بازمهندسی ابزارها تلاشی فراگیر در راستای استقرار و تحقق بانکداری اسلامی

معاون اعتبارات و بازاریابی بانک دی در یادداشتی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی ضمن بررسی ابزارها و عقود اسلامی از بخشودگی دیون مشتریان که در قالب خسارت تاخیر تادیه تجمیع شده است، خبر داد.

عصر بانک؛به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی مهندس علی مهبودی ـ عضو هیات مدیره و معاون اعتبارات و بازاریابی بانک دی ـ در این یادداشت که با عنوان " بازمهندسی ابزارها تلاشی فراگیر در راستای استقرار و تحقق  بانکداری اسلامی" منتشر شده همچنین از برنامه‌ها و فعالیت‌ها بانک دی در حوزه بانکداری اسلامی سخن گفته است.

 

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 

قانون بانکداری بدون ربا تلاشی است برای انطباق عملیات بانکی بر شرع مبین اسلام و حرکت مستمر به سوی گسترش راهکارها و ابزارها و نظریه‌پردازی در زمینه بانکداری اسلامی که نهایتا و در آینده‌ای نزدیک منجر به دستیابی به نظام جامع بانکداری اسلامی و معرفی یک الگوی عملی اقتصادی مبتنی بر اسلام به جهانیان شود.

 

در این راستا اجزای مختلف سیستم بانکی وظایف متفاوتی را برعهده دارند و شاید بتوان گفت یکی از حساس ترین این وظایف بر عهده امور اعتبارات در نظام‌های سازمانی بانک‌هاست.

 

معاونت اعتبارات در بانک‌ها و موسسات اعتباری مسئولیت تهیه خوراک لازم برای شعب را برعهده دارد، که این مهم شامل ارائه محصولات پولی و بانکی و طراحی ابزارهای جدید و روزآمد در حوزه جذب منابع و همچنین محصولات و خدمات در حوزه تخصیص منابع و اعطای تسهیلات می‌شود.

 

بدیهی است که طراحی ابزارهای پولی و بانکی و محصولات و خدمات متنوع، متفاوت و جذاب برای مشتریان و مانند آن و از همه مهمتر لزوم انطباق با شریعت اسلام و مفاد قانون بانکداری بدون ربا، از حساسیت بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نشدن این جنبه و یا خدای نکرده بروز اشتباهی کوچک در کارشناسیِ تطبیق یا عدم تطبیق مصادیق قراردادهای جدید بر عقود اسلامی، احتمال شکل گیری یک گردش مالی غیر شرعی می‌رود.

 

به همین جهت است که معاونت اعتبارات بانک دی در زمینه طراحی ابزارهای جدید همواره تعامل مستمر و همه جانبه با مرکز مطالعات و توسعه بانکداری اسلامی بانک و بالاخص شورای فقهی تشکیل شده ذیل آن را داشته و پس از اطمینان از صحت شرعی قراردادها آنها را برای اجرا و عرضه به مشتریان در اختیار شعب بانک در سراسر کشور قرار می دهد.

 

صرف نظر از تلاش برای رعایت بعد شرعی، همواره متخصصان و کارشناسان در معاونت اعتبارات و بازاریابی بانک دی در حال برگزاری کارگروه های تخصصی بانکی جهت طراحی ابزارهای جدید برای پاسخگویی هرچه بهتر و بیشتر به نیاز روز مشتریان هستند و امید است که این ابزارهای جدید گامی هرچند کوچک نیز در عرصه گسترش دامنه نظام بانکداری بدون ربا و افزایش کارآمدی آن محسوب شود.

 

دیگر موضوع مهم و مورد توجه در حوزه اعتبارات بانک دی پیگیری و شناسایی روش‌های پیاده سازی و تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی است. این مجموعه، راهکارهای اقتصاد مقاومتی را سرلوحه خود قرار داده و حمایت از رشد تولیدات داخلی را از اولویت‌های اصلی تخصیص اعتبارات می‌داند که در این میان، شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری و فعالیت‌های مبتنی بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی از اهمیت بالاتری برخوردارند. از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه حمایت از فعالان حوزه تولید و تجارت می توان به حمایت از صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی از سال 1391 اشاره کرد.

 

در اقتصاد مقاومتی همواره وظیفه سیستم بانکی حمایت از تولیدات داخلی و هدایت صحیح تسهیلات بانکی است؛ زیرا متاسفانه یکی از نقایص سیستم بانکی کشور در سال‌های گذشته عدم هدایت صحیح تسهیلات بوده است. به گونه‌ای که برخی از تسهیلات دریافت شده جهت سرمایه‌گذاری در امر تولید مطلقا در این بخش به کار گرفته نشده و برخی نیز در اموری تولیدی اما با بهره‌وری پایین به کارگرفته شده‌اند، این در حالی است که معاونت اعتبارات بانک دی حمایت از واحدهای تولیدی بهره‌ور، دانش بنیان و اشتغال‌زا را مدنظر قرارداده تا بدین وسیله از انحراف در تخصیص اعتبارات پیشگیری به عمل آورده و سبب هدایت صحیح سپرده‌های هموطنان در مسیر رشد و ارتقاء شاخص های کیفی و کمی اقتصادی کشور شده و رفاه اجتماعی را به سهم خود برای عموم جامعه به ارمغان آورد.

 

شاید به عنوان مژده‌ای به مشتریان محترم بانک دی بد نباشد در پایان اشاره‌ای داشته باشیم به خدمتی که در هفته بانکدرای اسلامی آغاز و با هدف تکریم مشتریان تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

 

بانک دی در راستای تکریم مشتریان، عمل به تعالیم اسلام و تثبیت هرچه بیشتر بانکداری اسلامی، بنا دارد تا در بازه زمانی اعلام شده نسبت به بخشودگی دیون مشتریان که در قالب خسارت تاخیر تادیه تجمیع شده است؛ اقدام کرده و در این راستا تنها کافی است تا مشتریان با در دست داشتن مدارک به شعب مختلف بانک مراجعه نمایند تا از خدمت یادشده بهره‌مند شوند.

 

مجموعه بانک دی بالاخص معاونت اعتبارات هفته بانکداری اسلامی را به همه هموطنان تبریک گفته و آرزوی ارائه بهترین خدمات در قالب موازین اسلام و تامین بیشترین رضایت هموطنان را در دل دارد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.