راه‌اندازی بورس ارز لازم و اجباری است

راه اندازی بورس ارز در جوامعی که دارای اقتصاد آزاد هستند بسیار معقول به نظر می رسد اما در کشور ما نیز از آنجا با نوسانات پی در پی این واحد پولی به عنوان یکی از متغیرهای مهم و تاثیر گذار بر قیمت سایر کالاها روبرو هستیم، راه اندازی بورس ارز لازم و اجباری است.

عصر بانک؛پور قربان، دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی اظهار کرد: در رابطه با ارز نیازمند بازاری هستیم که در آن معاملات به صورت واقعی باشد و در آن میان واسطه یا عاملی برای کسب منفعت شخصی خود موجب افت و خیز غیر منطقی قیمت ها نشود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالای ایران فضای مناسبی برای راه اندازی بورس آتی ارز است؟ گفت: بورس کالا قبلا در زمینه معاملات آتی تجربه موفقی را پشت‌سر گذاشته و به نظر می رسد بستر‌های معاملاتی بورس ارز را نیز داراست اما بهتر است ابتدا بورس ارز راه اندازی شود و بعد از آن به فکر بورس آتی ارز باشند، چرا که تجربه‌های پیشین بازارهای آتی، نظیر بازار آتی سکه نیز بر این موضوع تاکید دارد که ورود اشخاص حقیقی برای نوسان‌گیری در این بازار، سبب تغییرات شدید قیمت‌ها می‌شود؛ بنابراین و با توجه به اثرگذاری بالای نرخ ارز بر فضای اقتصادی کشور، راه‌اندازی بورس آتی ارز، اگر شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز مهیا نباشد می تواند نوسانات را افزایش دهد.

 

وی تاکید کرد: به عقیده بنده بهتر است بورس ارز در گام نخست انجام شود و در گام بعدی درصورت تعادل و واقعی شدن قیمت ارز ، معاملات آتی آن هم انجام شود.

 

پورقربان در پایان گفت: ویژگی هر بازاری برقرار شدن مکانیسم عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت‌هاست؛ بنابراین بورس ارز نیز می‌تواند باعث ایجاد چنین وضعیتی شود که شفافیت هر چه بیشتر معاملات را به همراه خواهد داشت.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.