بانکداری اسلامی، بی‌توجه به نیاز مشتری

بحرینی گفت: با قانون فعلی نیازهای مشتریان به درستی بررسی نشده و به طبع پاسخ مناسبی هم برای آن نخواهند داشت.

عصر بانک؛ یکی از مباحثی که هراز چند گاهی به گوشمان می‌خورد بانک داری اسلامی است.

 

بانکداری که سال 1363 تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده و برای 5 سال اجرای آزمایشی پیاده سازی شد اما به جای یک دوره 5 ساله شاهد گذشت حدود30 سال از اجرای این قانون بودیم.

 

در همین راستا؛ هنگامی که با متخصصین و مشاورین این موضوع به صحبت و بررسی می‌پردازیم معتقدند بانکداری بسیاری از کشورهای غربی از ما اسلامی‌تراست.

 

بانکداری اسلامی که به واقع داد بسیاری از مشتریان بانک را درآورده و آن‌ها را نسبت به شرعی بودن خدمات بانکی به شک انداخته است.

 

درهمین راستا حسین حسین زاده بحرینی رئیس کارگروه بازنگری قانون عملیات بانکی بدون ربا در ادامه تصریح کرد: آسیب‌ها مبتنی بر اجرای این قانون با دغدغه‌های شرعی مردم ارتباط دارد زیرا مردم نگران این موضوع هستند که عملیات و داد و ستدی که با بانک دارد شرعی است یا خیر که با توجه به تأیید شورای نگهبان مطمئناً این موضوع مشکلی ندارد و جای نگرانی نیست.

 

وی در ادامه گفت: با قانون فعلی نیازهای مشتریان به درستی بررسی نشده و به طبع پاسخ مناسبی هم برای آن نخواهند داشت و عدم وجود بسته‌های مناسب با سلیقه‌های مشتریان نیز از جمله معایب دیگر است زیرا این نحوه سپرده‌گذاری در بانک ما عملاً سپرده‌گذار را به یک نرخ سود سابق معتاد کرده است.

 

قانونی که پس از بررسی‌های لازم در سال 1363 به اجرایی شد اما عمل به آن بسیار متفاوت آر آنچه روی کاغذ تأیید شد، بود.

 

استفاده از فاکتورهای صوری، نرخ سود دهی نامتعارف سیستم بانکی و عدم توجه به مشارکت به معنای واقعی به عقود بانکی از جمله مشکلات سیستم بانکی کشور در چند سال اخیر است.

 

به اعتقاد بحرینی نه تنها این نوع بانکداری به نفع مشتری نیست بلکه توجه جدی به مشتری و نیازهای او نشده است.

 

براساس این گزارش؛ حال پس از گذشت این مدت از اجرای این قانون، زمان بازنگری رسیده تا شاید کاری که قصد داشتند پس از 5 سال اولیه انجام دهند، الان بتوانند با استفاده از تجربیات چند ساله ارائه کنند.

 

همایش بیست و ششم بانکداری اسلامی نیز با ارائه مقاله و اظهار نظر اغلب فعالین این عرصه پس از دو روز به اتمام رسید همایش که به اعتقادعده‌ای با 25 دوره گذشته تفاوت چشمگیری داشت و کارآمدتر از سال‌های پیش بود.

 

امیدواریم در این زمینه به گونه‌ای عمل شود، که سال آتی هنگام برگزاری بیست و هفتمین همایش بانکداری اسلامی بتوانیم با دستی پر ازهمایش‌های گذشته صحبت کرد.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.