نخستین «اوراق بیمه زندگی» منتشر می‌شود

نخستین بیمه‌نامه زندگی «طرح اوراق» به‌عنوان ابزار جدید مالی با سررسید 10 ساله و قابل انتقال به غیر منتشر می‌شود.

عصر بانک؛دارنده اوراق، علاوه‌بر بیمه زندگی، دارای پوشش بیمه فوت به هر علت – مطابق شرایط عمومی بیمه عمر مصوب شورای‌عالی بیمه – به میزان سرمایه بیمه زندگی است. گفته می‌شود اوراق بیمه زندگی به‌عنوان ابزاری جدید در بورس اوراق بهادار نیز معامله خواهد شد.

 

هر فرد می‌تواند طبق مقررات بیمه تا سقف 200 برگه اوراق با مجموع ارزش 2 میلیارد ریال خریداری کند. ارزش هر برگه از اوراق برابر 10 میلیون ریال است و حق بیمه 2 و نیم میلیون ریالی (250 هزار تومان) به‌صورت یکجا در ابتدای قرارداد برای آن در نظر گرفته شده است.

 

هر برگه از اوراق با نرخ 13 درصد در سال به‌صورت روزشمار (مازاد بر حق بیمه) بازخرید می‌شود و دارنده اوراق خط اعتباری (معادل ارزش بازخریدی) نزد بیمه ملت دارد.

 

قابلیت انتقال آن به بیمه‌گذار (بیمه‌شده) دوم نیز ویژگی این طرح است.

 

در حال حاضر شرکت بیمه ملت تنها شرکت بیمه‌ای است که مجوز صدور بیمه‌نامه زندگی «طرح اوراق» را از بیمه مرکزی ایران کسب کرده است، این بیمه‌نامه زندگی با حق بیمه یکجا و به شکل اوراق بهادار با کسر سرمایه طراحی شده است که حق بیمه آن یکجا پرداخت می‌شود.

 

در این طرح بیمه‌گذار (بیمه‌شده) می‌‌تواند با خرید اوراق بیمه زندگی ضمن بهره‌مند شدن از سرمایه پوشش فوت به مدت 10 سال، معادل سرمایه نهایی اوراق، در پایان قرارداد، مبلغ سرمایه مندرج در اوراق را دریافت کند. محاسبات این طرح بر مبنای بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز (Endowment) پایه‌ریزی شده است.

 

این گزارش می‌افزاید: این اوراق با نام صادر می‌شوند، ولی صاحب اوراق می‌تواند در طول مدت بیمه‌نامه با قیمت توافقی اوراق را به فرد دیگری واگذار کند و او می‌تواند ضمن بهره‌مندی از سرمایه پوشش فوت، در سررسید مبلغ سرمایه مندرج در اوراق را دریافت کند.

 

از دیگر خصوصیات این اوراق می‌توان به واگذاری هر یک از اوراق به اشخاص ثالث پس از تایید بیمه ملت اشاره کرد همچنین دارنده اوراق، علاوه‌بر بیمه زندگی، دارای پوشش بیمه فوت به هر علت – مطابق شرایط عمومی بیمه عمر مصوب شورای‌عالی بیمه – به میزان سرمایه بیمه زندگی است.

 

یک کارشناس بازار مالی درخصوص تاثیر اوراق بیمه زندگی در بازار گفت: نقدینگی در کشور 800 هزار میلیارد تومان را رد کرده است و این وضعیت نیازمند عرضه ابزارهای جدید برای جذب بخشی ازآن است که باید توسط بازیگران بازار مالی یعنی بانک، بیمه و بورس عرضه شود.

 

وی با اشاره به جمعیت 70 میلیون نفری ایران گفت: صنعت بیمه در سال 93 بیش از 30 میلیون بیمه‌نامه صادر کرد که بیش از نیمی از آن مربوط به شخص ثالث و سهم بیمه‌های زندگی از این رقم در مقایسه با جمعیت 70 میلیون نفری حدود 6 میلیون بیمه‌نامه است؛ بنابراین طرح بیمه زندگی در قالب اوراق بهادار می‌تواند نظر فعالان بازار را جلب کند.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که رویکرد بانک مرکزی ایران در سال 1394 نیز تداوم سیاست فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی اقتصاد از مجرای هدایت منابع به سمت بخش‌های مولد و با اولویت سرمایه در گردش عنوان شده است؛ بنابراین صنعت بیمه با عرضه بیمه‌های زندگی و هدایت منابع به سوی بازار سرمایه و پول نقش حیاتی در بازار مالی ایفا می‌کند.

 

وی در مورد مقایسه اوراق بیمه با اوراق مشارکت گفت: در اوراق مشارکت اگر مبلغ جمع‌آوری شده حاصل از فروش اوراق مشارکت به بانک‌های عامل برای مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اعتبار داده شود دارای اثرات مثبت است، اما اگر صرف هزینه‌های جاری دولت شود، به مراتب اثرات منفی بیشتر از در دست مردم بودن دارد، اما در طرح بیمه زندگی اوراق این منابع طبق آیین‌نامه شورای‌عالی بیمه باید در بانک و بورس سرمایه‌گذاری شود و نتیجه آن هدایت منابع به سمت تولید خواهد بود.

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.