سرمایه‌گذاری در بورس استراتژی می‌خواهد

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که سرمایه گذاران باید استراتژی‌ مناسبی در بورس داشته باشند گفت: علاوه بر دانستن مفاهیم بازار سرمایه و جزئیات خبرهای مربوط به شرکتهای بورسی آن ها همچنین باید روانشانسی رفتار را نیز ملاک عمل خود قرار دهند.

عصر بانک؛منصور کریمی با تقسیم بندی معامله گران بازار سرمایه به دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی گفت: کسب سود هدفی است که همه معامله گران در بورس به دنبال آن هستند و بر این اساس، استراتژی های ویژه خود را انتخاب می کنند.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به چرایی تفاوت نتیجه معامله گران در کسب سود اذعان داشت: سرمایه گذاران بورسی علاوه بر این که باید به مفاهیم بازار سرمایه و نیز جزئیات و خبرهای مربوط به صنایع و شرکتهایی که در سهام آنها سرمایه گذاری می کنند اشراف داشته باشند، باید روانشناسی رفتار و خرید و فروش در بازار سرمایه را نیز ملاک عمل خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: برخی خریداران ریسک پذیر هستند و در روزهای منفی اقدام به خرید سهام می کنند که بیشتر حقوقی ها در این دسته قرار دارند. برخی دیگر هم که بیشتر حقیقی ها بویژه تازه واردها و کم تجربه ها هستند خرید‌اران روزهای مثبت بازار و فروشند‌گان روزهای منفی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته در شرایط کنونی بورس که بازار از ثبات کمتری برخوردار است و در بازده زمانی کوتاهی بازار مثبت می شود بررسی رفتار حقوقی ها در بورس نشان می دهد این دسته از معامله گران بیشتر با هد‌ف سود‌‌های کوتاه مد‌ت به بازار نگاه می کنند و در مقابل حقیقی ها که به روزهای نیامده و مثبت بورس دلخوش هستند در بازار سهام باقی می مانند.

 

وی اظهار داشت: در بیشتر موارد هم مدیران اقتصادی و مسولین بورسی به سهامداران توصیه می کنند که به بازار نگاهی میان و بلندمدت داشته باشند اما این توصیه تنها توسط حقیقی ها عمل می شود و حقوقی ها که خود را حرفه ای بازار می دانند تنها به کسب سود کوتاه مدت توجه دارند و نتیجه این نگاه، بوجود آمدن بازار سرمایه کم عمق در کشور می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که جدای از این رفتارهای تامل برانگیز حقوقی ها در بازار سرمایه گفت: در مجموع سهامداران در بازار سهام باید استراتژی‌های مناسبی را برای معاملات خود داشته باشند و بدور از هیجان و با مطالعه اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند.

وی در پایان اذعان داشت: البته قسمتی از رفتار معامله گران حقوقی نیز در بازار منطقی است چرا که این دسته از معامله گران در مشکلات مالی بسر می برند و کسب سود از بورس را به هر قیمتی که در برخی موارد با ایجاد هیجانات کاذب نیز همراه است به عنوان چاره انتخاب می کنند.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.