سایت های مشاورین املاک چقدر در آشفتگی مسکن دخیل هستند؟

این روزها خرید و فروش کالا و اجناس در فضای مجازی باب شده است و میل متقاضیان به سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه به استفاده از این روش بیشتر است.

عصر بانک؛آثاری که سایت‌های ارائه کننده کالا و خدمات در بازارهای مختلف به جود می‌آودر از حیث‌های مختلفی قابل بررسی و پر اهمیت است، آثاری که گاها ضررهای آن چهره‌ی مثبت اهداف اولیه را می‌پوشاند. 

بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای پر متقاضی در جایگاه مهمی از نظر عموم مردم قرار دارد چرا که آنچه در این بازار عرضه می‌گردد یکی از مایحتاج ضروری مردم است و طبیعتا همیشه عرضه و تقاضای سطح بالایی را شامل می‌شود. 

به طور مثال سایت "ایران فایل " که منتسب به اتحادیه مربوطه هم هست با هدف‌های متفاوت و در نهایت کسب سود بیشتر در عرصه‌ی عرضه خدمات مسکنی آغاز به کار کرد مسمر ثمر واقع نشد وبعضا اثرات منفی آن بازار مسکن را به چالش‌های سختی کشانده است. 

از جمله موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد آن است که؛ هرچند این چنین سایت‌ها با هدف حذف واسطه و واسطه‌گری بین متقاضیان و عرضه کنندگان فعالیت می‌کند و تاحدودی هم موفقیت به دست آورده‌اند ولی به دلیلی آن که اغلب فرآیندهای قانونی را تکمیل نمی‌کنند فضا را برای ایجاد کلاهبرداری و سودجویی افراد متقلب فراهم می‌کنند. 

به دلیل فقدان اسناد و مدارک حقوقی به طور کامل ،امکان اختلاف بین طرفین معاملات معمولا وجود دارد و این اختلافات به راحتی قابل قضاوت نیست. 

همچنین این امر سبب می‌شود حق و سهم طرفین به طور دقیق و صحیح اعلام نشود و در نهایت زمینه ایجاد اختلاف در معاملات فراهم گردد. 

نکته قابل توجه دیگر آن است که؛ این سایت‌های هدف کسب سود را به عنوان هدف اصلی دنبال می‌کنند و از هیچ تلاشی برای تحقق آن چشم‌پوشی نمی‌کنند.درج آیتم‌های مختلف مسکنی اعم از رهن،اجاره و فروش با قیمت بالا و اعلام تخفیفات هنگام معاملات در نگاه اول ممکن است مثبت به نظر برسد ولی عمق مطلب آن است که به سبب درج قیمت‌ها در سایت و فضای مجازی آن هم به بیش از آنچه در واقعیت وجود دارد افزایش کاذب قیمت را به دنبال دارد که پیرو آن رکود و بی ثباتی در بازار مسکن پدیدار می‌شود. 

کسب سود به عنوان هدف اصلی و بزرگ بسیاری از سایت‌های خرید و فروش مسکن  مانند سایت "ایران فایل" باعث شده است بسیاری از حقوق مشتریان نادیده گرفته شود و اطلاعات دقیق بازار مسکن انتشار نیابد.انتشار هرآنچه که در واقعیت وجود دارد به عنوان خبر،برای هر بازاری ضروری تلقی می‌شود و عدم توجه به آن تعادل بازار را از جهت تعادل عرضه و تقاضا مختل می‌کند. 

فرار مالیاتی یا عملیات اجتناب از پرداخت مالیات این ‌روزها تبدیل به دغدغه‌ای برای برخی فعالان و بنگاه‌های اقتصادی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی شده است که از هیچ تلاشی برای انجام آن دریغ نمی‌کنند. 

انجام عملیات معاملاتی و خرید و فروش در بازار مسکن هرچند که تکمیل شده نباشد به صورت مجازی بخشی از آنچه که باید به عنوان مالیات پرداخت گردد را به سرمایه پنهان تبدیل می‌کند.انجام معاملات با چنین روش‌های از آنجا که از شفافیت کافی و وافی برخوردار نیست نباید انتظار شفافیت پرداخت مالیاتی را نیز داشت. 

آنچه که گفته شد تنهای برخی از معضلات و مشکلات فعالیت چنین سایت‌هایی نظیر" ایران فایل" ،" کلید فایل"،"ارم 24" و … به عنوان موتور جستجو گر خرید و فروش مسکن بود.آثاری که با اقدامات این نهاد‌ها در بازار مسکن پدیدار می‌گردد گاها برای مدت طولانی زیان ده بوده و به راحتی روند جبران را طی نمی‌کند، آثاری که بازار مسکن را با چالش‌های گوناگون و آسیب رسان مواجه می‌کند. 

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.