92 و 93؛ سال‌های سخت برای واردات و نظام بانکی

مدیر عامل بانک پاسارگاد گفت: دو سال اخیر، سال‌های سختی برای واردات کشور بودند، چراکه در این سال‌ها نظام بانکی با مشکلات متعددی مواجه بود که از آن جمله می‌توان به چند نرخی شدن ارز، افزایش هزینه‌های انتقال و تامین ارز اشاره کرد.

عصر بانک؛مجید قاسمی امروز – سه شنبه – در همایش نظام بانکداری اسلامی با تاکید بر این‌که بانکداری اسلامی تنها به بحث عقود مشارکتی محدود نمی‌شود، گفت: از سوی دیگر اینکه مطرح می‌شود عقود مشارکتی با بحث خرید اتومبیل سنخیت ندارد، قابل تأمل است چراکه این طور نیست اگرچه که فروش اقساطی می‌تواند عقد بهتری باشد اما عقودی مانند مشارکت مدنی نیز از لحاظ ماهیت با خرید اتومبیل منافاتی ندارد.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: لازم است در تهیه لایحه بانکداری اسلامی نظرات بانک‌ها نیز استعلام و استفاده شود.

 

قاسمی همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها در نظام بانکی کشور تصریح کرد: عدم دسترسی به بازار بین‌المللی پول عواقب زیادی در بر داشته است. در همین راستا در سند چشم‌انداز نیز بر روابط بین‌المللی تاکید شده که سیستم بانکی بخش مهمی از آن را ایفا می‌کند.

 

مدیر عامل بانک پاسارگاد ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی نیز به اصلاح و تقویت نظام مالی تاکید می‌شود و قاعدتا وقتی بحث از نظام مالی به میان می‌آید مهم‌ترین بخش آن را نظام بانکی تشکیل می‌دهد، چراکه سهم بخش غیربانکی از نظام مالی کشور حدود 9 یا 10 درصد است.

 

وی همچنین با اشاره به این‌که سال 1392 و 1393 سال‌های سختی برای واردات کشور بوده است، گفت:‌ در این سال‌ها نظام بانکی با مشکلات متعددی مواجه بود که از آن جمله می‌توان به چند نرخی شدن ارز، افزایش هزینه‌های انتقال و تامین ارز اشاره کرد.

 

مدیر عامل بانک پاسارگاد همچنین با تاکید بر این‌که ورود ارزهای غیرمعتبر به ذخایر بانک مرکزی ریسک را در اقتصاد بالا می‌برد، گفت: از سوی دیگر تحریم‌ها باعث افزایش هزینه واردات شده است، چرا که ضمانت‌نامه‌های ارزی برای بانک‌ها متوقف شده و هیچ بانک خارجی حاضر نیست برای ایران ضمانت‌نامه صادر کند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.