سرمایه بانک های داخل کشور با بانک های خارجی قابل مقایسه نیست

مدیر عامل بانک صنعت معدن با اشاره به پایین بودن میزان سرمایه بانک های کشور گفت: سرمایه بانک های داخل کشور با بانک های خارجی قابل مقایسه نیست.

عصر بانک؛علی‌اشرف افخمی قبل از ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی با اعضای تشکل های صنعتی آذربایجان شرقی اظهار داشت: بانک صنعت و معدن با 700 میلیون دلار سرمایه نمی تواند پروژه های بزرگ انجام دهد هرچند ما در یک سال گذشته نزدیک به 10 برابر سرمایه خود گشایش اعتبار داشتیم که رقم نزدیک به هشت میلیارد دلار را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه در صندوق توسعه ملی در بین بانک های دیگر رتبه یک را داریم، گفت: علت اینکه صندوق توسعه نیز حمایت لازم را از این بانک دارد، به دلیل عملکرد درخشان آن است اما این بانک دیگر بیش از این کشش ندارد.

 

افخمی ادامه داد: نیاز داریم که در سراسر کشور به مدل های عملیاتی فکر کنیم زیرا بانک یک بنگاه اقتصادی است ولی باید در قبال تسهیلات ارائه شده پول خوبی هم به آن برگردد تا از نظر مالی گردش داشته و از صرفه لازم برخوردار باشد.

 

سرمایه برخی بانک های خارجی حدود 20 تا 200 برابر بانک های ایرانی است

 

مدیرعامل بانک صنعت معدن با مقایسه سرمایه بانک های داخل و خارج از کشور گفت: به طور مثال سرمایه بانک توسعه در کویت که کشور کوچکی هم است، 14 میلیارد دلار می باشد که اصلا قابل مقایسه با کشور ایران نبوده و تقریبا 20 برابر بانک های ایران سرمایه دارد.

 

وی ادامه داد: هر چند در مجلس نیز راهکارهایی برای بیرون رفتن از این مشکل در حال بررسی است که در این راستا باید کارهای اساسی شکل گرفته و از ظرفیت ها ایجاد شده به بهترین نحو بهره مند شد.

 

افخمی در خصوص قانون رفع موانع تولید نیز گفت: این قانون نیازمند متممی است که البته مجلس نیز به دنبال این متمم بوده که تصویب آن می تواند کمک بالایی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان کند.

 

34 درصد تسهیلات بانک ها مربوط به بانک های توسعه کشور می شود

 

مدیرعامل بانک صنعت معدن با اشاره ای به سپرده بانک های توسعه کشور گفت: بانک های توسعه ای جمعا به لحاظ سپرده 16 درصد سپرده کل بانک های نظام را شامل می شوند اما از لحاظ تسهیلات 34 درصد از کل تسهیلات را تشکیل می دهند که یعنی دو برابر ظرفیت خود تسهیلات ارائه داده اند.

 

وی ادامه داد: بانک صنعت و معدن 4.4 برابر ظرفیت خود وام داده است که این امر با تلاش این بانک شکل گرفته اما بیش از این کشش ندارد.

 

افخمی با بیان اینکه باید در کنار رفع تورم به دنبال خروج از رکود نیز باشیم، گفت:  قطعا راه نجات اقتصاد کشور، حمایت از تولید است که چه بهتر از تولید صادرات گرا حمایت شود.

 

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.