“فاینانس” و “یوزانس” از دستور کار دولت خارج می‌شود

سخنگوی دولت گفت: به دنبال آن هستیم که به جای فاینانس و یوزانس ، تامین مالی از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی ها انجام شود و ما به رشد اقتصادی درون زا نیاز داریم که با فناوری های جدید ایجاد می شود.

عصر بانک؛محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با اشاره به خرسندی رهبر معظم انقلاب اسلامی از دستاوردهای اقتصادی دولت در دو سال گذشته ، رهبرد دولت را برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا تا دو سال آینده تشریح کرد.

 

نوبخت با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیئت دولت افزود: بازگشت آرامش و ثبات اقتصادی ، مهار نرخ تورم، تغییر روند رشد منفی به رشد مثبت اقتصادی  و ارتقای خدمات بهداشت و درمان با اجرای طرح تحول سلامت از موفقیت هایی است که در جمع بندی توفیقات دولت ، رهبر معظم انقلاب اسلامی به آنها اشاره کردند.

 

وی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: دولت خرسند است که رهبر معظم انقلاب با دقت همه کنش های دولت را رصد می کنند و این سبب خرسندی اعضای هیئت دولت است.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تایید برنامه های دولت ، تعریضی هم در خصوص برخی از فعالیت ها از جمله فعالیت بیشتر برای تک نرخی کردن نرخ تورم و افزایش بیشتر نرخ رشد اقتصادی براساس پیش بینی رشد هشت درصدی اقتصادی در برنامه ششم توسعه داشتند ، گفت :  توجه به تولید به ویژه براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی نشان از این بود که نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالیت بیشتر در این زمینه هاست و دولت باید فعالیت های خود را به طور متمرکز و جهت دار در این زمینه ها به جلو پیش ببرد.

 

وی با اشاره به راهبرد دولت برای دو سال آینده گفت: دولت با یک رخداد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در این مدت همراه است که فراهم شدن زمینه نقض تحریم های غیرعادلانه و غیرانسانی است که طی چند سال گذشته اوج گرفت.

 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه از شرایط پساتحریم باید با برنامه ریزی مناسب استفاده کنیم ، گفت: این شرایط با اجرای برنامه ششم توسعه از آغاز سال 95 همزمان است و باید موضوع برخورداری از شرایط پساتحریم در تدوین برنامه ششم  توسعه گنجانده شود.

 

نوبخت با اشاره به اینکه برنامه های دولت همواره براساس سه وضعیت ادامه روند موجود، شرایط بدبینانه و شرایط خوشبینانه تنظیم شده است ، گفت: برای برنامه ششم با توجه به اینکه همزمان با جمع بندی هسته ای و لغو تحریم هاست ، شرایط خوشبینانه را به عنوان وضعیت مقتضی انتخاب کرده ایم و برنامه ششم در این فضا تهیه می شود ضمن اینکه دولت برنامه دیگر هم برای احتمال تغییر شرایط در دستور کار قرار دارد.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در شرایط پساتحریم فارغ از اینکه چه میزان منابع آزاد خواهد شد، برای دولت فضای جدید سرمایه گذاری در کشور اهمیت دارد ، گفت: یکی از راهبردهای اصلی دولت بهبود شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور است.

 

نوبخت افزود : ما بعد از تحریم ها می توانیم از فضای مناسب و بهبود کسب و کار که ایجاد می شود شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه گذاران خارجی در داخل کشور مشارکت کنند و سرمایه گذاران غیردولتی داخلی نیز منابع خود را برای سرمایه گذاری بیاورند.

 

وی خاطرنشان کرد: موضوع جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از اینکه چندصد میلیارد دلار می توانیم منابع آزادشده داشته باشیم برای دولت مهمتر است.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه شاهد تعدد سفر هیئت های خارجی به کشور هستیم ، گفت: باید از این فرصت به نحو مقتضی برای پیشبرد اهداف براساس منافع ملی استفاده کنیم.

 

نوبخت افزود: قطعا هیئت های خارجی نیز بر اساس منافع خود به ایران سفر می کنند ، گفت: باید بدانیم که منافع ما چیست و بر همین اساس نیز مذاکرات با هیئت های خارجی را ادامه می دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه دولت براساس سه محور اصلی با هیئت های خارجی که هم اکنون مقامات عالی کشورهای اروپایی نیز در ایران حضور دارند ، مذاکره می کند ، گفت: رشد 8 درصدی سالانه اقتصادی به منابعی نیاز دارد که در این مذاکرات می توانیم این منابع را به نحو مقتضی جذب کنیم.

 

نوبخت با اشاره به اینکه معمولا منابع مالی به شکل مستقیم به صورت فاینانس یا به صورت سرمایه گذاری خارجی دریافت می شود ، گفت: ما از استفاده از فاینانس برای تامین مالی خاطره خوبی نداریم و معتقدیم اگر سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شود شرایط بهتری خواهد بود.

 

سخنگوی دولت افزود: به دنبال  آن هستیم که به جای فاینانس و یوزانس ، تامین مالی از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی ها انجام شود و ما به رشد اقتصادی درون زا نیاز داریم که با فناوری های جدید ایجاد می شود.

 

نوبخت ورود دانش فنی با هدف رشد و توسعه کشور را از طریق راهبردهای اساسی دولت در مذاکره با هیئت های خارجی بیان کرد و گفت: پس از تامین مالی با سرمایه گذاری خارجی به دنبال دانش فنی هستیم.

 

وی با تقسیم کشورهای خارجی به سه گروه رقابت پذیری مبتنی بر عوامل تولید، رقابت پذیری مبتنی بر بهره وری و رقابت پذیری مبتنی بر نوآوری گفت : ایران برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی باید با این سه گروه از کشورها مذاکره کند و ما در این مذاکرات برای تمام کشورها دسته بندی مشخص داریم.

 

سخنگوی دولت عنصر اصلی دیگر در راهبردهای اقتصادی دولت را حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا باید تولید را افزایش دهیم اما نه اینکه این تولید را مصرف کنیم بلکه تولیدات ما باید صادر شود و به همین جهت به بازارهای جدید نیاز داریم.

 

نوبخت با اشاره به اینکه ورود به بازارهای بین المللی کار مشکلی است ، گفت : یکی از موضوعوع هایی که با هیئت های خارجی که به ایران سفر می کنند مطرح می شود ، آن است که چگونه می توانند به ورود کالاهای تولید شده در ایران در بازارهای بین المللی کمک کنند.

 

سخنگوی دولت افزود: دولت تقسیم بندی کرده است و کشورهای خارجی مورد مذاکره را به خوبی می شناسد و می داند که این کشورها می توانند در چه جایی و در چه حوزه هایی در ایران سرمایه گذاری کنند.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.