جهش مثبت اعتبار بانک‌های ایرانی در پی توافق هسته‌ای

موسسه اعتبارسنجی "مودیز اینوسترز سرویس" در گزارش جدیدی اعلام کرد برداشته شدن تحریم‌های مالی و تجاری علیه ایران، اعتبار مثبتی برای بانک‌های ایرانی خواهد بود.

عصر بانک؛ این موسسه اعتبارسنجی خاطرنشان کرد تجارت و سرمایه گذاری فزاینده، رشد بخش بانکی ایران را تقویت خواهد کرد و از کیفیت دارایی بانک‌های داخلی پشتیبانی می‌کند با اینهمه چنین بهبودی در گروی تحکیم سطح سرمایه بانک‌ها و اجرای اصلاحات ساختاری خواهد بود.

 

کنستانتینوس کیپرئوس، یکی از مدیران اعتباری ارشد در مودیز اظهار کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شوند، شاهد پتانسیل صعودی قابل توجه برای بانک‌های ایرانی خواهیم بود که حاصل فعالیت اقتصادی بیشتر در این کشور خواهد بود. این پتانسیل شامل فرصت‌های تجاری منطقه ای جدید مربوط به فاینانس تجارت، اعتبارنامه‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری و زیرساخت جدید خواهد بود.

 

گزارش مودیز همچنین به این موضوع اشاره کرده که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، بیش از نیمی از ذخایر رسمی ایران که در حال حاضر بلوکه شده اند – موسسه فاینانس بین المللی میزان کل ذخایر رسمی را 92 میلیارد دلار برآورد کرده است – ممکن است برای تامین سرمایه بانک‌های دولتی یا سرمایه گذاری در ساخت زیرساخت کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

 

طبق گزارش مودیز، بانک‌های مستقر در کشورهایی مانند امارات و لبنان که روابط تجاری و نزدیکی با ایران دارند و همچنین بانک‌های غربی، چینی و هندی احتمالا مجذوب اقتصاد متنوع و جریان‌های تجاری قابل توجه ایران خواهند شد.

 

خالد هولادار، مدیر اعتباری ارشد مودیز در این گزارش عنوان کرد: اگر اقتصاد ایران گشوده شود با توجه به ماهیت بخش خصوصی اقتصاد دوبی و توانش به عنوان یک قطب لجستیک، فرصت‌های تجاری بلندمدتی را برای بانک‌های دوبی پیش بینی می‌کنیم. بعلاوه افزایش سرمایه گذاری‌های داخلی از سوی ایرانی‌ها می‌تواند تاثیر کندی بازار املاک در دوبی را کمتر کند.

 

با اینهمه این موسسه اعتبارسنجی متذکر شد توسعه فیزیکی فعالیت به ایران با در نظر گرفتن محیط ژئوپلیتیکی و عملیاتی شکننده، دربردارنده ریسک بیشتری است.

 

همچنین طبق گزارش مودیز، سیستم بانکی ایران بر طبق قوانین شریعت اسلامی فعالیت می‌کند و در حال حاضر بزرگترین سیستم بانکی اسلامی در میان کشورهایی است که قوانین فاینانس اسلامی را اجرا می‌کنند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.