چگونه می‌توان در محل کار توانایی‌های خود را نشان داد؟

به‌منظور پیشرفت در محل کار و آگاهی از پتانسیل کامل خود، دیگران نیز باید متوجه تلاش بی‌وقفه شما شوند.

عصر بانک؛مسلما برای کسب موفقیت در هر کاری که انجام می‌دهید، سختکوشی و تبحر بسیار حائز اهمیت است، اما از لحاظ شغلی چندان کافی نیست. به‌منظور پیشرفت در محل کار و آگاهی از پتانسیل کامل خود، دیگران نیز باید متوجه تلاش بی‌وقفه شما شوند. مدیریت ارشد باید از تخصص و مهارت‌های کارکنان خود آگاه باشد همچنین از کارهایی که تا به حال انجام داده‌اند نیز اطلاع داشته باشد. تنها در این صورت است که ارزش کارمندان در سازمان مشخص می‌شود. بهترین روش برای رسیدن به چنین موقعیتی این است که خود را یک کارآفرین در نظر بگیرید. اگر شرکت و کسب و کار متعلق به شما بود، چگونه درآمد خالص را افزایش می‌دادید؟ از طریق افزایش فروش، کاهش هزینه‌ها یا بالا بردن بهره‌وری؟ این مقاله به بررسی راهکارهایی برای نمایش بیشتر توانایی‌ها و ارتقای شغلی می‌پردازد.

زیر نظر گرفتن کارهای شرکت و یافتن مشکلات دیده نشده از سوی دیگران 

سعی کنید ابتکار عمل داشته باشید و با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنید که به مهارت خاص و تخصص نیاز دارد یا به دیگران پیشنهاد کمک جهت یافتن راه‌حل مناسب برای مشکلاتشان دهید. برای مثال، در بخش شما، فناوری جدیدی در حال معرفی است اما به‌کارگیری آن به‌دلیل عدم وجود ارتباط بین بخش‌های مختلف به تعویق افتاده است. با به دست گرفتن رهبری گروه می‌توانید متوجه مشکلات ارتباطی آنها شده و سپس طرحی را برای یافتن راه‌حل برنامه‌ریزی کنید. درحالی‌که مشغول کار روی این موضوع هستید امکان دارد با مدیرانی آشنا شوید که پیش از این، کمتر با آنها در ارتباط بودید و شاید این مدیران بتوانند نقش مهمی در پیشرفت شغلی شما ایفا کنند.

از عهده حل مشکلاتی برآیید که هیچ فردی حاضر به رویارویی و یافتن راه‌حل برای آنها نیست

شاید محصول تولیدی شرکت از کیفیت عالی برخوردار نباشد اما همین عدم کیفیت، فرصت خوبی برای شما به شمار می‌رود. اکثر افراد روی محصولات با کیفیت کار می‌کنند، اما با سعی در تغییر محصولی که موفقیت چندانی در بازار ندارد، شانس ایجاد تغییر بزرگ‌تری به همراه خواهید داشت، با این کار نه‌تنها خود را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهید، بلکه نظر مدیر را هم نسبت به خود تغییر خواهید داد. در این صورت شما را به‌عنوان فرد فعال و زرنگی که قادر به حل مشکلات است، قبول خواهند داشت در ضمن می‌توانید در هر زمینه‌ای ابتکار عمل و تفکر خلاقانه‌ای داشته باشید. چنین خصایصی مطمئنا مورد توجه قرار خواهند گرفت. 

درخواست همکاری در پروژه‌هایی را داشته باشید که در معرض دید همگان باشد 

 برای شرکت در چنین پروژه‌هایی لازم است با اعضای گروه‌ها از بخش‌های دیگر همکاری کرده تا تاثیر چشمگیری روی درآمد خالص سازمان داشته باشید. اگر قرار باشد فردی به عنوان نماینده از دپارتمان شما برای شرکت در جلسات بین واحدها فرستاده شود داوطلب انجام این کار شوید تا فرصت گفت‌وگو درباره پروژه‌ها یا جلسات کمیته‌ها را داشته باشید. 

یافتن سرمایه‌گذار حرفه‌ای

سرمایه‌گذار حرفه‌ای معمولا یک فرد ارشد در سازمان است که حاضر است با استفاده از قدرت تصمیم‌گیری خود در سازمان، مانند یک مدیر، از فعالیت‌ها و پیشرفت‌های شما در داخل سازمان حمایت کند. همچنین در مسیر حمایت از شما، فرصت‌هایی را به وجود آورد که جهت ارتقای وجهه کاری شما موثر خواهد بود. کار سرمایه‌گذار با مشاوران در سازمان کاملا متفاوت است. مشاور، آینده کاری و جایگاه آتی فرد در حال پیشرفت را تصویر سازی می‌کند اما سرمایه‌گذار حرفه‌ای از پیشرفت و ارتقای شغلی شما به سطحی بالاتر در سازمان حمایت خواهد کرد.

انتخاب موقعیت مناسب برای بروز مهارت‌ها 

فرض کنید که فردی مستعد در مدیریت اولویت‌های رقابتی هستید (اولویت‌های رقابتی آن دسته از اولویت‌های سازمانی است که ممکن است با برخی ارزش‌ها در تضاد باشد مانند دفاع یک وکیل مدافع از مجرم). می‌توانید وبلاگی با موضوع برنامه‌های ترکیبی و پیچیده مدیریت داشته باشید یا در شبکه‌های داخلی روش‌های پیشنهادی خود را برای مدیریت اولویت رقابتی ارائه دهید. همچنین می‌توانید پیشنهاد آموزش یا صحبت درباره رویدادهای شرکت را بدهید، البته به شرطی که مطمئن باشید مطالب پیشنهادی واقعا برای مخاطب ارزشمند است. از طریق انجام چنین فعالیت‌هایی است که به عنوان شخصی شناخته خواهید شد که دیگران به دنبال مشاوره و کمک‌های وی هستند.

همیشه این سوال را مطرح کنید که آیا کارها با انجام تغییرات حتی جزئی بهتر می‌شوند؟

بازنگری فرضیات در مورد مراحل کار با فرآیند‌های طولانی می‌تواند به فرصت‌هایی برای بهینه‌سازی یا بهبود بهره‌وری منجر شود. به جای مطرح کردن این سوال که چرا شرکت، کاری در زمینه بازاریابی رسانه اجتماعی انجام نمی‌دهد، بگویید: «حاضر هستم مسوولیت کار را بر عهده بگیرم، درگیر کار شوم و پارامتر‌های لازم را به‌منظور بازاریابی در سازمان مستقر کنم». با انجام چنین کاری نشان می‌دهید که یک مدیر هستید، مایلید تا خود را در جایگاهی قرار دهید و به‌طور کلی سعی می‌کنید کارهایی انجام دهید که به نفع شرکت باشد.  
در نهایت، بدون توجه به عنوان شغلی خود نگاهی استراتژیک داشته باشید. 

با توجه به گفته «هرمینیا ایبارا»، استاد رفتار سازمانی در دانشگاه کسب‌وکار در فرانسه و نویسنده کتاب «مانند یک رهبر عمل کن، مانند یک رهبر فکر کن» بسیاری از افراد خواستار داشتن رویکردی استراتژیک در کارهایشان هستند اما اغلب مطمئن نیستند که این رویکرد به چه معنا است. طبق نظر هرمینیا ایبارا؛ برنامه‌ریزی و اجرا درباره چگونگی انجام کارها است درحالی‌که استراتژی، درباره انتخاب و انجام کار بهتر، است.
 

هوتسا عسکری‌نسب

منبع: Forbes 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.