کمپین نه به خرید خودرو با بازار چه کرد؟

چند وقتی می شود که به دلیل اعتراض به قیمت های بالای خودروی داخلی، کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» به راه افتاده است.

عصر بانک؛انگار که کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» برخلاف گفته مسئولان، اثرش را گذشته است. البته که خودرویی  ها می گویند، اثری نداشته و تولیدکننده ها همچنان در حال فروش هستند. اما انگار این کمپین خیلی هم بی اثر نبوده و مردم واقعا از قیمت خودروهای تولید داخل نارضی هستند. به طوری که به گفته سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می گوید: شماره‌گذاری خودروهای صفر در پنج ماهه امسال 15 درصد کاهش داشته است.

 

چند وقتی می شود که به دلیل اعتراض به قیمت های بالای خودروی داخلی، کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» به راه افتاده است. مردم می گویند، قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند. البته بعضی از مسئولان و کارشناسان هم با این موضوع موافق هستند. اما تولیدکننده می گویند، قیمت مواد اولیه، دلار همچنان بالاست، بنابراین، قیمت ها عملا نمی تواند کاهش پیدا کند. البته در کنار این افزایش قیمت ها، باید افزایش قیمت حامل های انرژی، دستمزد، بیمه را هم اضافه کرد.  از طرفی تورم 15 درصدی هنوز هم برجامعه حاکم است. همچنین برخلاف آن چیزی که گمان می رفت، توافق هسته ای، نتوانست قیمت ارز را پایین آورد. بنابراین، استدلال تولیدکننده ها این است که با افزایش قیمت این موارد، قیمت خودرو کاهش پیدا نخواهد کرد.

 

 احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان هم در این باره گفته است: به زودی جلسه شورای رقابت برگزار می شود و این شورا هم رای به افزایش قیمت می دهد. در 16 ماه گذشته، خودرو تنها 3 درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که همچنان تورم 15 درصد بر کشور حاکم است. به این ترتیب، درست است که تورم کاهش پیدا کرده است، اما این به معنای ارزان شدن نیست، بلکه تنها، به معنای کمتر افزایش پیدا کردن قیمت ها است. به هرحال، شورای رقابت اطلاعات لازم را از خودروسازان گرفته است و رای به افزایش قیمت هم خواهد داد.

 

او امروز در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی که در مقر مرکزی ستاد پلیس راهور برگزار شد، درباره اثر کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و تاثیر آن بر شماره‌گذاری خودروهای داخلی، گفت: بر اساس آمارهایی که پلیس دارد در پنج ماهه امسال شماره گذاری خودروی نوشماره کاهشی 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و در حوزه نقل و انتقالات نیز کاهشی 9.7 درصدی نسبت به پارسال داشتیم.

 

البته درباره خودروهای وارداتی هم همین موضوع مصداق داشته است و انگار که مردم، علاوه بر خودروی داخلی، علاقه ای به خودروی خارجی هم ندارند و یا اینکه توان خرید خودروی داخلی و خارجی را ندارند. به گفته مهری، در مورد خودروهای وارداتی هم کاهش 17 درصدی در شماره گذاری ایجاد شده و شماره‌گذاری موتورسیکلت نیز 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

 

 

/صدای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.