روز حقیقی‌ها در بازار سهام

بازار سهام امروز شاهد چیره شدن تقاضا بر عرضه سهام با نقش‌آفرینی اغلب حقیقی‌ها در بازار بود هر چند که حجم معاملات چندان چشم‌گیر نیست اما افزایش خوش‌بینی‌ها به خبرهای پیرامونی امروز موجب ورود ریسک‌پذیران برای خرید سهم‌های ارزان به ویژه سهم‌های پایین‌تر از قیمت اسمی شده است.

عصر بانک؛شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در معاملات امروز شنبه 14 شهریور ماه 94، با 220 واحد افزایش به رقم 64 هزار و 497 واحد رسید.

 

شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات امروز با 87 واحد رشد به رقم 25هزار و 496 واحد دست یافت.

 

همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 495 واحدی به عدد 72 هزار و 977 واحد رسید.

 

شاخص بازار اول اما با افزایش 232 واحدی به عدد 45 هزار و 743 واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با افزایش 59 واحدی رقم 137 هزار و 743 واحد را تجربه کرد.

 

گفتنی است شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز با 5 واحد افزایش به رقم 738 واحد رسید.

 

بر اساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 57 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 157 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 13 هزار و 211 نوبت خرید و فروش بود.

 

طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت بانک صادرات با 34 واحد، بانک ملت با 27 واحد و سرمایه‌گذاری خوارزمی با 18 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به جای گذاشتند.

 

درعین حال نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 39 واحد، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 7 واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 4 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

 

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه آرمان، حق تقدم خرید سهام ماشین‌سازی اراک و مهندسی مرآت پولاد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد. این در حالی بود که هیچ نماد معاملاتی امروز با توقف نماد مواجه نبود.

 

در عین حال امروز ناظر بازار سهام از عرضه 15 درصد از سهام شرکت مواد ویژه لیا برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس خبر داده که بر این اساس روز دوشنبه این هفته تعداد 12 میلیون و 123 هزار سهم این شرکت عرضه اولیه خواهد شد.

 

از سویی دیگر فردا یکشنبه دوره معاملاتی اوراق اختیار فروش تبعی شرکت‌های مخابرات ایران و ارتباطات سیار ایران با سررسید فروردین ماه 1395 آغاز خواهد شد. قیمت اعمال این اوراق بر روی سهام شرکت مخابرات ایران به ازای هر سهم مبلغ 2 هزار و 500 ریال و سقف خرید هر کد معاملاتی 150 هزار برگه اختیار فروش در کل دوره معاملاتی این اوراق خواهد بود.

 

قیمت اعمال هر برگه اختیار فروش همراه اول نیز مبلغ 33 هزار ریال و سقف خرید برای هر کد معاملاتی تعداد 30 هزار برگه اختیار فروش در کل دوره معاملاتی این اوراق خواهد بود.

 

این درحالی است که اوراق مذکور هیچ یک از معاملات ثانویه برخوردار نبوده و خریداران حق فروش این اوراق را ندارند.

 

اوراق تبعی اوراقی است که براساس آن پرداخت مابه‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیار فروش تبعی به صورت نقدی در تاریخ اعمال از سوی عرضه‌کننده تسویه و پرداخت می‌شوند.

 

امروز بازار سهام با خودنمایی خریداران اغلب حقیقی بازار در روزهای بی‌حجمی معاملات روبرو شد. موج جدید خبرهای مثبت سیاسی در کنار انتظار برای اعلام برخی گزارش‌های تعدیل نرخ فروش از قبیل گروه خودروسازی باعث شد تا امروز گرایش به سمت خرید سهام به ویژه در نماد معاملاتی خودرویی‌ها و بانک‌های افزایش یابد. امروز عمده خریدها پیرامون سهم‌هایی بود که زیر قیمت اسمی معامله می‌شدند.

 

در کنار این رخدادها افت شدید قیمت جهانی نفت خام و در عین حال سیگنال‌های منفی اقتصاد چین برای قدرت‌های اقتصادی دنیا و اقتصادهای نوظهور موجب تحلیل‌های مختلف در بازار شده است. تحلیل‌هایی که مبتنی بر تداوم نوسان شدید قیمت‌ها و گرایش به معاملات کم حجم و محدود شده است.

 

طرح موضوع افزایش احتمالی نرخ خودرو با هدف تحریک تقاضا و جبران کاهش سودآوری شرکت‌ها در حالی به افزایش تقاضا در گروه خودروسازان انجام می‌دهد که افت تولید و فروش در کارخانجات خودروسازی انتظار برای اعلام گزارش‌های عملکردی 6 ماهه امسال مطابق با بودجه برآوردی را با اما و اگرهای بسیاری مواجه ساخته است.

 

امروز در گروه خودروسازان نماد معاملاتی پارس خودرو اگر چه همراه با برخی معاملات دوطرفه حقیقی‌ها همراه شد اما حجم معاملات در این گروه به رشد قیمت این سهم در بالاترین دامنه نوسان قیمتی سهام و با برجا گذاشتن صف خرید حدود 1.5 میلیون سهمی همراه شد.

 

در گروه بانک‌ها نیز برخی شایعات مبنی بر احتمال کاهش نرخ سود بانکی در کنار برخی تحلیل‌ها مبنی بر لزوم کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و از سویی دیگر افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به تصویب توافق برجام هسته‌ای در کنگره آمریکا اقبال برای خرید سهام بانک‌ها را افزایش داده است.

 

امروز همچنین نماد معاملاتی هپکو نیز با حجم معاملات چشم‌گیر سهام در بازار پایه فرابورس روبرو بود؛ در این نماد حقیقی‌ و حقوقی هر دو خریدار پرحجم این سهم در قیمت پایانی 673 ریال بودند.

 

برخی خبرهای حاکی است شرکت هپکو تلاش می‌کند ضمن تغییر کاربری زمین‌های شرکت و تهاتر با بدهی‌های بانکی خود‌ دوباره پس از کنار رفتن سایه تحریم‌ها روابط تجاری خود با شرکای سوئیسی‌ را از سر گیرد.

 

به نظر می‌رسد بازار سهام طی روزهای آینده دوباره با سوار شدن نوسانگیران بر موج خبر و شایعات پیرامونی ناشی از آن در فضای سیاسی و اقتصادی باشد.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.