احتمال افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از پیگیری برای افزایش سطح تسهیلات این بانک خبر داد و گفت: فکر و امکانات افزایش سقف وام‌های قرض‌الحسنه وجود دارد اما مجوز بانک مرکزی برای آن نیست.

عصر بانک؛سیامک دولتی امروز – یکشنبه – در نشست خبری در وزارت اقتصاد با اشاره به ثابت ماندن سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بانک متبوعش در چند سال گذشته اظهار کرد: در حال حاضر مجوزی از بانک مرکزی برای افزایش سقف 15 میلیون تومانی فعلی نداریم اما طرح‌ها و پیشنهادات خود را برای بالا‌بردن میزان فعلی تسهیلات به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که باید مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن اعلام شود.

 

وی با بیان این‌که تسهیلات 15 میلیون تومانی فعلی فقط جوابگوی نیازهای خرد و کوچک است، گفت: براین اساس اعتقاد داریم شرایط باید به گونه‌ای تغییر کند که تا 20 میلیون تومان برای قرض‌الحسنه تسهیلات پرداخت کرد تا از طریق آن شرایط برای توسعه حداقل کسب‌وکارهای کوچک فراهم شود.

 

دولتی با اشاره به نشست‌های تخصصی که این بانک با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای گسترش سبد خدماتی خود داشته‌ است، افزود: حتی پیشنهاد ارائه‌ خدماتی از قبیل ضمانت‌نامه، گشایش ال سی و حتی افتتاح ارزی را نیز مطرح کرده تا از این طریق بتواند منابع بیشتری را جذب کنند.

 

ذائقه سپرده‌گذاران تغییر کرده است

 

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اشاره‌ای هم به کاهش منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها داشت و با تاکید بر ضرورت جذب بیشتر منابع قرض‌الحسنه یادآور شد: اکنون ذائقه سپرده‌گذاران تغییر کرده و ترجیح می‌دهند به جای حساب‌های قرض‌الحسنه حساب‌های سپرده بلند‌مدت با دریافت سود داشته باشند که این موضوع در کاهش منافع قرض‌الحسنه بی‌تاثیر نیست و باید به سمت فرهنگ‌سازی در این زمینه حرکت کرد.

 

وی همچنین شایعاتی مبنی بر احتمال ادغام برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه با بانک مهر قرض‌الحسنه ایران وجود دارد را رد کرد.

 

کفایت سرمایه‌ 21 درصدی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

 

در حالی که طبق استاندارد‌های بین‌المللی و تعریف کمیته بال، میزان کفایت سرمایه تعیین شده برای بانک‌ها حداقل 12 درصد بوده و با این وجود شبکه بانکی درگیر کمبود کفایت سرمایه است و در متوسطی حدود پنج درصد قرار دارد طبق اعلام مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران کفایت سرمایه این بانک حدود 21 درصد است.

 

وی در این رابطه توضیح داد: مطلوبیت قابلیت کفایت سرمایه‌ای این بانک به دلیل معوقات پایین بانکی آن در حدود 1.4 درصد و نداشتن املاک مازاد‌ همچنین عدم ورود به بنگاهداری است که این موضوع توانسته توان پرداخت تسهیلات بانک را بالا برده و سپرده‌گذاران را با عدم دریافت به موقع تسهیلات مواجه نکند.

 

به گفته دولتی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از شهریور 1393 تا همین ماه در سال جاری حدود 3000 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

 

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین اعلام کرد: این بانک آماده ورود به بازار سرمایه برای تبدیل شدن از سهامی خاص به سهامی عام تا پایان سال است.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.