران از هراس افزایش بیشتر عرضه ارز، خریدهای ارزی خود را کاهش دهند.

در کنار این خبر، روز سه‌شنبه با اعلام حمایت «ماریا کانتول» سناتور دموکرات ایالت واشنگتن تعداد سناتورهایی که تاکنون حمایت خود را از برجام اعلام کرده‌اند، به 42 نفر رسید.

 

به این ترتیب، باراک اوباما با کسب حمایت کافی از سناتورهای دموکرات می‌تواند برای پیشبرد توافق هسته‌ای ایران از استفاده از حق وتوی خود پرهیز کند. افزایش حمایت‌ها موجب شده است که سایه سنگین رای‌گیری کنگره آمریکا در تاریخ 17 سپتامبر (26 شهریور) از هم‌اکنون کمی بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

اما چیزی که شاید بیشترین تاثیر را بر دلار گذاشت، بروز یک شایعه در بازار ارز بود. در پنجمین روز هفته، شایعه‌ای در بازار دلار مبنی‌بر برداشته شدن تحریم‌های بانکی از سوی یک بانک آلمانی پیچیده بود. به گفته فعالان، این بانک، تحریم‌های سوئیفت را برای واردات دارویی برداشته است. با وجود عدم تایید این خبر از سوی منابع رسمی، شایعه این گشایش، بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب افت قیمت شد. عاملی که موجب شد، قیمت دلار چنانکه اشاره شد با 5 تومان کاهش به 3400 تومان برسد. البته صرافی‌های بازار در ساعت 4 بعدازظهر قیمت 3435 تومان را برای دلار بر تابلوی خود ثبت کردند.

در پنجمین روز هفته با وجود افت دلار، قیمت پوند و یورو افزایش یافت. چهارشنبه بهای پوند با 40 تومان افزایش به 5270 تومان رسید. قیمت یورو هم با 10 تومان رشد به 3865 تومان رسید. افزایش هر دو ارز اروپایی مربوط به تقویت آنها در بازارهای جهانی بود. روز چهارشنبه قیمت سکه همسو با دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت تا کمی از کانال 920 هزار تومان فاصله بگیرد. در پنجمین روز هفته، بهای سکه با 3 هزار تومان کاهش به 916 هزار تومان رسید.

 

دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.