نرخ سود بانکی با تورم همخوانی دارد

مدیرعامل بانک دی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ سود بانکی با تورم تقریباً همخوانی دارد و این برای حفظ منافع سپرده‌گذار مفید است، گفت: برای اقتصادی کردن فعالیت‌های تولیدی نباید فقط بر نرخ سود تکیه کرد بلکه باید بهره‌وری هم ارتقاء یابد.

عصر بانک؛احمد شفیع‌زاده اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها از گذشته در بانک مرکزی در قالب سیاست‌های مهار تورم اجرا شد تا کنترل تورم انجام گیرد.

 

وی با بیان اینکه نظام بانکی نیز در این عرصه با مصوبات بانک مرکزی همکاری کرده است، افزود: بانک مرکزی نرخ‌هایی براساس مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و ابلاغ کرده است که اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیرعامل بانک دی ادامه داد: بانک مرکزی با کنترل مناسب موفقیت‌هایی در اجرای مصوبات اخذ کرد و اگر آن کنترل‌ها اعمال نمی‌شد، فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای دیگر بود.

 

وی خاطر نشان کرد:نظارت‌های بانک مرکزی نیز موجب شد نرخ سود سپرده‌ها کنترل شود و بانک‌های دارای مجوز به این امر مقید هستند، اما برخی مؤسسات که هنوز روند اخذ مجوز آنها نهایی نشده است در ابلاغیه بانک مرکزی تخطی کرده‌اند.

 

شفیع‌زاده اظهار داشت: در سال گذشته و امسال بانک مرکزی موفق شد بازار غیرمتشکل پولی را کنترل کند و مؤسسات بدون مجوز را در مسیر اخذ مجوز قرار دهد.

 

وی گفت: در بازار غیرمتشکل پولی تکلیف مؤسسات ادغامی، در حال اخذ مجوز و انحلالی تعیین شده است و اخذ مجوز مؤسسات تا پایان سال انجام می‌شود و مؤسسه‌های انحلالی هم تعیین‌تکلیف می‌شوند.

 

مدیرعامل بانک دی با تأکید بر اینکه بازار غیرمتشکل پولی از عوامل به هم ریختن نرخ سود سپرده‌ها بود، اضافه کرد: البته این موضوع هنوز کاملاً مهار نشده است.

 

وی تأکید کرد: با اجرای اقدامات جدی بانک مرکزی، تا پایان سال مدیریت بر بازار غیرمتشکل پولی قطعی می‌شود و این در انضباط پولی کارساز است.

 

وی اضافه کرد: نرخ سود سپرده‌ها امسال با توجه به مصوبه‌های شورای پول و اعتبار در سپرده‌های یک ساله 20 درصد است، اما فضای رقابتی را برای زیر 20 درصد هم فراهم کرده‌اند و این سیاست مناسبی برای رقابت است.

 

شفیع‌زاده ادامه داد: استفاده از ابزارهای بازار بورس فضایی را فراهم می‌کند که می‌توان با استفاده از این فضا مثل صندوق سپرده و سرمایه‌گذاری، براساس ضوابط بورس نرخ‌هایی را تعیین کنند.

 

مدیرعامل بانک دی اضافه کرد: در حال حاضر نرخ‌های مصوبه شورای پول و اعتبار و نرخ‌های بازار بورس داریم و تفاوت نرخی در این باره وجود دارد.

 

وی ادامه داد: بانک مرکزی از ابزارهای قانونی برای افزایش رضایتمندی سپرده‌گذاران استفاده می‌کند و بازار غیرمتشکل پولی هم تخطی‌هایی دارد که امیدواریم کنترل نهایی شود تا فضای نرخ را به هم نریزند.

 

وی در باره نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی و جذب سپرده‌گذاران توضیح داد: نرخ سود باید متناسب با شرایط تورمی و اقتصادی باشد؛ اگر سود سپرده کمتر از نرخ تورم باشد یعنی ارزش پول سپرده‌گذار نادیده گرفته شده است و سپرده‌گذار مایل است ارزش پول خود را حفظ کند و ‌از سوی دیگر تولیدکننده هم به دنبال تسهیلات با نرخ کمتر از تورم است، بنابراین باید انتظارات دو طرف معقول باشد.

 

وی تأکید کرد: تولیدکنندگانی که به دنبال تسهیلات با نرخ سود کم هستند باید نرخ کالاهای خود را هم کاهش دهند.

 

مدیرعامل بانک دی بیان کرد: در حال حاضر نرخ سود بانکی با تورم تقریباً همخوانی دارد و این برای حفظ منافع سپرده‌گذار مفید است و 3 تا 5 درصد سود بالای نرخ تورم در راستای تشویق سپرده‌گذاری توجیه دارد.

 

شفیع‌زاده ادامه داد: بانک مرکزی نرخ سود را بین 21 تا 24 درصد تعیین کرده است که این معقول است.

 

وی گفت: برای اقتصادی کردن فعالیت‌های تولیدی هم نباید فقط بر نرخ سود تکیه کرد بلکه باید بهره‌وری هم ارتقاء یابد و اگر فقط به فکر نرخ سود باشیم، بهره‌وری در تولید کاهش می‌یابد.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.