چرا موسسات‌ اعتباری‌ هنوز نام‌های‌ ممنوعه‌ را حذف نکردند؟

سه سال از تاریخ صدور بخشنامه بانک مرکزی می‌گذرد اما هنوز نام ائمه اطهار بر سر در برخی موسسات مالی و اعتباری دیده می‌شود.

عصر بانک؛سه سال از تاریخ صدور بخشنامه بانک مرکزی می‌گذرد اما هنوز نام ائمه اطهار بر سر در برخی موسسات مالی و اعتباری دیده می‌شود. اگرچه در طول این مدت برخی از موسسات از دستور بانک مرکزی سرپیچی نکردند و مانند موسسه ثامن‌الائمه که نام خود را به ثامن تغییر داد، اجرای بخشنامه را در دستور کار قرار دادند ولی برخی موسسات همچون ثامن‌الحجج همچنان از نام قدیم خود استفاده می‌کنند و جالب آنکه بانک مرکزی برخلاف بخشنامه‌ای که خود صادر کرده است، نسبت به برخورد با این گونه موسسات اقدام نمی‌کند.

 

درست سه سال پیش، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای استفاده از نام ائمه اطهار را برای موسسات اعتباری ممنوع کرد. در این بخشنامه تاکید شده بود شرکت های تعاونی اعتبار و صندوق‌های قرض الحسنه‌ای که از اسامی مقدس 14 معصوم (علیهم السلام) استفاده کرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح تابلوی خود اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

 

سه سال از تاریخ صدور این بخشنامه می‌گذرد اما هنوز نام ائمه اطهار بر سر در این موسسات دیده می‌شود. اگرچه در طول این مدت برخی از موسسات از دستور بانک مرکزی سرپیچی نکردند و مانند موسسه ثامن‌الائمه که نام خود را به ثامن تغییر داد، اجرای بخشنامه را در دستور کار قرار دادند ولی برخی تعاونی‌ها همچنان از نام قدیم خود استفاده می‌کنند و جالب آنکه بانک مرکزی برخلاف بخشنامه‌ای که خود صادر کرده است، نسبت به برخورد با این موسسات و تعاونی‌ها اقدام نمی‌کند.

 

در حالی این موسسات از بخشنامه بانک مرکزی سرپیچی می‌کنند که بسیاری از آنها در حال گذراندن مراحل اخذ مجوز هستند. با این وجود دیده می‌شود موسساتی که نیاز به اخذ تاییدیه از بانک مرکزی دارند نیز این نکته را رعایت نمی کنند.

 

کارشناسان عدم برخورد با این موسسات را ناشی از ضعف نظارتی بانک مرکزی می‌دانند. بخشی از ضعف را تحلیلگران به قوانین و نبود ابزارهای نظارتی مرتبط می‌دانند ولی برخی دیگر معتقدند مستقل نبودن بانک مرکزی در دولت قبل و استمرار این روند در حال حاضر مسبب نظارت‌های ناکافی شده است. به این ترتیب مشاهده می شود هنوز برخی از موسسات اعتباری مانند ثامن‌الحجج هنوز نام خود را تغییر نداده‌اند.

 

شاید استفاده از یک نام در ظاهر موضوع ساده‌ای به نظر برسد اما در کشوری مانند ایران با اعتقادات قوی مذهبی، استفاده از نام های ائمه خود انگیزه‌ای برای جذب سپرده‌های مردم می‌شود.

 

 

/تابناک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.