باید‌ها و نباید‌های راه‌اندازی بورس مسکن

چند ماهی است که صحبت‌هایی از راه‌اندزی بورس مسکن در بازار سرمایه شنیده می‌شود که این طرح در ابتدای مطرح شدن مخالفان و موافقان بسیاری داشت کسانی که شاید راه‌اندازی این بورس را به ضرر خود و منفعتشان می‌دانند.

عصر بانک؛چند ماهی است که صحبت‌هایی از راه‌اندزی بورس مسکن در بازار سرمایه می‌شود که این طرح در ابتدای مطرح شدن مخالفان و موافقان بسیاری داشت کسانی که شاید راه‌اندازی این بورس را به ضرر خود و منفعتشان می‌دانند.

 
اما نباید از این حقیقت چشم پوشید که راه اندازی بورس مسکن می‌تواند موجب شفافیت بازار و کوتاه شدن دست دلالان شود و در حالی که بازار مسکن مدت‌هاست در رکود کامل به سر می‌برد این بورس می‌تواند شرایط این روزها را تکان دهد و از حالت رکودی خارج نماید.
 
راه اندازی بورس مسکن باعث واکنش‌های منفی اتحادیه مشاوران املاک شد زیرا آنها معتقدند که ورود بورس به بازار مسکن موجب تشدید شرایط رکود خواهد شد در حالی که مسولین بورس راه اندازی آن را به عنوان راهگشایی برای خروج بازار از رکود و کنترل قیمت ها می‌دانند تا از این طریق با عرضه  مسکن بدون واسطه به شفافیت بیشتری رسید و دست دلالان را کوتاه کرد.
 
این در حالی است که راه اندازی بورس مسکن در فاز اول در حد معاملات مستغلات بزرگ صورت می‌گیرد و برنامعه‌ای برای ورود بورس مسکن برای خرید و فروش آپارتمان‌ها صورت نگرفته است و این معاملات در سطح عظیم صورت خواهد گرفت و در مرحله اول قرار نیست کل مسکن کشور را شامل شود و مستغلات بنگاه های بزرگ اقتصادی، شهرداری ها، بانک‌ها، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، مجموعه نهادها و سازمان‌هایی که جایگاه ویژه در املاک و مستغلات دارند، شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی و غیره را در بر می‌گیرد و از طریق انتشار آگهی اطلاع رسانی قبل از معاملات صورت می‌گیرد.
 
و در فازهای بعدی  اطلاعات معاملات انبوه سازان در کلان شهرها و کسانی که علاقه‌مند به وارد کردن اطلاعات خود در این بورس به منظور شفاف سازی هستند، در بر می گیرد؛ در این شرایط هم بورس کالا قصد دخالت در امور بازار مسکن را ندارد و در جهت کنترل عرضه و تقاضا و شفافیت در بازار اقدام میکند.
 
بر این اساس در این بین باید شهرداری‌ها و اتحادیه املاک با همراه شدن با این طرح در اجرایی شدن هدف بورس کالا کمک رسان این طرح در بازار سرمایه باشند.که اجرای این طرح دارای مزیت‌های مثبت زیادی است و با اجرای طرح و نظارت کافی بر عملکرد سازمان‌های مربوطه رونق خواهد گرفت و در ادامه با شفافیت در حوزه مسکن روبه‌رو خواهیم بود.
 
همچنین ایجاد بورس مسکن و همکاری مشاوران املاک می‌تواند یک فرصت مناسب برای مشاوران باشد تا بتوانند از این طریق حضور پر رنگی در بورس داشته باشند ضمن اینکه این امر موجب پیوند بازار سرمایه و بازار مسکن خواهد شد.
 
در این راستا محمد رضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: در بحث بورس کالا گزارشی تهیه شده بود که بتوان در زیرمجموعه این بورس، بحث خرید و فروش املاک و مسکن نیز مطرح شود. در این گزارش عنوان شد که می‌توان این اقدام را انجام داد اما اینکه این طرح تا چه اندازه عملیاتی و اجرایی است، نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد ولی شورای عالی بورس در حال طراحی بورس تخصصی با مکانیزم‌های بازار سرمایه در زمینه خرید و فروش املاک و مستغلات است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از گروه‌هایی که در برابر تشکیل بورس مسکن مقاومت می‌کنند، برخی بنگاه‌های معاملات املاک هستند چراکه در حال حاضر قیمت مسکن شفاف نیست و با ایجاد بورس مسکن شفافیت به بازار مسکن و املاک برمی‌گردد. بنابراین کسانی که همواره در تلاشند در بازار مسکن به سودهای غیرمتعارف دست یابند، با ایجاد بورس مسکن مخالفت می‌کنند.
 
 پور ابراهیمی در توضیح فعالیت‌های بورس مسکن اظهار داشت: تلاش داریم تا در بورس مسکن هم فروشندگان و خریداران انبوه مسکن و هم خرده‌فروشان و تک‌خریداران واحد مسکونی از جمله مسکن مهر در این بازار سرمایه ورود کنند، البته می‌توان در ابتدای فعالیت بورس مسکن، معامله‌کنندگان بلوک‌های ساختمانی مسکونی و مسکن انبوه را به سمت معامله در این بازار سرمایه هدایت کرد ولی قرار است همه علاقه‌مندان به فعالیت در بازار مسکن در این بورس حضور داشته باشند.
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره جذابیت بالای راه اندازب ورس مسکن برای سرمایه گذاران افزود:  بازارهای مالی و حجم معاملاتی که در بورس مسکن صورت خواهد گرفت، جذابیت زیادی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌کند و قرار است در بورس مسکن افزایش حجم معاملات مسکن با سودهای متعارف جایگزین معاملات کم با سودهای کلان و غیرمتعارف شود تا سرمایه‌گذاران به سمت بورس مسکن گسیل شوند.
 
پور ابراهیمی در توضیح مزیت‌های بورس مسکن بیان داشت: راه اندازی بورس مسکن باعث شفافیت معاملات، مشخص شدن قیمت، از بین بردن قیمت‌های کاذب، کاهش بورس بازی، تامین مالی بخش مسکن، جمع کردن نقدینگی، کاهش ریسک خریداران و تعریف تعهدات و رفع مشکلات مردم در پیش فروش و خرید مسکن و غیره اعلام کرد و در برخی موارد مشاهده می‌شود که یک ملک به 10 نفر فروخته شده است و این باعث مشکلات قضایی و غیره می‌شود که با انجام معاملات مسکن در بورس مسکن این مسائل حل خواهد شد.
 
وی در ادامه  یادآور شد: در حال حاضر قیمت مسکن از سوی دلالان و سفته‌بازان بازار مسکن تعیین می‌شود حال آنکه اگر عرضه و تقاضا مدیریت شود، قیمت مسکن به نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ فعلی می‌رسد و اساس کار بورس مسکن به سود خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی کالای مسکن خواهد بود.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.